Метатеатральність комедій Арістофана в контексті розвитку європейської драматургії

  • Олександра Веніамінівна Литовська Харківський національний медичний університетХарківський національний медичний університет (12, вул. Тринклера, Харків, 61022, Україна) http://orcid.org/0000-0002-1521-308X
Ключові слова: Автореферативність, Арістофан, давньоаттична комедія, метадрама, метатеатральність

Анотація

Явище метатеатральності постає однією із домінант розвитку сучасного теарту. Твори Арістофана не лише містять численні зразки автореферативності драми на рівні сюжету та організації театральної вистави, але й репрезентують розгорнутий театральний та історичний контекст для аналізу метадраматичних тенденцій в античній драмі. Так, метатеатральність арістофанівських комедій, з одного боку, постає взірцем для жанрового зсуву у творчості Еврипіда, з іншого – повністю відкидається у новій комедії Менандра. Функції теоретичного осмислення театру переходять до літературної теорії Арістотеля. На прикладі розвитку античної комедії ми стикаємося з інваріантом розвитку європейського театру, за якого метатеатральність заміщується «правдоподібністю», а здатність театру до автореферативності заміщується систематизованою літературною критикою.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Олександра Веніамінівна Литовська, Харківський національний медичний університетХарківський національний медичний університет (12, вул. Тринклера, Харків, 61022, Україна)

кандидат філологічних наук, викладач кафедри латинської мови та медичної термінології

Посилання

Арістофан. Комедії : пер. із старогрецької / Арістофан. – Харків : Фоліо, 2002. – 511 с. – (Б-ка світової літ.).

Забудская Я. Рецепция как элемент сюжетосложения комедии [Электронный ресурс] / Яна Забудская // Вопросы классической филологии. Вып. XV. ΝΥΜΦΩΝ ΑΝΤΡΟΝ [Пещера нимф] : сб. статей в честь А. А. Тахо-Годи. – М. : Никея, 2010. – С. 104–117. – Режим доступа: http://www.philol.msu.ru/~classic/doc/sbornik--a-a-tacho-godi.pdf

Политыко Е. Н. Метадрама в современном театре (к постановке проблемы) / Евгения Политыко // Вестник Пермского университета. – Вып. 5 (11), 2010. – С. 165–174.

Фрейденберг О. М. Миф и литература древности / Ольга Фреденберг; сост., послесл., коммент. Н. Брагинской. – 3-е изд., испр., доп. – Екатеринбург : У-Фактория, 2008. – 896 с. – (Bibliotheca mythologica).

Abel L. Metatheatre: A new view of a dramatic form / L. Abel. – New York, 1963. – 168 p. P. 78-79.

Dobrov G. W. Figures of Play: Greek Drama and Metafictional Poetics / G. W. Dobrov. – Oxford : Oxford university press, 2001. – 240 p.

Hornby R. Drama, Metadrama and Perception / R. Hornby. – London, 1986. – 192 p. P. 80-83.

Slater N. W. Spectator Politics. Metatheatre and Performance in Aristophanes / Niall W. Slater. – Philadelphia : University of Pennsylvania Press, 2002. – 363 p.

Smith R. L. Metatheatre in Aeschylus’ Oresteia [Electronic resource] / Robert Lewis Smith // Athens Journal of Philology. Vol. X, No Y. – 2010. – Mode of access: https://www.atiner.gr/journals/philology/2014-1-X-Y-Smith.pdf

Taplin O. Fifth-Century Tragedy and Comedy: a Synkrisis / Oliver Taplin // Journal of Hellenic Studies CVI. – 1986. – P. 163–174.

Zeitlin F. The closet of masks: role-playing and myth-making in the Orestes of Eurepides / Froma I. Zeitlin // Ramus : Critical studies in Greek and Roman literature. – Vol. 9, N. 1. – 1980. – P. 51–77.

References

Aristofan (2002) Komedii : per. iz starohretskoi [Comedies]. Kharkiv : Folio. [in Ukranian]

Zabudskaya, Ya. (2010) Recepciya kak element syuzhetoslozheniya komedii [Reception as an element of a plot of a comedy]. Voprosy klassicheskoj filologii [Questions of classical philology, electronic recource], no. 15. ΝΥΜΦΩΝ ΑΝΤΡΟΝ [Peshera nimf] : collection of articles in honor of A. A. Tajo-Godi. Moscow : Nikeya, pp. 104–117 Avaliable at: http://www.philol.msu.ru/~classic/doc/sbornik--a-a-tacho-godi.pdf

Polityko, E. N. (2010) Metadrama v sovremennom teatre (k postanovke problemy) [Metadrama in the modern theater (to the problem statement)]. Bulletin of the Perm University, no. 5 (11), pp. 165–174.

Frejdenberg, O. M. (2008) Mif i literatura drevnosti [Myth and literature of antiquity]. Ekaterinburg : U-Faktoriya.

Abel, L. (1963) Metatheatre: A new view of a dramatic form. New York, pp. 78–79.

Dobrov, G. W. (2001) Figures of Play: Greek Drama and Metafictional Poetics. Oxford : Oxford university press.

Hornby, R. (1986) Drama, Metadrama and Perception. London, pp. 80–83.

Slater, N. W. (2002) Spectator Politics. Metatheatre and Performance in Aristophanes. Philadelphia : University of Pennsylvania Press.

Smith, R. L. (2010) Metatheatre in Aeschylus’ Oresteia [Electronic resource]. Athens Journal of Philology. Vol. X, No Y. Available at: https://www.atiner.gr/journals/philology/2014-1-X-Y-Smith.pdf

Taplin, O. (1986) Fifth-Century Tragedy and Comedy: a Synkrisis. Journal of Hellenic Studies CVI, pp. 163–174.

Zeitlin, F. (1980) The closet of masks: role-playing and myth-making in the Orestes of Eurepides. Ramus : Critical studies in Greek and Roman literature. Vol. 9, no. 1, pp. 51–77.

Опубліковано
2019-05-22
Як цитувати
Литовська, О. В. (2019). Метатеатральність комедій Арістофана в контексті розвитку європейської драматургії. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (79), 83-87. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2018-79-14
Розділ
Жанрові трансформації і розширення дискурсивних властивостей художнього тексту