Соціальні проблеми англійського «академічного роману»: історична ревізія піджанру

  • Дмитро Ігорович Дроздовський Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України (4, вул. М. Грушевського, Київ, 01001, Україна) http://orcid.org/0000-0002-2838-6086
Ключові слова: «академічний роман» («campus novel»), англійська література ХХ ст., Дороті Саєрс, Івлін Во, Чарлз Персі Сноу, Джон Вейн, Казуо Ісіґуро

Анотація

У статті окреслено діахронічну трансформацію, що в історії англійської літератури ХХ століття відбувається з таким романним піджанром або жанровим різновидом, як «академічний роман» («campus novel»). Проаналізовано ключову проблематику творів, які належать до цього жанрового різновиду, зокрема романи Дороті Саєрс, Івліна Во, Чарлза Персі Сноу, Джона Вейна, Казуо Ісіґуро. Визначено ключові епістемологічні проблеми, експліковані у творах англійської літератури, написаних як «campus novel». Зосереджено увагу на взаємозв’язках «campus novel» із соціальним і соціально-політичним романом, у якому в сатирично-іронічному ключі оприявнено різні політичні вади й суспільно-психологічні комплекси, які традиційно пов’язують із британським суспільством. Окрему увагу приділено стереотипним формам сприйняття одними соціальними прошарками інших. Наголошено на виявах критики університетської освіти. Акцентовано на протистоянні між представниками гуманітаристики та точних наук («sciences»), що знаходить широку репрезентацію в англійських «campus novels». Визначено філософсько-світоглядні й суспільно-політичні основи такого конфлікту, що проходить через історію англійської літератури ХХ-ХХІ ст. і знаходить особливу реактуалізацію у творах британського пост-постмодернізму (романи Д. Лоджа, Д. Мітчелла, М. Геддона та ін.). Окреслено сюжетну специфіку, а також наголошено на тому, що «академічний роман» у ХХ ст. містить виразні елементи соціального або соціально-психологічного роману. Визначено світоглядно-філософські та соціальні параметри аналізованого романного різновиду, які детермінують пам'ять жанру. Акцентовано на стратегіях використання іронії й сатири у «campus novels». Розглянуто проблематику роману «Безутішні» К. Ісіґуро, у якому експліковано дражливі соціальні моменти, зокрема форми неприйняття вищим класом нижчого й навпаки. Наголошено на психологічних чинниках, що детермінують соціальну напруженість.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Дмитро Ігорович Дроздовський, Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України (4, вул. М. Грушевського, Київ, 01001, Україна)

кандидат філологічних наук, науковий співробітник Відділу світової літератури

Посилання

Література

Carter I. Ancient Cultures of Conceit: British university fiction in the post-war years / Ian Carter. — London : Routledge 1990. — 317 p.

Ishiguro K. The Remains of the Day / Kazuo Ishiguro. — London : Faber, 1989. — 245 p.

Ishiguro K. The Unconsoled / Kazuo Ishiguro. — London : Knopf, 1995. — 535 p.

Larkin Ph. Jill / Philip Larkin. — Woodstock, NY : Overlook, 1946. — 298 p.

Morace R. A. The Dialogic Novels of Malcolm Bradbury and David Lodge / Robert A. Morace. — Carbondale, IL : Southern Illinois University Press, 1989. — 223 p.

Pym B. Crampton Hodnet / Barbara Pym. — New York : E.P. Dutton, 1985. — 302 p.

Rossen J. The University in Modern Fiction: When power is academic / Janice Rossen. — New York : St Martin’s Press, 1993. — 202 p.

Sayers D. Gaudy Night / Dorothy Sayers. — New York : HarperCollins, 1936. — 544 p.

Showalter E. Faculty Towers: The academic novel and its discontents / Elaine Showalter. — Philadelphia, PA : University of Pennsylvania Press, 2005. — 152 p.

Snow C. P. The Masters / C. P. Snow. — London : Macmillan, 1951. — 312 p.

Wain J. Strike the Father Dead / John Wain. — London : Macmillan, 1962. — 300 p.

Waugh E. Brideshead Revisited / Evelyn Waugh. — Boston, MA : Little, Brown, 1945. — 395 p.

Wells H. G. Love and Mr Lewisham: The story of a very young couple / H. G. Wells. — London : Everyman, 1993. — 208 p.

References

Carter, I. (1990) Ancient Cultures of Conceit: British university fiction in the post-war years. London : Routledge.

Ishiguro, K. (1989) The Remains of the Day. London : Faber.

Ishiguro, K. (1995) The Unconsoled / Kazuo Ishiguro. London : Knopf.

Larkin, Ph. Jill (1946) Woodstock, NY : Overlook.

Morace, R. A. (1989) The Dialogic Novels of Malcolm Bradbury and David Lodge. Carbondale, IL : Southern Illinois University Press.

Pym, B. (1985) Crampton Hodnet. New York : E.P. Dutton.

Rossen, J. (1993) The University in Modern Fiction: When power is academic. New York : St Martin’s Press.

Sayers, D. (1936) Gaudy Night / Dorothy Sayers. New York : HarperCollins.

Showalter, E. (2005) Faculty Towers: The academic novel and its discontents. Philadelphia, PA : University of Pennsylvania Press.

Snow, C. P. (1951) The Masters. London : Macmillan.

Wain, J. (1962) Strike the Father Dead. London : Macmillan.

Waugh, E. (1945) Brideshead Revisited. Boston, MA : Little, Brown.

Wells, H. G. (1993) Love and Mr Lewisham: The story of a very young couple. London : Everyman.

Опубліковано
2019-05-22
Як цитувати
Дроздовський, Д. І. (2019). Соціальні проблеми англійського «академічного роману»: історична ревізія піджанру. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (79), 78-83. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2018-79-13
Розділ
Жанрові трансформації і розширення дискурсивних властивостей художнього тексту