Варіативність освітнього процесу при викладанні тем розділу «Топографія та картографія» в 11 класі
Анотація
Мета статті полягає у визначенні шляхів організації освітньої діяльності учнів 11 класу для формування картографічної компетентності у межах теми «Топографія та картографія» за сучасних умов невизначеності.
Основний матеріал. Набуття географічних компетентностей учнями не може якісно і ефективно відбуватися за умови відсутності картографічної грамотності як частини інформаційно-цифрової компетентності, що пов’язано з розглядом карти як концентрованого носія інформації. Не маючи можливостей розширення обсягу топографо-картографічних знань у змісті шкільної географії, потрібно звернути увагу на якість організації освітнього процесу з формування топографо-картографічних знань, умінь і навичок за різних умов провадження освітньої діяльності. Ураховуючи теоретичні засади організації освітнього процесу, зовнішні і внутрішні умови, роль топографо-картографічних знань у структурі шкільної географії, запропоновано модель організації навчання щодо формування картографічної компетентності через технології навчання і його результати, виражені у компетентностях знаннєвого, діяльнісного та оцінно-ціннісного виду. У сучасних реаліях українців є необхідність розглядати п’ять технологій проведення уроків: традиційну очну, змішану, синхронну онлайн, синхронну консультаційного типу без відеозв’язку, асинхронну, можливості моделювання за якими відображена у публікації. Усі названі технології володіють певною системою доступних методів і прийомів навчання.
Висновки і подальші дослідження. Усі технології проведення занять з картографічної тематики можуть ефективно існувати. Аналіз методичного супроводу довів, що для кожної технології навчання мають бути свої технології, методи, прийоми. Запропонована модель організації освітнього процесу визначила взаємозв’язок між ними. Розроблені моделі уроків за 5 технологіями показали, що моделювання освітньої діяльності є перманентною рисою роботи вчителя, особливо у сучасному мінливому світі. Розробки уроків мають дозволяти переключитися швидко з очного уроку на асинхронний, з дистанційного онлайн уроку на дистанційний консультаційний тощо. Ефективність окремих моделей уроків перевірена авторами на практиці і рекомендується до використання як приклад для моделювання уроків з інших тем.
Завантаження
Посилання
Bezuglyi, V.V., & Lysycharova, G.O. (2021). Formation peculiarities of cartographic competence of 10th grade students by means of the geography textbook. Bulletin of Alfred Nobel University. Pedagogy and psychology. Pedagogical Sciences, 2(22), 85–92. doi: 10.32342/2522-4115-2021-2-22-10 [in Ukrainian].
Braslavska, O., Barvinok, N. (2021). Formation of cartographic competence of future geography teachers when studying disciplines of fundamental training. Psychological and Pedagogical Problems of Modern School, 1(5), 6–15. doi: 10.31499/2706- 6258.1(5).2021.234755 [in Ukrainian].
Datsenko, L.M. (2011). The cartographic component of school geographic education in the conditions of society’s informatization. Bulletin of Geodesy and Cartography, 3(72), 51–55 [in Ukrainian].
Klymenko, V.G., Prasul, Y.I., Ivanenko, L.O., Moiseyenko, R. (2020). Practical works as a component of the geography course (on the example of the 11th grade - standard level). Problems of Сontinuous Geographic Education and Cartography, 31, 34–42. doi: 10.26565/2075-1893-2020-31-04 [in Ukrainian].
Nepsha, O.V. (2022). Methodical aspects in the formation of cartographic literacy of students during the study of the school geography course. Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and Secondary Schools, 84, 106–110. doi: 10.32840/1992- 5786.2022.84.18 [in Ukrainian].
Nosachenko, V.M. (2016). Formation of cartographic competence of future geography teachers in the process of professional training. (Extended abstract of candidate’s thesis). Pereyaslav-Khmelnytskyi [in Ukrainian].
Kramer, C., Jahnke, H. (2019). Geographies of Schooling: An Introduction. Geographies of Schooling, 14, 1–16. Available at: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-18799-6_1 [in English].
Reinfried, S., Hertig, Ph. (2020). Geographical Education: How Humanenvironment-Society Processes Work. Encyclopedia of Life Support Systems. Geography. Available at https://www.eolss.net/sample-chapters/c01/e6-06b-46.pdf [in English].
Teaching Geography. An eight-part professional development workshop in geography for 7th- through 12th-grade teachers. (2002). S. Burlington: Corporation for Public Broadcasting, 67 [in English].
Teaching secondary geography. (2022). Available at: https://www.open.edu/openlearn/mod/oucontent/view.php?id=48124&printable=1 [in English].
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.