Education of the intellectual elite of the nation on the basis of academic integrity: foreign and Ukrainian experience
Keywords:
education, intellectual elite, Ukrainian nation, academic integrity, giftedness, development, child, foreign and domestic experience
Abstract
The authors proposed, based on Ukrainian and foreign experience, the theory and model of giftedness:
1. Joseph Renzulli's model, which consist of three elements: a higher level of intelligence, increased motivation and creativity.
2. Models of learning gifted children: model of acceleration, model of deeping, model of enrichment and model of problematization.
Five types of gifted children according to H. Betts and M. Neihart are characterized: successful, autonomous, hidden, lost and doubly gifted.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Бабенко І. Є. Соціально-педагогічна підтримка обдарованих дітей у школах США: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Луганськ, 2011. 20 с.
2. Гавриш І.В., Ткачов А.С. Теоретико-методологічні основи реалізації компетентнісно орієнтованої освіти обдарованих учнів у межах науково-педагогічного проекту «Інтелект України». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць. Запоріжжя, 2017. Вип. 55 (108). С. 133–141.
3. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 375с.
4. Завгородня Н. М. Педагогічні умови соціалізації обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі загальноосвітнього навчального закладу: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. К., 2006. 21 с.
5. Закон України про основні засади державної підтримки обдарованих дітей та молоді України. URL: http://te.zavantag.com/docs/ 534/index- 8957-1.html
6. Коваленко О. А. Навчання обдарованих учнів у початковій школі (теоретичний і методичний аспекти): монографія. Х.: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2010. 326 с.
7. Коваленко О.А., Янц Н. Д. Психолого-педагогічний підхід до визначення сутності поняття «обдарованість». Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 2011. Вип. 36. С. 44–52.
8. A brief history of gifted and talented education, National Association for Gifted Children (NAGC), Washington, 2015. URL: http://www.nagc.org/resources-publications/resources/giftededucation-us/brief-history-gifted-and-talented-education/
9. Betts G., Neihart M. Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, Nevada: National Association for Gifted Children (NAGC), 1998. URL: ttp://www.davidsongifted.org/SearchDatabase/entry/A10114.
10. Civic I., Jacob K. Javits Gifted and Talented Children and Youth Education Act of 1987, 2018.
11. Garland A. F., Ziegler E. Emotional and behavioral problems among highly intellectually gifted youth. Roeper Review, 1999. No. 22, P. 41–44.
12. Hodges J., Tay J., Maeda Y. &, Gentry M. A meta-analysis of gifted and talented identification practices. Gifted Child Quarterly, 2018. Vol. 62(2). P. 147–174. https://doi.org/10.1177/0016986217752107
13. Hoogevveen L., Hell J. G., Verhoeven L. Self-concept and social status of accelerated and non-accelerated students beginning secondary school in the Netherlands. Gifted Child Quarterly, 2009. Vol. 53. P. 50–67.
14. Kearney K. Highly gifted children in full inclusion classrooms. Highly Gifted Children, 1996. Vol.12(4). P. 1–11. URL:https://files.eric. ed.gov/fulltext/ED425575.pdf.
15. Kelemen G. Identification of highly gifted children. Exedra, 2012. Vol.6. P. 43–55.
16. Monks F. J., & Pfluger, R. Gifted education in 21 European countries: inventory and perspective. Netherlands: Radboud University Nijmengen, 2005.
17. Nalyvaiko O., Zhernovnykova O., Nalyvaiko N., Molotok V. Academic integrity in the conditions forced distance learning. Open educational e-environment of modern university. 2022. Vol. 13. P. 89-103.
18. Ninkov I. Education Policies for Gifted Children Within a Human Rights Paradigm: a Comparative Analysis. Journal of Human Rights and Social Work, 2020. Vol. 5. P. 280–289.
19. Omeroglu E., Sarikaya R., Daglioglu H. E., Kilic Cakmak E., Karatas S., Arici Bulut S., & Basit O. The terms used in gifted and talented education in Turkey, relevant legal framework and educational practices. International Journal of Early Childhood Special Education, 2017. P. 1–30.
20. Pokrajinski zaštitnik građana Ombudsman. Podrška učenicima sa izuzetnim sposobnostima u osnovnim i srednjim školama u AP Vojvodini. P. 1–53. Decembar 2017.
21. Renzulli J. What Makes Giftedness: Reexamining a Definition. Edition T. Psychology and Education of the Gifted / edited by Barbe W.B. and Renzulli J.S.New York: Irvington Publishers, Inc, 1981.
22. Woods J. State and Federal Policy: Gifted and talented youth. Retrieved on November 2016.
2. Гавриш І.В., Ткачов А.С. Теоретико-методологічні основи реалізації компетентнісно орієнтованої освіти обдарованих учнів у межах науково-педагогічного проекту «Інтелект України». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць. Запоріжжя, 2017. Вип. 55 (108). С. 133–141.
3. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 375с.
4. Завгородня Н. М. Педагогічні умови соціалізації обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі загальноосвітнього навчального закладу: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. К., 2006. 21 с.
5. Закон України про основні засади державної підтримки обдарованих дітей та молоді України. URL: http://te.zavantag.com/docs/ 534/index- 8957-1.html
6. Коваленко О. А. Навчання обдарованих учнів у початковій школі (теоретичний і методичний аспекти): монографія. Х.: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2010. 326 с.
7. Коваленко О.А., Янц Н. Д. Психолого-педагогічний підхід до визначення сутності поняття «обдарованість». Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 2011. Вип. 36. С. 44–52.
8. A brief history of gifted and talented education, National Association for Gifted Children (NAGC), Washington, 2015. URL: http://www.nagc.org/resources-publications/resources/giftededucation-us/brief-history-gifted-and-talented-education/
9. Betts G., Neihart M. Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, Nevada: National Association for Gifted Children (NAGC), 1998. URL: ttp://www.davidsongifted.org/SearchDatabase/entry/A10114.
10. Civic I., Jacob K. Javits Gifted and Talented Children and Youth Education Act of 1987, 2018.
11. Garland A. F., Ziegler E. Emotional and behavioral problems among highly intellectually gifted youth. Roeper Review, 1999. No. 22, P. 41–44.
12. Hodges J., Tay J., Maeda Y. &, Gentry M. A meta-analysis of gifted and talented identification practices. Gifted Child Quarterly, 2018. Vol. 62(2). P. 147–174. https://doi.org/10.1177/0016986217752107
13. Hoogevveen L., Hell J. G., Verhoeven L. Self-concept and social status of accelerated and non-accelerated students beginning secondary school in the Netherlands. Gifted Child Quarterly, 2009. Vol. 53. P. 50–67.
14. Kearney K. Highly gifted children in full inclusion classrooms. Highly Gifted Children, 1996. Vol.12(4). P. 1–11. URL:https://files.eric. ed.gov/fulltext/ED425575.pdf.
15. Kelemen G. Identification of highly gifted children. Exedra, 2012. Vol.6. P. 43–55.
16. Monks F. J., & Pfluger, R. Gifted education in 21 European countries: inventory and perspective. Netherlands: Radboud University Nijmengen, 2005.
17. Nalyvaiko O., Zhernovnykova O., Nalyvaiko N., Molotok V. Academic integrity in the conditions forced distance learning. Open educational e-environment of modern university. 2022. Vol. 13. P. 89-103.
18. Ninkov I. Education Policies for Gifted Children Within a Human Rights Paradigm: a Comparative Analysis. Journal of Human Rights and Social Work, 2020. Vol. 5. P. 280–289.
19. Omeroglu E., Sarikaya R., Daglioglu H. E., Kilic Cakmak E., Karatas S., Arici Bulut S., & Basit O. The terms used in gifted and talented education in Turkey, relevant legal framework and educational practices. International Journal of Early Childhood Special Education, 2017. P. 1–30.
20. Pokrajinski zaštitnik građana Ombudsman. Podrška učenicima sa izuzetnim sposobnostima u osnovnim i srednjim školama u AP Vojvodini. P. 1–53. Decembar 2017.
21. Renzulli J. What Makes Giftedness: Reexamining a Definition. Edition T. Psychology and Education of the Gifted / edited by Barbe W.B. and Renzulli J.S.New York: Irvington Publishers, Inc, 1981.
22. Woods J. State and Federal Policy: Gifted and talented youth. Retrieved on November 2016.
Published
2023-12-30
Cited
How to Cite
Oksana Anatolyivna Zhernovnykova, Oksana Anatolyivna Kovalenko, Tamara Ivanivna Deynichenko, & Lubov Mykolayivna Kovalenko. (2023). Education of the intellectual elite of the nation on the basis of academic integrity: foreign and Ukrainian experience. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (53), 99-108. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/23600
Section
Статті