M. Khvylovy: klinamen in the text of the absurd

  • Олена Вячеславівна Муслієнко Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Keywords: klinamen, absurd, text, structure, case, creativity, author, meaning

Abstract

The thesis is devoted to the investigation of M. Khvylovyi’s fiction as a space for absurdity functioning – a universal phenomenon that occurs in times of crisis of individual and social history. Actualized in the culture of the twentieth century klinamen model (J. Deleuze, A. Bergson, I. Prigogine) manifests itself as a marker of absurdity in the text of M. Khvylyovy. The ways and forms of the presence of the situation of klinamen in the writer's texts are structured into the main groups: klinamen is identical to the case (in the text: «miracle», «unexpectedly», «suddenly», «strange»); the point of meeting the individual project of the hero with nondeterministic circumstances; as the equivalent of creativity. The absurd functions in practice both as ambivalent artistic program, the aim of which is not only to demonstrate the catastrophic destruction of the world and the meaning, the tragic doom of human existence in the situation of feeling or experience of ontological meaning absence, and as a productive strategy aimed at seeking new forms of communication, transforming mechanism of transition into new areas of meaning formation and transmission.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Олена Вячеславівна Муслієнко, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри української і світової літератури

References

Бергсон А. Два источника морали и религии / [Пер. с фр., послесловие и примечания А. Б. Гофмана] / Анри Бергсон. – М. : Канон, 1994. – 384 с.

Делѐз Ж. Логика смысла / Жиль Делѐз // Делѐз Ж. Логика смысла .Фуко М. Theatrum philisophicum / [Пер. с фр.]. – М. : Раритет; Екатеринбург: Деловая книга, 1998. – 480 с.

Жаккар Ж.-Ф. Даниил Хармс и конец русского авангарда / Жан- Филипп Жаккар. – СПб. : Гуманит. агенство: Акад. проект, 1995. – 470 с.

Козлов С. Крушение поезда: Транспортная метафорика Макса Вебера [Электронный ресурс] / Сергей Козлов. – Режим доступа: http://magazines.russ.ru/nlo/2005/71/kozl1.html.

Лотман Ю. Семиосфера / Юрий Лотман. – СПб. : Искусство – СПБ, 2010. – 675 с.

Лукрецій Про природу речей / [пер. з гр. А. Содомора] / Тіт Лукрецій Кар. – К.: Дніпро, –1988. – 142 с.

Померанц Г. Язык абсурда / Григорий Померанц // Выход из транса. – М. : Юрист, 1995. – С. 435–480.

Пригожин И., Стенгерс И. Порядок из хаоса. Новый диалог человека с природой / Илья Пригожин, Изабелла Стенгерс. – М. : Едиториал УРСС, 2003. – 312 с.

Франк Сузи K. Взрыв как метафора культурного семиозиса / [пер. с нем. К. Бандуровского; под ред. Я. Поселягина] / [Электронный ресурс] / Сузи Кетрин Франк. – Новое литературное обозрение. – 2012. – № 115 (3). – С. 12–

– Режим доступа: http://www.nlobooks.ru/node/2253.

Хвильовий М. Новели, оповідання «Повість про санаторійну зону». «Вальдшнепи». Роман. Поетичні твори. Памфлети. [Вступ. ст., упоряд. і приміт. В. П. Агеєвої; ред. тому М. Г. Жулинський] / Микола Хвильовий. – Київ, 1995. – 816 с.

Шенье-Жандрон Ж. Сюрреализм / [Пер. с франц. С. Дубина] / Жаклин Шенье-Жандрон. – М. : НЛО, – 2002. – С. 10–24.

Ямпольский М. Наблюдатель: Очерки истории видения / Михаил Ямпольский. – М.: Ad marginem, 2000. – 287 с.

Published
2018-11-30
How to Cite
Муслієнко, О. В. (2018). M. Khvylovy: klinamen in the text of the absurd. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (78). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/11090
Section
Early Modern and Modern Literature as Artistic Space of Freedom