Кінематографічні елементи у збірці Василя Симоненка «Тиша і грім»

  • Григорій Олегович Савчук Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-2690-0915
Ключові слова: Симоненко, кінематограф, кадр, кліп, слайд-шоу

Анотація

Стаття розкриває інтермедіальні аспекти збірки В. Симоненка «Тиша і грім», зокрема, інкорпорацію кінематографічних елементів. Доведено актуальність теми, її зв’язок із попередніми дослідженнями. Зроблено акцент на тому, що в шістдесяті роки ХХ ст. в Україні бурхливий розвиток всіх видів мистецтв спричинив мистецьку дифузію. Проаналізовано вірші, які належать до літературних кліпів або містять їхні ознаки: «Жорна», «Косар», «Закохана», «Тиша і грім», «Піч». За допомогою мікроаналізу та біографічного методу вивчено семантичну структуру віршів, ознаки кліпів, їх роль у розкритті ідеї. Окрему увагу приділено особливостям портретування в збірці, портрети показано в динаміці. Проаналізовано роль очей у динамічному зображенні. Розглянуто кінематографічні елементи в інтимній ліриці збірки «Тиша і грім». На основі спостережень над літературними кліпами В. Симоненка зроблено низку висновків. Мініфільми збірки спираються на селянську тематику принаймні з двох причин. По-перше, сам поет є вихідцем із села, по-друге, дається взнаки вплив радянського кіно про село. Очевидно, автор доводить, що тема села може бути підґрунтям для широких узагальнень. Кінематографічний матеріал найчастіше є основою для авторських роздумів, тому деякі вірші книги «Тиша і грім» нагадують структуру байки. За допомогою кінематографічних елементів поет емоційно утверджує свою життєву позицію, моралізує, робить філософські висновки. Літературні кліпи в книзі поєднують реалістичне та неоромантичне начала. Неоромантичними інтенціями особливо наповнені кадри, які не можна зняти ресурсами традиційного кіно, знадобляться мультиплікаційні ефекти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Григорій Олегович Савчук, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії української літератури

Посилання

«U tvoyemu imeni zhivu» : Do 75-richchya vid dnya narodzhennya Vasilya Simonenka : metod.-bibliogr. poradi / pidgot. S. P. Yurchik ; red. O. M. Raskina. Ternopil, 2009. 28 s.

Bryuhoveckij V. “...Hto najduzhche lyubit zhittya (Shtrihi do portreta Vasilya Simonenka)”. Ukrayinska mova ta literatura v shkoli. 1985. № 1. S. 13–19.

Gorin B. Tihij i gromovij golos Vasilya Simonenka. Gorin B. Ne tilki pro sebe. Kyiv, 2006. S. 261–272.

Dzyuba I. Vasil Simonenko. Dzyuba I. Z krinici lit : u 3 t. Kyiv, 2007. T. 3. S. 17–533.

Zhulinskij M. Vasil Simonenko. Zhulinskij M. Iz zabuttya v bezsmertya. Kyiv, 1990. S. 397–415.

Koshelivec I. Suchasna literatura v URSR. Nyu-Jork, 1964. 379 s.

Marko V. Osyayannya v hudozhnij koncepciyi Vasilya Simonenka. Divoslovo. – 2007. № 4. S. 21–25.

Morenec V. Vasil Simonenko: Filosofiya pochuttya. Morenec V. P. Na vidstani sercya: Lit.-krit. Narisi, ese. Kyiv, 1986. S. 82–104.

Sverstyuk Ye. «Ya dlya tebe goriv»: Povernennya V. Simonenka. Lit. Ukrayina. – 2007. 12 kvit. S. 1, 7.

Simonenko V. Tisha i grim. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printitzip.php?tid=3671 (data zvernennya: 12.03.2020).

Smolyanskij Yu. Tisha i grim Vasilya Simonenka. Cherkas. Kraj. 1992. 20 serp.

Tkachenko A. O. Vasil Simonenko: Naris zhittya i tvorchosti. Kyiv: Dnipro, 1990. 312 s.

Опубліковано
2020-04-17
Як цитувати
Савчук, Г. (2020). Кінематографічні елементи у збірці Василя Симоненка «Тиша і грім». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (84), 29-33. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2020-84-04