Теоретичний аналіз основних дефініцій дослідження соціально-гуманітарної підготовки магістрів природничих спеціальностей в умовах дистанційного навчання
Анотація
У статті проведено теоретичний аналіз понятійно-категоріального апарату дослідження со-ціально-гуманітарної підготовки магістрів природничих спеціальностей в умовах дистанційного навчання та здійснено теоретичне обґрунтування його сутнісних характеристик. У дослідженні ви-користано теоретичні методи, серед яких: теоретичний і системний аналіз нормативно-правової та науково-педагогічної літератури з проблеми дослідження; систематизація теоретичних напрацю-вань і визначення основних дефініцій дослідження; узагальнення інформації. Аргументи, наведені у статті дозволили визначити, що магістр природничих наук є професіоналом, який має поглиблену якісну фундаментальну та спеціальну підготовку та здатен розв’язувати виробничі та науково-техно-логічні задачі та проблеми в галузі природничих наук, здійснювати у цій сфері ефективну професійну виробничу та науково-технологічну діяльність. Виявлено, що важливим напрямком процесу освіт-ньо-професійного становлення майбутнього магістра природничого спрямування у закладі вищої освіти є соціально-гуманітарна складова його підготовки. Визначено поняття соціально-гуманітар-ної компетентності у відповідності до структури, що включає такі аспекти: когнітивний, діяльнісний, ціннісно-смисловий. Встановлено, що сучасні вимоги до випускників закладів вищої освіти з боку роботодавців зумовлюють необхідність пошуку нових підходів до процесу професійної підготов-ки магістрів, зокрема, запровадження дистанційних технологій навчання. Дистанційне навчання ідентифіковане як форма навчання, що забезпечує інтерактивну взаємодію викладача і студента, розділених у просторі і в часі, на основі використання сукупності традиційних і сучасних інформацій-них технологій.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES
Akademichnyy tlumachnyy slovnyk ukrayins’koyi movy. [Academic Explanatory Dictionary of the Ukrainian Language] URL: http://sum.in.ua/s/profesijnyj. [in Ukrainian].
Vlasova, S. (2001) Vzaimodeystviye yestestvennonauchnogo i gumanitarnogo znaniya. Alma mater. [Interaction of natural science and humanitarian knowledge. Alma mater.]. No 12. pp. 22-24. [in Russian].
Volkova, N. P. (2002) Pedahohika: posibnyk dlya studentiv vyshchykh navchal’nykh zakladiv. [Pedagogy: A Guide for Students at Higher Educational Institutions]. Kyiv: Publishing Center «Academy». [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrayins’kyy pedahohichnyy slovnyk. [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Publishing Center «Lybid». [in Ukrainian].
Polat, Ye.S. (Ed). (1998). Distantsionnoye obucheniye: Uchebnoye posobiye. [Distance Learning: Tutorial]. Moscow Publishing Center «VLADOS». [in Russian].
Dubasenyuk, O. A. (Ed). (2001). Tekhnolohichnyy pidkhid do profesiyno-pedahohichnoyi pidhotovky: poshuky ta perspektyvy // Tekhnolohiyi profesiyno-pedahohichnoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv: Navchal’nyy posibnyk. [Technological approach to vocational and pedagogical preparation: searches and prospects. Technologies of vocational and pedagogical preparation of future teachers: Textbook]. Zhitomir: Zhytomyr State Pedagogical University. pp. 4-12. [in Ukrainian].
Dunina, I. M. (2011). Platformy dystantsiynoho navchannya v universytetakh Frantsiyi. [Platforms of distance learning at the universities of France]. Naukovyy visnyk Donbasu. [Donbass Scienti ic Bulletin]. №4. URL: http:// nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN16/11dimvuf.pdf. [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (Ed). (2008). Entsyklopediya osvity. [Encyclopedia of Education] Kyiv: Publishing Center «Yurinkom Inter». [in Ukrainian].
Ivashchenko, T. N. (2015). Rol’ instituta magistratury v sisteme Rossiyskogo obrazovaniya. [The role of the institute of magistracy in the system of Russian education]. Vestnik gosudarstvennogo munitsipal’nogo upravleniya. [Bulletin of the state municipal government]. №4 (19). pp.75-79. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/rol-instituta-magistratury-v-sisteme-rossiyskogo-obrazovaniya. [in Russian].
Karpova, T. A. & Voskovskaya A.S. (2014). Gumanitranaya kompetentnost’ studentov vuza. [Humanitarian competence of university students]. Izvestiya Moskovskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta MAMI. [Bulletin of Moscow State Technical University MAMI]. Moscow. No. 1 (19) T.5. pp.165-170. [in Russian].
Konstantinovskiy, D. L. & Voznesenskaya, Ye. D. & Dymarskaya, O. Ya. & Cherednichenko G. A. (2006). Sotsial’no-gumanitarnoye obrazovaniye: oriyentatsii, praktiki, resursy sovershenstvovaniya. [Socio-humanitarian education: orientations, practices, improvement resources]. Moscow: CSP. [in Russian].
Machyns’ka, N. I. & Sisoyeva, S. O. (Eds). (2013). Pedahohichna osvita mahistrantiv vyshchykh navchal’nykh zakladiv nepedahohichnoho pro ilyu : monohra iya. [Pedagogical education of masters of higher educational institutions of non-pedagogical pro ile: monograph]. Lviv State University of Internal Affairs. Lviv: LvDUVS. [in Ukrainian].
Mitina, L. M. (2003). Psikhologicheskoye soprovozhdeniye vybora professii : nauchno-metodicheskoye
posobiye. [Psychological support of the choice of profession: scienti ic and methodological manual]. Moscow: Flinta. [in Russian].
Ovcharuk, O. V. (Ed). (2004). Kompetentnisnyy pidkhid do formuvannya zmistu seredn’oyi osvity: dosvid
zarubizhnykh krayin. Kompetentnisnyy pidkhid u suchasniy osviti: svitovyy dosvid ta ukrayins’ki perspektyvy (Biblioteka z osvitn’oyi polityky). [Competency approach to the formation of the content of secondary education: the experience of foreign countries. Competency Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian Perspectives (Educational Policy Library)]. Кyiv: «K.І.S.». pp. 5-15. [in Ukrainian].
Ozhegov, S. I. (2000). Tolkovyy slovar’ russkogo yazyka. [Explanatory Dictionary of the Russian Language]. Moscow: Azbukovnik. [in Russian].
Oliynyk, V. V. (2001). Orhanizatsiyno-pedahohichni osnovy dystantsiynoyi osvity i navchannya: Orhanizatsiyno-pedahohichne doslidzhennya. [Organizational and pedagogical bases of distance education and training: Organizational-pedagogical research]. Kyiv: CIPPO. [in Ukrainian].
B. А. Voronkova & M. A. Debich & N. M. Demyanenko & N. O. Dyvinskaya & H. V. Onkovych and others (Eds). (2014). Optymizatsiya tsyklu sotsial’no-humanitarnykh dystsyplin u vyshchiy osviti Ukrayiny v konteksti yevrointehratsiyi: monohra iya (rukopys). [Optimization of the cycle of social and humanitarian disciplines in higher education of Ukraine in the context of European integration: monograph (manuscript)]. Kyiv. URL: https://www.researchgate.net/publication/330168851_Optimizacia_ciklu_socialnogumanitarnih_disciplin_u_ visij_osviti_Ukraini_v_konteksti_ evrointegracii_monogra ia [in Ukrainian].
Plakhotnyk, O. (2013). Kompetentnisnyy pidkhid u VNZ: problemy ta perspektyvy. [Competency approach
in higher educational institutions: problems and perspectives]. Naukovi zapysky Tsentral’noukrayins’koho
derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka: zb. nauk. pr. Pedahohichni nauky.
[Scienti ic notes of Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University: Pedagogical sciences]. Kropyvnyts’kyy. No. 121 (2). pp. 202-207. [in Ukrainian].
Poyasok, T. B. & Popenko, N. V. (2016). Suchasni pidkhody do vyvchennya sotsial’no-humanitarnykh dystsyplin studentamy pryrodnychykh ta tekhnichnykh spetsial’nostey. [Modern approaches to the study of social and humanitarian disciplines by students of natural and technical specialties]. Psykholoho-pedahohichni ta politychni problemy u transformatsiynykh protsesakh ukrayins’koho suspil’stva: zb. materialiv III Vseukrayins’koyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi. [Psycho-pedagogical and political problems in the transformational processes of Ukrainian society: Materials of the Third All-Ukrainian Scienti ic and Practical Conference]. Kremenchug. pp. 37-40. [in Ukrainian].
Raven, Dzhon. (2002). Kompetentnost’ v sovremennom obshchestve: vyyavleniye, razvitiye i realizatsiya.
[Competence in modern society: identi ication, development and implementation]. Moscow: Kogito-Center. [in Russian].
Reznik , S. M. (2009). Pedahohichni umovy upravlins’koyi pidhotovky mahistriv administratyvnoho
menedzhmentu. [Pedagogical conditions of managerial preparation of masters of administrative management].
Teoriya i praktyka upravlinnya sotsial’nymy systemamy: shchokvart. nauk.-prakt. zhurn. NTU «KhPI». [Theory and practice of social systems management: every quarter. scienti ic practice journal NTU «KhPI»]. No 3. pp. 94-100. [in Ukrainian].
Sadokhin, A. P. (2006). Kontseptsii sovremennogo yestestvoznaniya: uchebnik dlya studentov vuzov, obuchayushchikhsya po gumanitarnym spetsial’nostyam i spetsial’nostyam ekonomiki i upravleniya. 2-ye izd., pererab. i dop. [Concepts of modern science: a textbook for university students enrolled in the humanities and economics and management] Moscow: UNITI-DANA. [in Russian].
Siryk, O. & Vitvyts’ka S. S. & Mironchuk N. M. (Eds). (2014). Mahistratura u VNZ Ukrayiny: problemy,
dosvid, perspektyvy. [Master’s degree in higher education in Ukraine: problems, experience, perspectives.].
Modernizatsiya vyshchoyi osvity v Ukrayini ta za kordonom: zbirnyk naukovykh prats’. [Modernization of higher
education in Ukraine and abroad: a collection of scienti ic works]. Zhytomyr: I. Franko ZHDU Publishing House. pp. 39-41. [in Ukrainian].
Sokolova, I. V. & Sisoyeva, S. O. (Eds). (2008). Profesiyna pidhotovka maybutn’oho vchytelya- iloloha za dvoma spetsial’nostyamy: monohra iya. [Professional training of the future teacher-philologist in two specialties: monograph]. Mariupol, Dnipropetrovsk: ART PRESS. [in Ukrainian].
Suprun, M. V. (2011). Mahistratura yak forma pidhotovky vysokoprofesiynykh naukovo-pedahohichnykh kadriv dlya VNZ Ukrayiny. [Magistracy as a form of training of highly professional scienti ic and pedagogical staff for higher educational institutions of Ukraine]. Naukovyy visnyk Volyns’koho natsional’noho universytetu im. Lesi Ukrayinky. Pedahohichnii nauky. [Scienti ic bulletin of Lesia Ukrainka Volyn National University. Pedagogicaland science]. Lutsk. No 7. pp. 33-37. [in Ukrainian].
Sushchenko, L. P. (2003). Profesiyna pidhotovka maybutnikh fakhivtsiv izychnoho vykhovannya ta sportu (teoretyko-metodolohichnyy aspekt): monohra iya. [Professional training of future specialists in physical education and sport (theoretical and methodological aspect): monograph]. Zaporizhzhya: Zaporizhzhya State University. [in Ukrainian].
Khutorskoy, A. V. (2001). Sovremennaya didaktika: Uchebnik dlya vuzov. [Modern didactics: Textbook for
universities]. St. Petersburg: Peter. [in Russian].
Shlyakhtun, P. P. (2011). Metodyka vykladannya sotsial’no-humanitarnykh dystsyplin : navch. posibnyk.
[Methodology of teaching social and humanitarian disciplines: tutorial]. Kyiv: Academy. [in Ukrainian].
Batyshev, S. Ya. (Ed). (1998). Entsiklopediya professional’nogo obrazovaniya. [Encyclopedia of vocational education: in three volumes]. Moscow: APO. V. 2. [in Russian].
Delling, R. M. (1978). Briefwechselals Bestandteilund Vorlauferdes Fernstudiums (Ziff papiere19). Hagen: Fernuniversität (ZIFF). [in German].
Академічнии тлумачнии словник украı̈нськоı̈мови. URL: http://sum.in.ua/s/profesijnyj (дата звернення: 05.09.2018).
Власова С. Взаимодеиствие естественнонаучного и гуманитарного знания. Alma mater. 2001. № 12.
С. 22-24.
Волкова Н. П. Педагогіка: посібник для студентів вищих навчальних закладів. Киı̈в: Видавничии центр
«Академія», 2002. 576с.
Гончаренко С. У. Украı̈нськии педагогічнии словник. Киı̈в : Либідь, 1997. 376 с.
Дистанционное обучение : учеб. пособие / под ред. Е. С. Полат. Москва : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1998. 192 с.
Дубасенюк О. А. Технологічнии підхід до професіино-педагогічноı̈підготовки: пошуки та перспективи.
Технологіı̈професіино-педагогічноı̈підготовки маибутніх учителів : навчальнии посібник / за ред.
О. А. Дубасенюк. Житомир : Житомир. держ. пед.ун-тет, 2001. С. 4-12.
Дуніна І. М. Платформи дистанціи ного навчання в університетах Франціı̈.Науковий вісник Донбасу. 2011. № 4. URL: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN16/11dimvuf.pdf (дата звернення: 17.09.2018).
Енциклопедія освіти / головнии ред. В. Г. Кремень. Киı̈в : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Иващенко Т. Н. Роль института магистратуры в системе России ского образования. Вестник государственного муниципального управления. №4 (19), 2015. С.75-79. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/rol-instituta-magistratury-v-sisteme-rossiyskogo-obrazovaniya (дата звернення: 12.12.2018).
Карпова Т. А., Восковская А. С. Гуманитраная компетентность студентов вуза. Известия Московского государственного технического университета МАМИ. Москва, 2014. №1 (19). Т.5. С. 165-170.
Константиновскии Д. Л. Социально-гуманитарное образование : ориентации, практики, ресурсы
совершенствования / [Вознесенская Е. Д., Дымарская О. Я., Чередниченко Г. А.]. Москва : ЦСП, 2006. 264 с.
Мачинська Н. І. Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю : монографія / за ред. д-ра пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН Украı̈ни С. О. Сисоєвоı̈; Львів. держ. ун-т внутр. справ. Львів : ЛьвДУВС, 2013. 415 с.
Митина Л. М. Психологическое сопровождение выбора профессии : научно-методическое пособие.
Москва : Флинта, 2003. 184 с.
Овчарук О. В. Компетентніснии підхід до формування змісту середньоı̈освіти : досвід зарубіжних
краı̈н. Компетентніснии підхід у сучасніи освіті: світовии досвід та украı̈нські перспективи (Бібліотека
з освітньоı̈політики / за заг. ред. О. В. Овчарука. Киı̈в : «К.І.С.», 2004. С. 5-15.
Ожегов С. И. Толковыи словарь русского языка. 4-е изд., доп. Москва : Азбуковник, 2000. 940 с.
Оліиник В.В. Організаціи но-педагогічні основи дистанціиноı̈освіти і навчання : Організаціино-
педагогічне дослідження. Киı̈в : ЦІППО, 2001. 36 с.
Оптимізація циклу соціально-гуманітарних дисциплін у вищіи освіті Украı̈ни в контексті євроінтеграціı̈: монографія (рукопис) / [Б. А. Воронкова, М. А. Дебич, Н. М. Дем’яненко, Н. О. Дівінська та ін.]; За заг. ред.
Г. В. Онкович. Киı̈в, 2014. 326 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 330168851_Optimizacia_ ciklu_socialnogumanitarnih_disciplin_u_visij_osviti_Ukraini_v_konteksti_ evrointegracii_monogra ia (дата звернення 17.04.2018).
Плахотник О. Компетентніснии підхід у ВНЗ: проблеми та перспективи. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка :
зб. наук. пр. Педагогічні науки. Кропивницькии , 2013. Вип. 121 (2). С. 202-207.
Поясок Т. Б., Попенко Н. В. Сучасні підходи до вивчення соціально-гуманітарних дисциплін студентами природничих та технічних спеціальностеи. Психолого-педагогічні та політичні проблеми у трансформаційних процесах українського суспільства: зб. матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Кременчук, 2016. С.37-40.
Рамен Джон. Компетентность в современном обществе : выявление, развитие и реализация. Москва : Когито-Центр, 2002. 396 с.
Резнік С. М. Педагогічні умови управлінськоı̈підготовки магістрів адміністративного менеджменту.
Теорія і практика управління соціальними системами: щокварт. наук.-практ. журн. НТУ «ХПІ», 2009.
№ 3. С. 94-100.
Садохин А. П. Концепции современного естествознания: учебник для студентов вузов, обучающихся по гуманитарным специальностям и специальностям экономики и управления. 2-е изд., перераб. и доп. Москва : ЮНИТИ-ДАНА, 2006. 447 с.
Сірик О., Вітвицька С. С. Магістратура у ВНЗ Украı̈ни: проблеми, досвід, перспективи. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном: збірник наукових праць / за заг. ред. д.п.н., проф. С. С. Вітвицької, к.п.н., доц. Н. М. Мирончук. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 39-41.
Соколова І. В. Професіина підготовка маибутнього вчителя-філолога за двома спеціальностями : монографія / за ред. С. О. Сисоєвоı̈.Маріуполь, Дніпропетровськ : АРТ-ПРЕС, 2008. 400 с.
Супрун М. В. Магістратура як форма підготовки високопрофесіиних науково-педагогічних кадрів для ВНЗ Украı̈ни. Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. Педагогічніі науки. Луцьк, 2011. № 7. С. 33-37.
Сущенко Л. П. Професіина підготовка маибутніх фахівців фізичного виховання та спорту (теоретико-методологічнии аспект) : монографія. Запоріжжя : Запорізькии держ. ун-т, 2003. 442 с.
Хуторскои А. В. Современная дидактика: Учебник для вузов. Санкт-Петербург : Питер, 2001. 544 с.
Шляхтун П. П. Методика викладання соціально-гуманітарних дисциплін : навч. посібник. Киı̈в : Академія, 2011. 224 с.
Энциклопедия профессионального образования. В 3-х т. / под ред. С. Я. Батышева. Москва : АПО, 1998.
Т. 2. 440 с.
Delling R. M. Briefwechselals Bestandteilund Vorlauferdes Fernstudiums (Ziff papiere19). Hagen : Fernuniversität (ZIFF), 1978. 24 p.