At the Origin of Fantasy: Conversion of Apuleius’ Plot About the Golden Ass in the Remake of C. S. Lewis’ “Till We Have Faces”

  • Ольга Вячеславовна Червинская Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
Keywords: genre metamorphosis, remake, fantasy, Apuleius “Metamorphoses”, C. S. Lewis “Till We Have Faces”, dialogue of cultures

Abstract

The article actualizes the paradigm of genre. The history of literature is the evidence rather of a genre metamorphosis of quite a limited number of forms, than of the systematic enrichment with any another experience of genre creation. This is confirmed by the activity of such a form of intertextual exchange between the texts as remakes. This of course applies to the so-called modern fantasy, the origins of which are, at least, in the antique practice and not later, accentuating primarily one of the classic and ancient techniques of creative fantasy formation. It is also about the “outsideness” of the dialogue of cultures in historical time (by M. Bakhtin). Apuleius’ plot of the Golden Ass is polemically interpreted by C. S. Lewis in the novel “Till We Have Faces” in the aspect of pagan and Christian theodicy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ольга Вячеславовна Червинская, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри зарубіжної літератури та теорії літератури

References

1. Апулей Л. Апология, или Речь в защиту самого себя от обвинения в магии; Метаморфозы в XI книгах; Флориды / Люций Апулей ; пер. М. А. Кузмина и С. П. Маркиша. – М. : Изд-во АН СССР, 1956. – 435 с. – (Литературные памятники).

2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин ; сост. С. Г. Бочаров, примеч. С. С. Аверинцев и С. Г. Бочаров. – М. : Искусство, 1979. – 423 с.

3. Денисенко А. Неизвестный англиканин. Клайв Стейплз Льюис и идея истинного мифа // Богомыслие. – Одесса: Богословская Семинария ЕХБ, 2013. – № 13. – С. 212–229.

4. Жаданова Т. В. Християнське фентезі у творчості К. С. Льюїса : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.04 / Т. В. Жаданова. – Сімферополь, 2010. – 20 с.

5. Лаврина И. А. Категории времени и пространства как художественные характеристики сакрального топоса в фантастическом цикле К. С. Льюиса «Хроники Нарниии» / И. А. Лаврина // Питання літературознавства. – 2011. – Вип. 82. – С. 108–115.

6. Льюис К. С. Пока мы лиц не обрели. Статьи, выступления, интервью : Собр. соч. : в 8 т. Т. 2 / К. С. Льюис ; пер. с англ.: И. Кормильцев и др. – М. : Фонд о. Александра Меня; СПб. : Fazenda Дом надежды, 2004. – 384 с.

7. Набитович І. Й. Фрактали та фрактальні структури у художньому тексті (на прикладі прози Л. Керрола, К. С. Льюїса та Х. Л. Борхеса) / І. Й. Набитович // Вісник Львівського університету. Серія : Іноземні мови. – 2011. – Вип. 18. – С. 42–51.

8. Яремчук В. Особливості міфопоетичної моделі світу в «Хроніках Нарнії» К. С. Льюїса в контексті «християнського романтизму» / В. Яремчук // Сучасні літературознавчі студії. – 2014. – Вип. 11. – С. 604–614.
Published
2017-12-12
How to Cite
Червинская, О. В. (2017). At the Origin of Fantasy: Conversion of Apuleius’ Plot About the Golden Ass in the Remake of C. S. Lewis’ “Till We Have Faces”. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (76), 45-49. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/9003
Section
Classical heritage of antiquity and neomythologism of modern literature