ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ЧИННИК ВПЛИВУ НА РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ ДЕМОКРАТІЇ: ЗАКОНОДАВЧИЙ ДОСВІД ЄС ТА УКРАЇНИ
Анотація
Вступ. Стаття досліджує вплив штучного інтелекту (ШІ) на розвиток електронної демократії, акцентуючи увагу як на його перевагах, так і на ризиках, пов’язаних із його використанням. Метою зазначеної роботи є дослідження понять електронної демократії та штучного інтелекту, законодавства ЄС та міжнародного досвіду врегулювання ШІ як чинника модернізації̈ національного законодавства України у питаннях розвитку електронної демократії та сприяння реалізації конституційних прав громадян.
Короткий зміст основних результатів дослідження. ШІ сприяє аналізу великих обсягів даних, покращує процеси прийняття рішень та сприяє активному залученню громадян до участі в державних справах.
ШІ може позитивно впливати на електронну демократію. По-перше, у питаннях покращення процесу прийняття рішень органами державної влади та місцевого самоврядування, адже алгоритми ШІ можуть аналізувати великі об'єми інформації для виявлення тенденцій та зразків, які можуть не бути очевидними для людей. Це може допомогти у прийнятті більш обґрунтованих політичних рішень, які відображають потреби та побажання громадян, як на рівні держави в цілому, так і на рівні окремих громад. По-друге, ШІ впливає на поліпшення доступу до інформації, адже ШІ може допомогти у структуруванні та аналізі великої кількості даних, які використовуються урядом та громадськими організаціями, шо може полегшити доступ громадян до релевантної інформації та сприяти більш ефективному залученню громадян до державних справ. По-третє, ШІ може сприяти залученню безпосередньо громадян, адже ШІ може допомагати у покращенню роботи різних інструментів електронної демократії, дозволяючи громадянам легше взаємодіяти з урядом та органами місцевого самоврядування. Це також може допомогти урядам збирати зворотній зв’язок в режимі реального часу.
Водночас, попри значний потенціал використання ШІ у демократичних процесах, застосування цього інструменту супроводжується низкою викликів, зокрема порушенням права на приватність, проблемами з безпекою даних, алгоритмічною упередженістю та етичними дилемами, які можуть впливати на волевиявлення громадян та їхню автономію.
В українському законодавстві питання ШІ, як і його взаємодія із інструментами електронної демократії, наразі знаходяться на стадії розробки органами державної влади. У листопаді 2023 року під час Саміту з безпеки штучного інтелекту, який проходив у Великій Британії, Україна підписала «Бретон-Вудську декларацію» і таким чином долучилася до міжнародної співпраці з дослідження безпеки ШІ. Наразі Україна перебуває на етапі впровадження як міжнародного, так і європейського законодавчого досвіду як країна-кандидат на вступ до ЄС.
Висновки. Ефективне використання ШІ в контексті електронної демократії потребує чіткого законодавчого регулювання у національному законодавстві України. Окрім того, усі демократичні процеси, які можуть стосуватися питань електронної демократії із використанням ШІ, потребують уваги до дотримання принципів верховенства права і недискримінації.Рекомендації з питань захисту права людини та права на приватність при розробці та впровадженні технологій штучного інтелекту, які вже розроблені в Україні, є одним із перших кроків у врегулюванні цього питання. При розробленні своєї власної моделі нормативно-правового регулювання ШІ варто враховувати світовий, передусім європейський, законодавчий досвід. Так, наприклад, досвід ЄС у регулюванні ШІ може слугувати прикладом для модернізації національного законодавства України в цій галузі, з метою підтримки і захисту функціонування електронної демократії, зокрема у питаннях класифікації системи ШІ як високоризикових в аспекті використання саме для реалізації демократичних процесів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
EU4DigitalUA та українські посадовці презентували рекомендації зі штучного інтелекту: cайт EU4DigitalUA. URL: https://eufordigital.eu/uk/eu4digitalua-and-ukrainian-officials-present-artificial-intelligence-guidelines/ (дата звернення: 20.04.2024).
Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down harmonised rules on artificial intelligence (Artificial Intelligence Act) and amending certain Union legislative acts. Dated 21.04.2021. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52021PC0206 (дата звернення: 20.04.2024).
EU4DigitalUA, Office of the Ombudsman, Ministry of Digital Transformation of Ukraine. Human Rights in the Era of Artificial Intelligence: Challenges and Legal Regulation. 2024. URL: https://eufordigital.eu/wp-content/uploads/2024/03/EU4DigitalUA-Human-rights-in-the-area-of-AI.pdf (дата звернення: 20.04.2024).
Француз А., Степаненко Н., Шевченко А. Проблема штучного інтелекту у виборчому процесі. Legal Bulletin. 2023. № 3 (9). С. 71–76. URL: https://doi.org/10.31732/2708-339X-2023-09-71-76 (дата звернення: 20.04.2024).
Квітка С., Новіченко Н., Гусаревич Н., Піскоха Н., Бардах О., Демошенко Г. Перспективні напрямки цифрової трансформації публічного управління. Аспекти публічного управління. 2020. Том 8 № 4. С. 129–143. URL: https://ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/163192/квітка%2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 20.04.2024).
Грицяк Н. В., Соловйов С. Г. Електронна демократія: навч. посіб. Київ: НАДУ, 2015. 67 с.
UN Secretary General’s Roadmap for Digital Cooperation. Dated June 2020. URL: https://www.un.org/en/content/digital-cooperation-roadmap/assets/ pdf/Roadmap_for_Digital_Cooperation_EN.pdf (дата звернення: 20.04.2024).
Штучний інтелект у медіа. Центр демократії та верховенства права: веб-сайт. URL: https://cedem.org.ua/library/shtuchnyi-intelekt-media-ruch/ (дата звернення: 20.04.2024).
EU AI Act: First regulation on Artificial Intelligence. URL: https://www.europarl.europa.eu/topics/en/article/20230601STO93804/eu-ai-act-first-regulation-on-artificial-intelligence (дата звернення: 20.04.2024).
Artificial Intelligence Act(2018).URL:https://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A237%3AFIN (дата звернення: 20.04.2024).
Європейська комісія вітає політичну домовленість щодо закону про штучний інтелект. URL: https://www.eeas.europa.eu/delegations/ukraine/ європейська-комісія-вітає-політичну-домовленість-щодо-закону-про-штучний-інтелект_uk?s=232 (дата звернення: 20.04.2024).
Petitions Platform: President of Ukraine. URL: https://petition.president.gov.ua/help (дата звернення: 20.11.2024).
The AI Act (Regulation (EU) 2024/1689). URL^https://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1689 (дата звернення: 20.11.2024)
Вплив штучного інтелекту на демократичні процеси в Україні та світі. URL: http://app.nuoua.od.ua/archive/74_2024/74_2024.pdf#page=114 (дата звернення: 20.04.2024).
Code of Good Administrative Behaviour and complaints. European Commission: website. URL: https://commission.europa.eu/about-european-commission/service-standards-and-principles/ethics-and-good-administration/good-administration_en (дата звернення: 20.11.2024).
Communication: Building Trust in Human-Centric Artificial Intelligence. European Commission: website. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/communication-building-trust-human-centric-artificial-intelligence (дата звернення: 20.11.2024).
Excellence and Trust in Artificial Intelligence. European Commission: website. URL: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/excellence-and-trust-artificial-intelligence_en (дата звернення: 20.11.2024).
German AI Strategy. Bundesregierung: website. URL:https://www.bundesregierung.de/resource/blob/997532/1550276/3f7d3c41c6e05695741273e78b8039f2/2018-11-15-ki-strategie-data.pdf (дата звернення: 20.11.2024).
AI Strategy in France. European Commission: website. URL: https://ai-watch.ec.europa.eu/countries/france/france-ai-strategy-report_en (дата звернення: 20.11.2024).
Strategic Action Plan for Artificial Intelligence (Netherlands). Government of Netherlands: website. URL: https://www.rijksoverheid.nl/ documenten/beleidsnotas/2019/10/08/strategisch-actieplan-voor-artificiele-intelligentie (дата звернення: 20.11.2024).
AI Strategy Sweden. AI Sweden: website. URL: https://strategy.ai.se (дата звернення: 20.11.2024).
Декларація про саморегулювання усфері штучного інтелекту в Україні. Міністерство цифрової трансфоції України: вебсайт. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/community/docs/Декларація про саморегулювання_у_сфері_штучного_інтелекту_в_Україні.pdf (дата звернення: 20.11.2024).
Регулювання штучного інтелекту в Україні. Міністерство цифрової трансформації України: веб-сайт. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/ uploads/files/page/community/docs/Регулювання%20ШІ.pdf (дата звернення: 20.11.2024).
Report on the safety and liability implications of Artificial Intelligence, the Internet of Things and robotics. European Union: website. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0064 (дата звернення: 20.11.2024).
EU4DigitalUA and Ukrainian officials presented recommendations on artificial intelligence: website EU4DigitalUA. URL: https://eufordigital.eu/uk/eu4digitalua-and-ukrainian-officials-present-artificial-intelligence-guidelines/.
Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down harmonised rules on ar-tificial intelligence (Artificial Intelligence Act) and amending certain Union legislative acts. Dated 21.04.2021. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52021PC0206.
EU4DigitalUA, Office of the Ombudsman, Ministry of Digital Transformation of Ukraine. Human Rights in the Era of Artificial Intelligence: Challenges and Legal Regulation. 2024. URL: https://eufordigital.eu/wp-content/uploads/2024/03/EU4DigitalUA-Human-rights-in-the-area-of-AI.pdf.
Frantzuz A., Stepanenko N., Shevchenko A. (2023). The problem of artificial intelligence in the election pro-cess. Legal Bulletin. Nr 3 (9). P. 71–76. URL: https://doi.org/10.31732/2708-339X-2023-09-71-76 (in Ukrainian).
Kvitka S., Novichenko N., Husarevich N., Piskokha N., Bardakh O., Demoshenko H. (2020). Promising di-rections of digital transformation of public administration. Aspects of public administration. Vol. 8 Nr 4. P. 129–143. URL: https://ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/163192/квітка%2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y (in Ukrainian).
Hrytsiak N. V., Solovyov S. G. (2015). Electronic democracy: education. manual. Kyiv: NADU. 67 p. (in Ukrainian).
UN Secretary General’s Roadmap for Digital Cooperation. Dated June 2020. URL: https://www.un.org/en/content/digital-cooperation-roadmap/assets/pdf/ Roadmap_for_Digital_Cooperation_EN.pdf.
Artificial intelligence in the media. Center for Democracy and the Rule of Law: website. URL: https://cedem.org.ua/library/shtuchnyi-intelekt-media-ruch/. (in Ukrainian)
EU AI Act: First regulation on Artificial Intelligence. URL: https://www.europarl.europa.eu/topics/en/article/20230601STO93804/eu-ai-act-first-regulation-on-artificial-intelligence
Artificial Intelligence Act (2018). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A237%3AFIN .
The European Commission welcomes the political agreement on the AI law. URL: https://www.eeas.europa.eu/delegations/ukraine/європейська-комісія-вітає-політичну-домовленість-щодо-закону-про-штучний-інтелект_uk?s=232. (in Ukrainian)
Petitions Platform: President of Ukraine. URL: https://petition.president.gov.ua/help.
The AI Act (Regulation (EU) 2024/1689). URL^https://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1689
The impact of artificial intelligence on democratic processes in Ukraine and the world. URL: http://app.nuoua.od.ua/archive/74_2024/ 74_2024.pdf#page=114. (in Ukrainian)
Code of Good Administrative Behaviour and complaints. European Commission: website. URL: https://commission.europa.eu/about-european-commission/service-standards-and-principles/ethics-and-good-administration/good-administration_en.
Communication: Building Trust in Human-Centric Artificial Intelligence. European Commission: website. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/ en/library/communication-building-trust-human-centric-artificial-intelligence.
Excellence and Trust in Artificial Intelligence. European Commission: website. URL: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/excellence-and-trust-artificial-intelligence_en.
German AI Strategy. Bundesregierung: website. URL:https://www.bundesregierung.de/resource/blob/997532/1550276/3f7d3c41c6e05695741273e78b8039f2/2018-11-15-ki-strategie-data.pdf (дата звернення: 20.11.2024).
AI Strategy in France. European Commission: website. URL: https://ai-watch.ec.europa.eu/countries/france/france-ai-strategy-report_en.
Strategic Action Plan for Artificial Intelligence (Netherlands). Government of Netherlands: website. URL: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/ beleidsnotas/2019/10/08/strategisch-actieplan-voor-artificiele-intelligentie.
AI Strategy Sweden. AI Sweden: website. URL: https://strategy.ai.se .
Declaration on self-regulation in the field of artificial intelligence in Ukraine. Ministry of Digital Transformation of Ukraine: website. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/community/docs/Декларація про саморегулювання_у_сфері_штучного_інтелекту_в_Україні.pdf (in Ukrainian)
Regulation of artificial intelligence in Ukraine. Ministry of Digital Transformation of Ukraine: website. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/ uploads/files/page/community/docs/Регулювання%20ШІ.pdf. (in Ukrainian)
Report on the safety and liability implications of Artificial Intelligence, the Internet of Things and robotics. European Union: website. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0064.
Авторське право (c) 2024 Ольга Афоніна

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
