Естетичнi особливостi таємничого та iгрового в художньому свiтi творiв М. С. Лєскова («Обiйденi», «Святковi оповiдання», «Чортовi ляльки»)

  • Любов Олександрівна Скубачевська Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1947-7015
  • Олександра Сергіївна Титова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Ключові слова: Лєсков, таємниця, гра, маскарад, сон, мотив, іронія

Анотація

Актуальність дослідження визначається зростаючим інтересом сучасного літературознавства до проблеми духовно-таємничого початку в природі та поведінці людини в художньому світі прози Лєскова. У статті охарактеризовані естетичні особливості таємничого та ігрового в творах Лєскова. Об’єктом дослідження є оповідання «Привид в Інженерному замку» з циклу «Святкові оповідання» (1889) та романи «Обійдені» (1865) і «Чортові ляльки» (1891). Ці твори, різні за жанром і написані в різний час, єднає наявність в них мотивів таємниці, обману, підміни, ляльки, смерті, ігрового простору маскараду, ілюзорного простору сну, експерименту з жанром, що і є предметом дослідження.

У статті показано, що Лєсков використовує прийоми пародії, карикатури, чорний гумор, поетику маскараду, сни і фантастику, заплутані сюжетні ходи та інші елементи ігрової поетики. Особливо важливими для неї виявляються зміна точок зору, гра з читацькими очікуваннями, авторська іронія. Герої в нього стають ляльками-маріонетками, психологія відходить на периферію, соціальний аспект нівелюється, відчуття загадкових явищ ускладнює художню картину світу. В цілому досліджені мотиви, прийоми, ігрова поетика і жанрові експерименти демонструють художнє новаторство Лєскова, «перехідні» явища в літературі кінця 19 століття, іноді деякі зближення з «новою» прозою межі 19–20 століть. Крім того, показано, що «ігрові» мотиви і прийоми використовуються письменником так, що завдяки ним він знаходить в повсякденності знаки, що вказують на таємниці буття, а це переводить сприйняття його прози з морально-психологічної площини в сферу онтології.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Любов Олександрівна Скубачевська, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії російської літератури

Олександра Сергіївна Титова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

студентка філологічного факультету

Посилання

Leskov N.S. v prostranstve sovremennoy filologicheskoy misly (K 175-letiyu so dnya rojdeniya). Sankt-Peterburg: IMLI RAN, 2010. 376 s.

Leskov N.S. Sobr. soch.: v 12 t. / sost. i obshchaya red. V.Y. Troitskogo. Moskva: Pravda, 1989.

Leskov N.S. Chertovy kukly / izd. podg. A.A. Shelaeva. Sankt-Peterburg: Nauka, 2015. 364 s.

Poddubnaya R.N. Stanovleniye kontseptsii lichnosti u N.S. Leskova (raznovidnosti i funktsii fantasticheskogo v romane “Na nozhakh” // Poddubnaya R.N. Sovremennost klassiki / sost. I.I. Moskovkina, T.A. Shekhovtsova. Kharkov: KhNU imeni V.N. Karazina, 2015. S. 419–447.

Starygina N.N. Poetika igry v romane “Na nozhakh” N.S. Leskova // Filologicheskiye nauki. 1996. № 3. S. 94–101.

Stolyarova I.V. Traditsii Gofmana v romane N.S. Leskova “Chertovy kukly” // Ot Pushkina do Belogo: Problemy poetiki russkogo realism 19 – nachala 20 veka: Mezhvuzovskiy sbornik. Leningrad: Hudozh. lit., 1992. S. 170–193.

Shelaeva A.A. O zapadnoyevropeyskikh kornyach russkogo romana: plut, shut i durak v romane N.S. Leskova “Chertovy kukly” // Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta. 2013. № 1. S. 24–37.

Опубліковано
2019-08-29
Як цитувати
Скубачевська, Л. О., & Титова, О. С. (2019). Естетичнi особливостi таємничого та iгрового в художньому свiтi творiв М. С. Лєскова («Обiйденi», «Святковi оповiдання», «Чортовi ляльки»). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (81), 28-33. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-81-04
Розділ
Літературознавчі дослідження: теоретичні та прикладні аспекти