ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ В ГУМАНІТАРНИХ НАУКАХ: ТЕНДЕНЦІЇ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ В УКРАЇНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТАХ
Анотація
У статті досліджується трансформація гуманітарної освіти в українських університетах через впровадження моделей змішаного навчання. Змішане навчання, яке поєднує традиційне ауди торне викладання з цифровими технологіями, стало педагогічною необхідністю в умовах пандемії COVID-19 та геополітичної нестабільності в Україні. Дослідження базується на змішаному методо логічному підході, що включає опитування 40 викладачів і 200 студентів, а також глибинні інтерв’ю та фокус-групи. Результати показують, що, хоча обидві групи визнають суттєві переваги гнучкість, зростання залученості та розвиток цифрової грамотності існують і серйозні виклики. Серед них: не
достатня підготовка викладачів до цифрової педагогіки, збільшене навантаження, нерівний доступ до інфраструктури та зменшення міжособистісної взаємодії. У статті висвітлюється, як викладачі адаптували свої стратегії викладання, використовуючи перевернуті класи, інтерактивні оцінювання та мультимедійні ресурси. Студенти зазначають вищий рівень комфорту в асинхронному навчанні та зростання мотивації за умов наявності інтерактивних та ігрових елементів. Отримані результати підкреслюють необхідність стратегічного планування, інституційної підтримки та розробки націо нальної політики для сталого розвитку цифрової трансформації в галузі гуманітарної освіти.
Завантаження
Посилання
Arbaugh, J. B. (2010). Online and blended business education for the 21st century: Current research and future directions. Business Expert Press.
Boelens, R., Voet, M., & De Wever, B. (2018). The design of blended learning in response to student diversity in higher education: Instructors’ views and use of differentiated instruction in blended learning. Computers & Education, 120, 197–212. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.009
Bohomaz, K., Sorokina, L., Voronova, Z., Valuieva, N., & Kuzmenko, N. (2024). Humanitarian disciplines in the conditions of distance learning at the stage of higher education transformation in Ukraine. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 17(1), 256-272. https://doi.org/10.18785/jetde.1701.15
Bond, M., Bedenlier, S., Marin, V. I., & Händel, M. (2021). Blended learning in higher education – A systematic review of its effectiveness. Digital Education Review, 39, 1–19. https://doi.org/10.1344/der.2021.39.1-19
Braun, V., & Clarke, V. (2022). Thematic analysis: A practical guide. SAGE Publications.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). SAGE Publications.
Eurydice. (2024). Ukraine: Digital transformation of education as a strategic path to resilience and innovation. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/news/ukraine-digital-transformation-education-strategic-pathresilience-and-innovation
Graham, C. R., Woodfield, W., & Harrison, J. B. (2013). A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education. The Internet and Higher Education, 18, 4–14. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.09.003
Hrastinski, S. (2008). Asynchronous and synchronous e-learning. Educause Quarterly, 31(4), 51–55. https://er.educause.edu/articles/2008/11/asynchronous-and-synchronous-elearning
Hrytsak, L., Hrytsak, N., Mishchuk, N., Zhyrska, H., & Hryhorieva, V. (2023). Blended learning as a new educational paradigm. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 13(2), 33–39.
Hrytsak, O., Kovtun, O., & Melnyk, O. (2023). Blended learning in Ukrainian higher education: Legislative challenges and perspectives. Journal of Educational Studies, 12(3), 45–58.
Husak, L., & Havryliuk, N. (2022). Technology of blended learning in institutions of higher education in Ukraine during wartime conditions. Education and Human Sciences, 2(1), 45–52.
Mayer, R. E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (pp. 31–48). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511816819.004
McGee, P., & Reis, A. (2012). Blended course design: A synthesis of best practices. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(4), 7–22. https://doi.org/10.24059/olj.v16i4.239
Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., & Jones, K. (2013). The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record, 115(3), 1–47. https://doi.org/10.1177/01614681131150030
Nalyvaiko, N., & Nalyvaiko, O. (2021). Blended learning in medical institutions of higher education. Educological Discourse, 32(1), 101–111. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.7
Nalyvaiko, O., & Vakulenko, A. . (2021). Canvas LMS: opportunities and features. Educological Discourse, 35(4), 154–172. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.410
Volodavchyk, V., Vakal, A., Bielova, V., Netreba, M., & Monke, O. (2021). Effectiveness of blended learning technologies in higher educational institutions. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 13(3), 178–188. https://doi.org/10.47750/jett.2022.13.03.018
Yurchenko, V., & Nalyvaiko, O. (2025). How ChatGPT shapes a new reality of writing: Is there a place for humans in an artificial world? Educational Challenges, 30(1), 138–155. https://doi.org/10.34142/2709-7986.2025.30.1.09