Дистанційні освітні технології при викладанні курсу географії материків і океанів у закладах загальної середньої освіти

  • Наталя Бубир Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1362-1151
  • Юлія Прасул Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3516-7882
Ключові слова: дистанційні освітні технології, дистанційне навчання, методи навчання, інтерактивні технології, компетентність учителя, шкільна географія

Анотація

Мета статті полягає у висвітленні можливостей і перспектив залучення дистанційних освітніх технологій при викладанні курсу географії материків і океанів у закладах загальної середньої освіти України.

Основний матеріал. Розглянуто сутність, теоретико-методичні засади використання дистанційних освітніх тех­нологій у закладах загальної середньої освіти України, включаючи дидактичні принципи їх застосування, підходи до тлумачення сутності інформаційного освітнього середовища. Висвітлено практичні аспекти застосування цих тех­нологій при викладанні географії у 7 класі, охарактеризовано особливості використання інтерактивних та хмарних сервісів з географії, наведено переваги і недоліки залучення дистанційних освітніх технологій при викладанні курсу географії материків і океанів.

Під дистанційними освітніми технологіями ми розуміємо сукупність навчального інформаційного контенту та низки педагогічних і технологічних прийомів/технологій, що дозволяють реалізувати віддалене навчання у син­хронному або асинхронному режимах. Інформаційне освітнє середовище включає безпосередньо інформаційний (навчальний) контент, контент контролю та корекції засвоєння матеріалу; інформаційно-довідковий контент тощо. Основою впровадження дистанційних освітніх технологій є модифікована таксономія Блума, на основі якої слід роз­робляти засоби контролю набутих знань і навичок та реалізовувати моніторинг результативності їх засвоєння.

При викладанні географії у 7 класі рекомендується використовувати як адаптовані варіанти «класичної» освіти, зокрема кейс-технології, технології перевернутого класу, технології змішаного навчання, так і найбільш наближені до дистанційного навчання ТВ та мережеві технології, які широко використовуються в Україні, починаючи з березня 2020 р. Синхронний формат навчання, який передбачає проведення уроків з учнями в режимі реального часу через організацію відеоконференцій на платформах ZOOM, Google Meet, WebEx тощо, є найбільш поширеним в Україні. Натомість асинхронний формат, що передбачає розробку вчителями дистанційних курсів, не сильно поширений через недостатньо сформовані цифрову та інформаційно-комунікаційну компетентності більшості вчителів. Цей фактор обумовлює і складність опанування вчителями онлайн-інструментами сучасного вчителя, зокрема веб-сер­вісами eTreniki, Learningapps, WordWall.

Інтерактивні мережеві сервіси як то: портал Seterra, картографічний сервіс Geoguessr, сервіс «National Geographic», портал Barefoot World Atlas, містять чимало можливостей для вчителя при організації дистанційного навчання, наприклад, цікаві ігрові завдання щодо засвоєння номенклатури, змогу «парити» навколо 3D-глобусу тощо. Використання хмарних сервісів, зокрема Office365 та G Suite for Education (Google WorkSpace), дозволяє сис­тематизувати навчальний контент, автоматизувати перевірку тестових завдань.

До переваг застосування дистанційних освітніх технологій належать: підримка освітнього процесу у надзви­чайних ситуаціях, збільшення індивідуалізації навчання, посилення наочності викладання географії. Недоліками є: важкість сприйняття матеріалу деякими учнями, залежність якості навчання від зовнішніх умов – наявності світла, Інтернету, сучасних гаджетів.

Висновки і подальші дослідження. Дистанційні освітні технології дозволяють реалізувати віддалене навчання, що вельми важливо для продовження освітнього процесу під час пандемії, воєнного стану чи інших ситуацій, коли відвідування школи учнями не є можливим. При викладанні географії у 7 класі використовуються технології зміша­ного навчання, ТВ- та мережеві технології. Найбільш поширеним є синхронне навчання, представлене онлайн-спіл­куванням учителя з учнями в режимі реального часу у відеоконференціях сервісів ZOOM, Google Meet, WebEx тощо.

Найбільший спектр можливостей при викладанні курсу «Географія материків і океанів» містять інтерактивні ме­режеві сервіси з географії, як то: портал Seterra, Картографічний сервіс Geoguessr, Google-карт, інтерактивні мереже­ ві атласи, зокрема Barefoot World Atlas. Можливості використання хмарних сервісів, зокрема Office365 та G Suite for Education (Google WorkSpace) охоплюють наявність навчального контенту у вигляді презентацій, текстових, ілюстра­тивних та інших матеріалів, які можна використати під час дистанційного уроку, а також – набір онлайн-інструментів сучасного вчителя, опанувати які у повній мірі заважає низький рівень цифрової компетентності більшості вчителів.

При проведенні дистанційних уроків географії у 7 класі обов’язково слід використовувати інструменти роботи з інтерактивною картою (наразі ці можливості дуже слабко використовуються). Під час роботи з інструментами для розробки контрольних завдань для учнів учитель має використовувати можливість включення фото та картогра­фічних зображень. Організувати роботу над проєктом у міні-групах дозволяє віртуальна дошка, яка є складовою програм для проведення відеоконференцій.

Перспективним вважаємо продовження роботи щодо вивчення можливостей впровадження Smart-освіти на ос­нові мережевих дистанційних освітніх технологій, що сприятиме формуванню Smart-суспільства в Україні.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Наталя Бубир, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент кафедри фізичної географії та картографії

Юлія Прасул, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент кафедри фізичної географії та картографії

Посилання

Bubyr, N.,O., Lavrenova, S.M. (2021). Approaches to formation of information educational environment for teaching geography of continents and oceans in Ukrainian secondary general-education schools. Proceedings of VI International Scientific and Practical Conference “European scientific discussions” April 25-27, Rome, Italy, 217–222 [in Ukrainian].

Acquiring knowledge. Remote support of schoolchildren’s education. Available at: https://disted.edu.vn.ua/courses/work/143 [in Ukrainian].

Advantages of distance education in Ukraine. available at : http://www.forest.lviv.ua/statti/distance.html [in Ukrainian].

Taylor, J.C. (2002). Distance education technologies: The fourth generation. The fourth generation. Australian Journal of Educational Technology, 11, 4–17 [in English].

Doucet, A., Netolicky, D., Timmers, K., Tuscano, F.J. (2020). Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic. Available at: https:// issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng [in English].

Seydaghaee, F. (2007). Special Issue of Payame Noor University. Iran Newspaper, 13 [in English].

Опубліковано
2022-12-31
Як цитувати
Бубир, Н., & Прасул, Ю. (2022). Дистанційні освітні технології при викладанні курсу географії материків і океанів у закладах загальної середньої освіти. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (36), 24-33. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2022-36-03
Номер
Розділ
Статті