Національна ідентичність особистості та сучасні трансформації в історичній галузі знань середньої школи

  • Іван Михайлович Безена Комунальний заклад вищої освіти "Дніпровська академія неперервної освіти" Дніпропетровської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-7169-2038
Ключові слова: зміст шкільної освіти, історична галузь знань, підручники, навчальні програми, державні стандарти, сталий розвиток особистості

Анотація

У статті розглянуто нормативні, наукові й практичні питання з аналізу процесів трансформацій історичної освітньої галузі школи (навчальних програм, навчальних підручників), які направлено на розвиток національної ідентичності особистості через нові навчальні лінії та переосмислення історичного минулого та діяльності українського суспільства в розбудові державності.

Ми прийшли до висновків про актуальність проблеми трансформації історичної освіти через зміст, оновлення методичного інструментарію, переосмислення і деколонізацію інформації про історичні процеси ще не завершено, вона потребує подальших дослідницьких осмислень, аналізу та коригування осмислень.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bezena, I. (2020). Problems of public administration of strategic community development through intercultural understanding and development of the educational sphere (regional aspect). Law and public administration. Collection of scientific papers. Series: Public Administration. № 3. S. 150-156. DOI; https://doi.org/10.32840/ pdu.2020.3.22 [in Ukranian].

Bezena, I., Karpan, I. (2023). Transformation of the content of school historical education: studying events and social development. Topical issues of the humanities. Issue 66. VOL. 1. PP. 115-125. DOI: https://doi. org/10.24919/2308-4863/66-1-2 [in Ukranian].

World history. History of Ukraine (Integrated course). Grade 6. World history. Grades 7-9. History of Ukraine. Grades 7-9. World history. Grades 10-11. History of Ukraine. Grades 10-11. (2022) Curricula for general second- ary schools. Kyiv: HREC PRESS, S. 260 [in Ukranian].

Hrytsak, Ya. (2019). An outline of the history of Ukraine. Formation of the Modern Nation of the XIX-XX centu- ries. Kyiv: Yakaboo, S. 655 [in Ukranian].

Lopatska, N. (2023). Nation, nationalism and national identity: a historiographical aspect of the study. Cultural Studies Almanac. Issue 2, 2023. S. 89-94. [in Ukranian].

Mikhno, O. (2024). Decolonisation of Ukrainian pedagogical biography: theoretical contours. Ukrainian Peda- gogical Journal. № 1. S.104-113. [in Ukranian].

The IEP “History: Ukraine and the World (2023). Grades 7-9 (integrated course)” (version 2) for general sec- ondary education (authors: Vlasova N., Zheliba O., Kronhaus V., Sekyrynskyi D., Shchupak I.). “Recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine” (Order of 24.07. №883). URL: https://mon.gov.ua/storage/ app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Hromad.ta.istor.osv. hal.2023/Istoriya-Ukr.i.svit.7-9-intehr.kurs-variant.2-Vlasova.ta.in.13.09.2023.pdf [in Ukranian].

IEP “History: Ukraine and the World (2023). Grades 7-9 (integrated course)” (version 1) for general second- ary education (authors: D. Sekyrynskyi, N. Vlasova, O. Zheliba, V. Krongauz, I. Shchupak). “Recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine” (order of 24.07. № 883). URL: https://mon.gov.ua/storage/ app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Hromad.ta.istor.osv. hal.2023/Istoriya-Ukr.i.svit.7-9-intehr.kurs-variant.1-Sekyrynskyy.ta.in.13.09.2023.pdf [in Ukranian].

Petliura, S. (1993). Starting the publication... Articles. Kyiv. Art letter publishing house. “Dnipro” 341s. [in Ukranian].

On some issues of state standards of complete general secondary education (2020). Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 30.09. No. 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%B- F#Text [in Ukranian].

On Approval of the Concept of the State Targeted Programme for Strengthening Ukrainian National and Civil Iden- tity for the Period up to 2028 (2024). Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 16 February. No. 141-p. URL; https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-derzhavnoi-tsilovoi-sots-a141r [in Ukranian].

On education. The Law of Ukraine (2017). Bulletin of the Verkhovna Rada (VVR), No. 38-39, p. 380. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukranian].

On approval of the Concept for the implementation of state policy in the field of reforming general secondary education “New Ukrainian School” for the period up to 2029 (2016). Order of the CMU of 14.12. No. 988-p. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text . [in Ukranian].

Snaider Timoti (2017). Black Earth. The Holocaust as History and Warning. Translated from English by P. Bilak et al. Kyiv: Medusa. 396s. [in Ukranian].

Sukhomlynskyi, V.O. (1979). Problems of educating a fully developed personality. Selected works in five vol- umes. Vol. 1. Kyiv. 686s. [in Ukranian].

Udod, O. (2023). History for a united Europe: the concept of historical education of 12-year school in Ukraine: Analytical note / Edited by V. A. Smolii. Kyiv: Institute of History of Ukraine of the National Academy of Scienc- es of Ukraine, 38 s. URL: file:///D:/%D0%97%D0%B0%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0%BA%D0

%B8/0017890.pdf (accessed: 22.05.2024). [in Ukranian].

Udod, O., Yas, O. (2020) Spatial and Regional Segmentation of Ukrainian Historiography: Soviet Legacy, Current Status and Prospects: Analytical note / edited by V. Smolii. Kyiv: National Academy of Sciences of Ukraine. Insti- tute of History of Ukraine, 48 s. URL; file:///D:/%D0%97%D0%B0%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0

%BA%D0%B8/0015800.pdf (accessed 22.05.2024). [in Ukranian].

Ukrainian Society in the Context of Global Changes: Civilisational Dimension (2015). Monograph / edited by Prof. Panfilov O.Y. Kharkiv: Inzhek Publishing House, 210с. [in Ukranian].

Shporliuk, R. (2000). Empire and Nations (from the historical experience of Ukraine, Russia, Poland and Belar- us). Kyiv. URL: http://litopys.org.ua/sporl/sh.htm [in Ukranian].

Sahuichenko, V., Shynkarenko, V., Bezena, I., Perederii, O., Martynenko, O. (2020). State policy on the formation of students’ civic and social competences in conditions of educational reform. Educacao&Formacao, Fortaleza. V.5, n.15. p.1-22, set./dez. 2020. Brazil. Educ. Form., Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-22, set./dez. 2020 DOI: https://doi. org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.3080 [in English].

Опубліковано
2024-08-21
Цитовано
Як цитувати
Безена, І. М. (2024). Національна ідентичність особистості та сучасні трансформації в історичній галузі знань середньої школи. Наукові записки кафедри педагогіки, (54), 6-14. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-54-01