Інтермедіальна специфіка збірки Поля Елюара та Мана Рея «Les Mains libres»

  • Юлія Олегівна Івлєва Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0001-6997-7045
Ключові слова: сюрреалізм, інтермедіальність, Поль Елюар, «пікто-поезія», візуальна поезія, жанр

Анотація

Ця стаття є частиною більш ґрунтовного дослідження феномену «пікто-поезії» на матеріалах збірки Поля Елюара та Мана Рея «Les Mains libres».

Сюрреалізм як авангардистський напрямок не випадково привертає увагу сучасних українських і зарубіжних дослідників, адже саме він є уособленням кризи суспільства і мистецтва в цілому, яка є характерною для перехідних епох. Наукою добре досліджено історію течії, в основних рисах — її філософію, специфіку образотворення. «Білою плямою» залишається те, що можна було б назвати «морфологією» сюрреалістичної поезії, тобто система її жанрів. Дана стаття є внеском у розробку системи жанрів сюрреалізму, а саме внеском у розробку феномена «пікто-поезії», який практично не досліджений у сучасному літературознавстві. Адже, як відомо, саме в такі революційні часи, коли суспільство переживало переворот в усіх сферах життя, з'являється тенденція до змішання не тільки різних жанрів, але й видів мистецтва. Інтермедіальність є практичним втіленням синтезу мистецтв в одному творі і вважається однією з інтегральних рис естетики авангарду, а особливо — сюрреалізму. Це дослідження показує, як основні риси інтермедіальності знаходять своє вираження у візуальній поезії сюрреалістів, Поля Елюара зокрема, на прикладі збірки «Les Mains libres». Крім цього, аналіз одного з дуовіршів збірки доводить, що її поетика багата своєрідною асоціативністю, образністю на лінгвістичному рівні, взаємопроникненням кордонів, що доповнюється використанням у рамках «пікто-поезії» графічних художніх засобів, елементів фігурного вірша. Творча експлуатація ресурсів несвідомого як основного художнього методу дозволяє авторам ігнорувати кордони між різними видами мистецтва. Працюючи в різних сферах, художники органічно продовжують та поглиблюють твори одне одного: відбувається своєрідне вторгнення однієї художньої мови в іншу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Юлія Олегівна Івлєва, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

аспірантка кафедри зарубіжної літератури

Посилання

Il'in, I. P. (1998). Postmodernizm ot istokov do konca stoletiya: Evolyuciya nauchnogo mifa. Moscow: Intrada [in Russian].

Shapoval, M. (2013). Intertekstualnist: istoriia, teoriia, poetyka : navch. posib. Kiev: «Kyiv. un-t» [in Ukrainian].

Kagan, M. S. (1972). Morfologiya iskusstva: Istoriko-teoreticheskoe issledovanie vnutrennego stroeniya mira iskusstv. Leningrad: «Iskusstvo» [in Russian].

Klement'eva, A. O. (2012). Ot videniya kak zreniya k videniyu i vidimosti (zhivopis' evropejskogo syurrealizma). Moscow: MGU im. M. V. Lomonosova. [in Russian].

Krivcun, O. A. (2016). Estetika: uchebnik dlya akademicheskogo bakalavriata. Moscow: YUrajt [in Russian].

Miroshnikova E. V. (2019). Mezhdu snom i yav'yu: syurrealisticheskie idei v knizhnoj grafike Valentiny Gross-Gyugo. Moscow. [in Russian].

Ustyugova, E. N. (2005). Globalizaciya i kul'tura: istoricheskij kontekst. Moscow: Filosofskie nauki. Retrieved from: http://www.academyrh.info/html/ref/20051205.htm [in Russian].

Balakian A. (1959). Surrealism: the road to the absolute. New York: The Noondaypress

Eluard, P. (2001). Donner. Voir. Paris: Gallimard.

Eluard, P. (2003). Poеsie. 1913-1926. Paris: Gallimard.

Hansen-Löve, A. A. (1983). Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation von Wort- und Bildkunst // Dialog der Texte. Wiener Slawistischer Almanach. Wien: Sonderband.

Les mains libres de Paul Éluard, Man Ray (Dessin). (2013). Retrieved from: http://www.critiqueslibres.com/i.php/vcrit/37701 [in French].

Pelard E. (2013) La Poésie Graphique: Christian Dotremont, Roland Giguère, Henri Michaux et Jérôme Peignot. Retrieved from: http://lettres.sorbonne-universite.fr/IMG/pdf/Pelard_Emmanuelle_2013_position-de-these.pdf [in French].

Опубліковано
2020-11-17
Як цитувати
Івлєва, Ю. (2020). Інтермедіальна специфіка збірки Поля Елюара та Мана Рея «Les Mains libres». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (86), 28-34. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2020-86-04