Peculiarities of communication of the participants of the educational process in the conditions of martial state

Keywords: communication tools, social communication, formative assessment, distance learning, psychological state

Abstract

The article explores the significance of the communication process among participants in the educational process. It describes the functionality of using information technologies as tools for online education in the modern learning process. The importance of considering the psychological state of teachers and students during the educational process is characterized, and methods of stabilizing the mental state of higher education seekers in times of war are provided.
It is established that the use of distance learning technologies and social communication tools contributes to the increased motivation of higher education seekers and ensures the implementation of online learning as a whole. Since information technologies play a leading role in disseminating educational material among a large audience, and distance learning platforms offer students numerous advantages, the relevance of researching communication features between the teacher and the student in conditions of wartime is emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Батюк Л., Жерновникова О. (2022). Формування цифрової компетентності майбутніх лікарів при вивченні освітнього компоненту «Медична інформатика». Наукові записки кафедри педагогіки, (50), 6-24. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-50-01
2. Бичко М. В., Стеценко С. А. Специфіка процесу комунікації під час дистанційного навчання студентів закладів вищої медичної освіти. Реалії, проблеми та перспективи вищої медичної освіти : матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, м. Полтава, 25 березня 2021 р. Полтава, 2021. С. 21–22.
3. Білецька М., Котова Л., Підварко Т. Особливості комунікації викладача та студента в умовах воєнного стану. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина», 2022, Випуск 13 (18). С.55–67. ISSN 2786-4952. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-13(18)-55-67
4. Гусєв, А. І., Цибух, Л. М. Стабілізація психічного стану здобувачів вищої освіти в умовах війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, (2), 60-64. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.12 (дата звернення: 10.11.2023).
5. Інструкція з оцінювання навчальної діяльності здобувачів вищої освіти в Харківському національному медичному університеті: наказ ХНМУ від 21.08.2021 № 181. URL: https://knmu.edu.ua/documents/normatyvni-dokumenty-navchalnogo-proczesu/ (дата звернення: 10.11.2023).
6. Комунікативні технології інформаційного суспільства : монографія / За наук. ред. А. І. Гусєва. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2020. 142 c.
7. Лучанінова О. Дистанційне навчання студентів в умовах війни: латентна сила метанавичок. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика». Серія «Педагогіка», 2022, Випуск 13(25). URL: https://doi.org/10.33296/2707- 0255-13(25)-11 (дата звернення: 18.11.2023).
8. Наливайко О., Куцина К. (2021). Особливості оцінювання під час дистанційного навчання. Наукові записки кафедри педагогіки, (49), 35-41. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-49-04 (дата звернення: 19.11.2023).
9. Некрашевич Т., Литовська О., Лелюк О., Перекрест М. (2022). Специфіка викладання латинської мови та медичної термінології у медичних ЗВО в умовах дистанційного навчання під час воєнного стану. Наукові записки кафедри педагогіки, (50), 95-104. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-50-09
10. Павлик Н. В. Методичні рекомендації щодо гармонізації стану психологічного здоров’я педагога в умовах війни. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://lib.iitta.gov.ua/732501/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8.pdf (дата звернення: 20.11.2023).
11. Пугач Л. Ю. Соціально-комунікаційні складові комунікативної моделі. «Молодий вчений». Випуск № 1 (65). 2019. С.150-156.
12. Фельцан І. Соціальні мережі як інструмент розвитку іншомовної граматичної компетентності студентів закладів вищої освіти. Освіта дорослих: теорія, досвід, переспективи. Випуск 2(16). 2019. https://doi.org/10.35387/od.2(16).2019.131-137
13. Штромайєр Г. Політика і мас-медіа. [пер. з нім. А. Орган]. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. 303 с.
14. Яковицька Л. С. Афіліативна взаємодія викладача зі студентами в умовах війни. Збірник тез Всеукраїнського міжвідомчого психологічного форуму (м. Київ, 30 червня 2022 року). 2022. С. 219–222.
15. Catherine P. Bradshaw, Joseph M. Kush, Summer S. Braun, Emily A. Kohler, The Perceived Effects of the Onset of the COVID-19 Pandemic: A Focus on Educators’ Perceptions of the Negative Effects on Educator Stress and Student Well-Being, School Psychology Review, 10.1080/2372966X.2022.2158367, (1-14), (2023).
16. Derevianchenko N., Lytovska O, Diurba D, Leshchyna I. Impact of medical terminology on patients’ comprehension of healthcare. Georgian medical news. 2018. № 11 (284). Тбилиси – Нью-Йорк: Ассоциация деловой прессы Грузии. 2018. P. 159-163.
17. Earl L. Assessment – a Powerful Lever for Learning. Brock Educational Journal. 2006. Vol.16, №1. URL: https://www.researchgate.net/publication/265188352_Assessment_-A_Powerful_Lever_for_Learning (дата звернення: 10.03.2023).
18. Eickelmann, B. & Gerick, J. Lernen mit digitalen Medien. Zielsetzungen in Zeiten von Corona und unter besonderer Berücksichtigung von sozialen Ungleichheiten. In D. Fickermann B. Edelstein (Hrsg.), „Langsam vermisse ich die Schule …“. Schule während und nach der Corona-Pandemie. Münster; New York: Waxmann, 2020. S. 153–162. https://doi.org/10.31244/9783830992318.09
19. Ma X., Gryshova I., Koshkalda I., Suska A., Gryshova R., Riasnianska A., Tupchii O. Necessity of Post-War Renewal of University Teachers’ Potential in Terms of Sustainable Development in Ukraine. Sustainability, 2022, 14, 12598. URL: https://doi.org/10.3390/su141912598 (дата звернення: 18.11.2023).
20. Nalyvaiko O., Zhukova О., Ivanenko L., Shvedova Y., Nekrashevych T. Gamification as a New Format of Projects Method in Blended Learning Conditions Studying Disciplines of the Pedagogical Cycle. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, Web of Science. 13(4), P. 17-30.
21. Wilbroda Hlolisile Chiya, Tshimangadzo Selina Mudau, Educational Strategies During COVID-19 Lockdowns Among Black Students in Low- and Middle-Income Countries, Successful Pathways for the Well-Being of Black Students, 10.4018/978-1-6684-7090-9.ch005, (94-118), (2023).
Published
2023-12-30
Cited
How to Cite
Natalya Derevianchenko, & Tetiana Nekrashevych. (2023). Peculiarities of communication of the participants of the educational process in the conditions of martial state. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (53), 24-31. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/23578