National and patriotic education of future educators on the stage of state formation

  • Г. Ф. Понамарьова
Keywords: national and patriotic education, dominant of education, national awareness, designing, structural and functional model of education

Abstract

The main purpose of higher educational pedagogical establishments is the development of the educator as the subject of youth’s national education. The study and analysis of pedagogical theory and practice reveals the existence of numerous attempts to implement innovations in the educational process of highe  educational establishments with the aim of providing its effectiveness as to realization of priority directions of national education. However, these plans do not come to the practical realization or they are actually less effective than they are supposed to be. The article distinguishes and proves the basic tendencies in forming national awareness and moral as well as psychological condition. It is grounded one of the key dominants in education, we consider the development of national awareness as an integrated quality for a personality that can be characterized by manifestation of love toward your native land, deep knowledge of history, care about development of your people’s culture, respect of your nation and its values, responsible attitude to the revival of national traditions. The paper exposes priority directions in students’ education of national feelings, patriotic and civic qualities. The work names peculiarities and conditions of  effective educational process in higher educational pedagogical establishments in the context of characteristics of modern students. Using the results of qualitative analysis of modern education it is pointed out the criteria of its assessment. The analysis of educational approaches to the development of modern educational system in higher educational establishments allows to expose the most significant feature of education which is in the shift of accent from public education to self– education and self–development of personality. A deep analysis of pedagogical theory and the national and patriotic education of young people give as a result the following offered forms, methods, means and certain approaches to the formation of structural and functional model for optional system of educational work in higher educational pedagogical establishments. The designing of this system is the source of innovational changes in education, including basic determinants of pedagogical provision in young people’s education. We have to pay attention that designing is based on scientific forecasting, constructing and modeling of objects and development of technologies in education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Безпалько О. В. Формування готовності студентів педвузу до проектування організаційних форм виховної діяльності : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 /
О. В. Безпалько. – Київ, 1998. – 190 с.

Бех І. Д. Пріоритети виховання сучасної вузівської молоді / І. Д. Бех // Виховна робота у вищому навчальному закладі: симбіоз нового і традиційного :
зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук.–практ. конф. / АПН України, Ін–т проблем виховання АПН України, Ін–т педагогіки АПН України, МОН України, Кам'янець–Подільский держ. пед. ун–т. – Кам'янець– Подільськ : Кам'янець–Подільский держ. пед. ун–т, 2001. – С. 14–20.

Взятышев В. Ф. Методология проектирования в инновационном образовании / В. Ф. Взятышев // Инновационное образование и инженерное
творчество. – М., 1995. – С. 65–68.

Джонс Дж. К. Методы проектирования / Дж. К. Джонс ; пер. с англ. Т. П. Бурмистровой, И. В. Фриденберга ; под ред. В. Ф. Венды, В. М. Мунипова. – 2–е изд., доп. – М. : Мир, 1986. – 326 с.

Дитрих Я. Проектирование и конструирование: системный подход / Я. Дитрих ; пер. с польск. Л. В. Левицкого, Ю. А. Чванова. – М. : Мир, 1981. – 454 с.

Заир–Бек Е. С. Основы педагогического проектирования / Е. С. Заир– Бек. – СПб. : Просвещение, 1995. – 234 с.

Лігоцький А. О. Теоретичні основи проектування сучасних освітніх систем / А. О. Лігоцький ; АПН України, Ін–т педагогіки і психології професійної освіти. – Київ : Техніка, 1997. – 209 с.

Монахов В. М. Аксиоматический подход к проектированию педагогических технологий / В. М. Монахов // Педагогика. – 1997. – № 6. – С. 26–31.

Роганова М. В. Теоретико–методологічні засади виховання духовної культури студентської молоді / М. В. Роганова // Вісник Черкаського університету / Черкаський нац. ун–т імені Богдана Хмельницького. – Черкаси, 2006. – Вип. 81. – С. 124–128.

Советский энциклопедический словарь / гл. ред. А. М. Прохоров. – 3–е изд. – М. : Сов. энциклопедия, 1984. – 1600 с.

Хилл П. Наука и искусство проектирования: методы проектирования, научное обоснование решений / П. Хилл ; пер. с англ. Е. Г. Коваленко. – М. : Мир, 1973. – 263 с
Published
2017-02-12
Cited
How to Cite
Понамарьова, Г. Ф. (2017). National and patriotic education of future educators on the stage of state formation. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (40), 132-141. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/14873