ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ЧИННИК ВПЛИВУ НА РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ ДЕМОКРАТІЇ: ЗАКОНОДАВЧИЙ ДОСВІД ЄС ТА УКРАЇНИ

  • Ольга Афоніна Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-5078-3953
Ключові слова: електронна демократія, політичні права, штучний інтелект, принцип недискримінації, верховенство права.

Анотація

Вступ. Стаття досліджує вплив штучного інтелекту (ШІ) на розвиток електронної демократії, акцентуючи увагу як на його перевагах, так і на ризиках, пов’язаних із його використанням. Метою зазначеної роботи є дослідження понять електронної демократії та штучного інтелекту, законодавства ЄС та міжнародного досвіду врегулювання ШІ як чинника модернізації̈ національного законодавства України у питаннях розвитку електронної демократії та сприяння реалізації конституційних прав громадян.

Короткий  зміст  основних  результатів  дослідження. ШІ сприяє аналізу великих обсягів даних, покращує процеси прийняття рішень та сприяє активному залученню громадян до участі в державних справах.

ШІ може позитивно впливати на електронну демократію. По-перше, у питаннях покращення процесу прийняття рішень органами державної влади та місцевого самоврядування, адже алгоритми ШІ можуть аналізувати великі об'єми інформації для виявлення тенденцій та зразків, які можуть не бути очевидними для людей. Це може допомогти у прийнятті більш обґрунтованих політичних рішень, які відображають потреби та побажання громадян, як на рівні держави в цілому, так і на рівні окремих громад. По-друге, ШІ впливає на поліпшення доступу до інформації, адже ШІ може допомогти у структуруванні та аналізі великої кількості даних, які використовуються урядом та громадськими організаціями, шо може полегшити доступ громадян до релевантної інформації та сприяти більш ефективному залученню громадян до державних справ.  По-третє, ШІ може сприяти залученню безпосередньо громадян, адже ШІ може допомагати у покращенню роботи різних інструментів електронної демократії, дозволяючи громадянам легше взаємодіяти з урядом та органами місцевого самоврядування. Це також може допомогти урядам збирати зворотній зв’язок в режимі реального часу.

Водночас, попри значний потенціал використання ШІ у демократичних процесах, застосування цього інструменту супроводжується низкою викликів, зокрема порушенням права на приватність, проблемами з безпекою даних, алгоритмічною упередженістю та етичними дилемами, які можуть впливати на волевиявлення громадян та їхню автономію.

В українському законодавстві питання ШІ, як і його взаємодія із інструментами електронної демократії, наразі знаходяться на стадії розробки органами державної влади. У листопаді 2023 року під час Саміту з безпеки штучного інтелекту, який проходив у Великій Британії, Україна підписала «Бретон-Вудську декларацію» і таким чином долучилася до міжнародної співпраці з дослідження безпеки ШІ. Наразі Україна перебуває на етапі впровадження  як міжнародного, так і європейського законодавчого досвіду як країна-кандидат на вступ до ЄС.

Висновки. Ефективне використання ШІ в контексті електронної демократії потребує чіткого законодавчого регулювання у національному законодавстві України. Окрім того, усі демократичні процеси, які можуть стосуватися питань електронної демократії із використанням ШІ, потребують уваги до дотримання принципів верховенства права і недискримінації.Рекомендації з питань захисту права людини та права на приватність при розробці та впровадженні технологій штучного інтелекту, які вже розроблені в Україні, є одним із перших кроків у врегулюванні цього питання. При розробленні своєї власної моделі нормативно-правового регулювання ШІ варто враховувати світовий, передусім європейський, законодавчий досвід.  Так, наприклад, досвід ЄС у регулюванні ШІ може слугувати прикладом для модернізації національного законодавства України в цій галузі, з метою підтримки і захисту функціонування електронної демократії, зокрема у питаннях класифікації системи ШІ як високоризикових в аспекті використання саме для реалізації демократичних процесів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2024-12-24
Цитовано
Як цитувати
Афоніна, О. (2024). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ЧИННИК ВПЛИВУ НА РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ ДЕМОКРАТІЇ: ЗАКОНОДАВЧИЙ ДОСВІД ЄС ТА УКРАЇНИ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Право», (38), 54-62. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2024-38-05