Freedom of the writer and director in the interpretation of the topic of the Holodomor (V. Bark's "Yellow Prince" and O. Yanchuk "Famine – 33")

  • Христина Зурабівна Макарадзе Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Keywords: Holodomor, Vasyl Barka, Oles Yanchuk, symbol, motive, film

Abstract

The article attempts to compare two sequential statements on the basis of semiotic analysis. One of statements is the novel “Zhovtyy kniaz” by V. Barka and the other one is the film “Famine – 33” by O. Yanchuk, because the film is based on the novel. As a result of the bibliographic review it was clarified  that nobody has compared “Zhovtyy kniaz” by V. Barka and “Famine – 33” by O. Yanchuk yet. It was considered the novel and the film as a commucative system with its own language. We have translated the language of cinema and literature into a common language of signs and tried to investigate the extent of producer's intervention. Also it was given a detailed analysis of motives, symbols, compositions in both of these works.

Despite the fact that the film coincides with the novel in key story moments, the film differs from the novel by different accents. For example, director reduced religious symbols, psychology in the film. And on the contrary ideology and revealing pathos increase.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Христина Зурабівна Макарадзе, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

магістр філологічного факультету

References

Барка В. Жовтий князь. К. : Дніпро – 1991. – 286 с.

Лотман Ю. Семиосфера – С. – Петербург : «Искусство СПБ», 2010. – 704 с.

Лотман Ю. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. – Таллин : Ээсти Раамат 1973. – 92 с.

Мовчан Р. Український модернізм 1920-х : портрет в історичному інтер’єрі. – К. : Смолоскип, 2008. – С. 472–511.

Музика Т. Є. Домінанти художнього втілення антропологічної концепції Василя Барки / Т. Є. Музика // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. – Серія : Філологія. – 2012. – Вип. 65. – С.163–167.

Орлюк Я. Василь Барка і його роман «Жовтий князь» / Я. Орлюк // Дивослово. – 2000. – № 6. – С. 34–36.

Папаш О. О. Колективна травма в ігровому кіно: випадок одиничної репрезентації («Голод-33») // Наукові записки НаУКМА. Том 114. – Серія Теорія та історія культури / О. О. Папаш // Національний університет "Києво-Могилянська академія". – 2011. – С.73–77.

Плющ Л. Заразар-заказар / Леонід Плющ // Сучасність. – 1987. – № 10. – С. 13–25.

Published
2018-11-30
How to Cite
Макарадзе, Х. З. (2018). Freedom of the writer and director in the interpretation of the topic of the Holodomor (V. Bark’s "Yellow Prince" and O. Yanchuk "Famine – 33"). The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (78). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/11114
Section
Freedom of Сreativity in the Literature of the Ukrainian Diaspora and Ukrainian