Метапроза Леоніда Андрєєва: поетика та концептуальна основа
Анотація
У статті запропоновано типологію метатекстів Леоніда Андрєєва, підведено підсумки вивчення його фейлетонів, листів, щоденників та художньої прози 1890–1900-х років. Із врахуванням цього схарактеризовано особливості поетики і концептуальної основи метатекстів письменника 1910-х років – «Листів про театр» – у контексті його драм «панпсіхе», «комедійок», новел 1910-х років і підсумкового роману-міфу «Щоденник Сатани». Продемонстровано важливу жанроутворюючу і концептуальну роль у «Листах про театр» художньої образності (інтертексту, втілюючих і упредметнюючих метафор, іронії, парадоксу тощо), що характерно для його прози і драматургії цього періоду. Доведено, що метафори в «Листах про театр» прагнули виконувати функції поняття, але водночас як художнім образам їм була властива семантична багатозначність, яка створювала можливість для різної інтерпретації сказаного. Тому тлумачення викладеної в «Листах про театр» теорії драми «панпсіхе» дотепер неоднозначне. У свою чергу, художнім творам письменника 1910-х років була властива метатекстуальність. Іронічні новели Андрєєва («Осли», «Герман і Марта», «Рогоносці», «Чемоданов» та ін.), його одноактні комедії («Любов до ближнього», «Честь (Старий граф)», «Прекрасні сабінянки», «Кінь в сенаті», «Монумент» тощо) та роман-міф «Щоденник Сатани» схарактеризовано як метатекст, що відображав погляди Андрєєва на «стару», шекспірівську, і «нову драму», суперечки про створення якої велися на початку ХХ століття. У драмах 1910-х років («Катерина Іванівна», «Думка», «Самсон в оковах», «Реквієм» тощо) перевірялася сама теорія театру «панпсіхе» та шукалися конкретні форми втілення конфлікту, який було породжено не первинними пристрастями (голодом, любов'ю, честолюбством тощо), а людською думкою в її стражданнях, радощах і боротьбі.
Завантаження
Посилання
Andreev L. N. Dnevnik. 1897–1901 gg. / Podgotovka teksta M. V. Koz'menko i L. V. Khachaturian, sostavlenie, vstup. st. i komment. M. V. Koz'menko. M. : IMLI RAN, 2009. 296 s.
Andreev L. N. S.O.S.: Dnevnik (1914–1919). Pis'ma (1917–1919). Stat'i i interv'iu (1919). Vospominaniia sovremennikov (1918–1919). M., SPb. : Atheneum; Feniks, 1994. 598 s.
Andreev L. N. Sobr. soch. v 6 t. T. 6. M.: Khudozh. lit., 1996. 720 s.
Babicheva Iu. V., Kovalova A. O., Koz'menko M. V. L. N. Andreev i russkii kinematograf 1900–1910-kh godov // Vestnik S.-Peterburgskogo un-ta. Seriia 15. Iskusstvovedenie. 2012. Vyp. 4. S. 149–163.
Bezzubov V. I. Leonid Andreev i MKhT // Uchen. zap. Tart. un-ta. Vyp. 209. Trudy po russkoi i slavianskoi filologii. Tartu, 1968. S. 241–263.
Bulysheva E. V. «Teatr panpsikhizma» L. N. Andreeva: Avtoref. dis. … k.f.n.: 10.01.01. Spb., 2016. 18 s.
Dzhuliani Rita. Leonid Andreev – khudozhnik «panpsikhizma» (Teoriia i praktika litsom k litsu v rasskaze «Bezdna») // Leonid Andreev: Materialy i issledovaniia. M.: Nasledie, 2000. S. 229–237.
Iezuitova L. A. Tvorchestvo Leonida Andreeva (1892–1906). L. : Izd-vo Leningradskogo universiteta, 1976. 239 s.
Isupov K. G. Filosofiia i literatura «serebrianogo veka» (sblizheniia i pe¬rekrestki) // Russkaia literatura rubezha vekov (1890-e – nachalo 1920-kh gg.): V 2-kh kn. Kn.1. M. : Nasledie, 2000. S. 69–131.
Keldysh V. A. Russkii realizm nachala KhKh veka. M., Nauka, 1975. 280 s.
Ken L. N., Rogov L. E. Zhizn' Leonida Andreeva, rasskazannaia im samim i ego sovremennikami. SPb. : OOO «Izdatel'sko-poligraficheskaia kompaniia «KOSTA», 2010. 432 s.
Lakhno E. A. Dramaturgiia budushchego i teoriia «panpsikhizma» L. N. Andreeva // Uchenye zapiski Orlovskogo gos. un-ta. № 1 (64), 2015. S. 162–167.
Literaturnaia entsiklopediia terminov i poniatii. M. : NPK «Intelvak», 2001. 1600 str.
Mikheicheva E. A. O psikhologizme Leonida Andreeva. M.: MPU, 1994. 188 s.
Moskovkina I. I. Mezhdu «pro» i «contra»: koordinaty khudozhestvennogo mira Leonida Andreeva: Monografiia. Khar'kov: KhNU im. V. N. Karazina, 2005. 288 s.
Moskovkina I. I. «Komediiki» L. Andreeva: intertekst i metatekst // Tvorchestvo Leonida Andreeva: sovremennyi vzgliad. Orel, PF «Kartush», 2011. S. 16–22.
Pak San Chzhin. Panpsikhizm v dramaturgii L. N. Andreeva: Avtoref. diss. … k.f.n.: 10.01.01. Spb., 2007. 18 s.
Pis'ma L. N. Andreeva k Vl. I. Nemirovichu-Danchenko i K. S. Stanislavskomu (1913–1917). [Publ. i komment. N. R. Balatovoi i V. I. Bezzubova] // Uchen. zap. Tart. gos. un-ta. Vyp. 266. Trudy russkoi i slavianskoi filologii, XVIII. Literaturovedenie. Tartu, 1971. – S. 231–312.
Rekviem: Sbornik pamiati Leonida Andreeva. – M. : Federatsiia, 1930. 283 s.
Rudnev A. P. Leonid Andreev – publitsist i literaturno-khudozhestvennyi kritik: problematika, stil': Avtoref. diss. … k.f.n.: 10.01.01. M., 1988. 22 s.
Tatarinov A. V. Leonid Andreev // Russkaia literatura rubezha vekov (1890-e – nachalo 1920-kh godov): Kniga 2. IMLI RAN. M. : Nasledie, 2001. S. 286–339.
Teliatnik M. A. Fel'etony L. N. Andreeva v gazete «Kur'er» (1900–1903): spetsifika zhanra, problematika, poetika, stil': Avtoref. dis. … k.f.n.: 10.01.01. SPb., 2012. 24 s.
Chirva Iu. N. O p'esakh Leonida Andreeva // Andreev L. N. Dramaticheskie proizvedeniia: V 2-kh t. L.: Iskusstvo, 1989. T. 2. S. 3–43.
Shishkina L. I. Leonid Andreev i kino: v poiske novoi estetiki // Trudy Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kul'tury. 2017. T. 215: Khudozhestvennaia antropologiia Serebrianogo veka. S. 76–82.
Epshtein M. Na perekrestke obraza i poniatiia (esseizm v kul'ture Novogo vremeni) // Epshtein M. N. Paradoksy novizny. M., 1988. S. 334–381.