Genesis and evolution of security issues in the history of political and legal thought of Ancient China and Ancient India
Abstract
The article examines the origins of the political and legal tradition of understanding the phenomenon of public safety in the intellectual tradition of the Ancient East. It is shown that the basis for the emergence of a discourse on the security of the individual, society and state were the conditions of practical existence of early state formations, especially the civilizations of ancient India and China. Political and legal thought of the Ancient East stimulated the development of security issues in the context of general ideas about the relationship of terrestrial and extraterrestrial forces in the arrangement of the social organism, in polytogenesis and orthogenesis, as well as in the context of ideas about the relationship between individual, society and state.
In ancient Eastern political and legal thought, the question of the role and place of law, legal regulators in ensuring the security of society and the state was far from a final solution. The ancient Eastern tradition did not yet know the final separation of law from the system of socio-normative regulation of social relations. Thus, the right to work closely with customs, rituals, taboos, religious and political norms in ensuring the security of social life. Gradually, in particular on the example of ancient India and China, we can see the increasing attention of ancient Eastern thinkers to the development of state and law issues in security. Legal norms aimed at establishing legal responsibility for the commission of certain offenses by people are beginning to play an important role in this area of security discourse. The security significance of these norms and their role in guaranteeing social peace is understood.
Downloads
References
2. Національна безпека: світоглядні та теоретико-методологічні засади : монографія / за заг. ред. О. П. Дзьобаня. Харків : Право, 2021. 776 с.
3. Кружков А.П. Социально-философские аспекты создания безопасной среды : автореф. дисс. ... канд. филос. наук : 09.00.11. Чуваш. гос. ун-т им. И.Н. Ульянова. Саранск, 2009. 153 с.
4. История политических и правовых учений : Учебник / Под ред. О.Э. Лейста. Москва: Юридическая литература, 1997. 576 с.
5. Дмитриев С. Безопасность в Китае: термин и коннотации. Безопасность как ценность и норма: опыт разных эпох и культур (Материалы Международного семинара, г. Суздаль, 15–17 ноября 2011 г.) / Отв. ред. С. Панарин. Санкт-Петербург : Интерсоцис, 2012. С. 70-78.
6. Балдаев Д.Ф. Генезис культа Неба в древнем Китае : дисс.... канд. ист. наук : 07.00.03. Улан-Удэ, 2006. 147 с.
7. Халтаева Ю.Р. Религиозные верования и учения в системе государственного управления Древнего и Средневекового Китая : автореф. дисс. … канд. филос. наук : 09.00.14. Бурятский гос. ун-т. Чита, 2016. 26 с.
8. Васильев Л.С. Культы, религии, традиции в Китае. Москва : Ломоносовъ, 2015. 528 с.
9. Налуцишин В.В. Філософсько-правова парадигма соціального контролю як засобу забезпечення правового порядку. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора юридичних наук за спеціальністю 12.00.12 «Філософія права» (081 – Право). Львівський державний університет внутрішніх справ Міністерства внутрішніх справ України, Львів, 2018. 403 с.
10. Сорокун П.В. Политические и правовые учения в Древнем Китае. Эпоха науки. 2016. №8. С. 88-92.
11. Васильев Л.С. Проблемы генезиса китайского государства, Москва : Наука, 1983. 327 c. URL: https://historylib.org/historybooks/Leonid-Sergeevich-Vasilev_Problemy-genezisa-kitayskogo-gosudarstva/
12. Рыков С.Ю. Древнекитайская философия : Курс лекций / РАН, Ин-т философии. Москва : ИФРАН, 2012. 312 с.
13. Сергеев В.К. Истоки гуманистических исканий философской мысли Древнего Востока. Вестник науки Сибири. 2012. № 1 (2). С. 231-236.
14. Лао-цзы. Дао дэ цзин, или Писание о нравственности. Под ред. Л.Н. Толстого. Пер. с кит. Д.П. Конисси. Ростов н/Д : Пегас, 1994. 50 с.
15. История политических и правовых учений. Древний мир. Отв. ред.: Нерсесянц В.С.; Редкол.: Грацианский П.С., Мамут Л.С., Мартышин О.В. Москва : Наука, 1985. 349 с.
16. Конфуций. Я верю в древность. Сост., пер.и коммент. И. И. Семененко. Москва: Республика, 1995. 384 с.
17. Богданов Е.Н., Зазыкин В.Г. Конфуций о субъективных условиях эффективного государственного управления. Прикладная юридическая психология. 2014. №2. С. 7-15.
18. Глебов А.Н., Неверов А.Я. Генезис и развитие концепта «безопасность» в политико-правовых учениях Древнего Востока и Античности. Вестник Тюменского государственного университета. Социально-экономические и правовые исследования / главный редактор Г.Ф. Шафранов-Куцев. Тюмень: Изд-во Тюм. гос. ун-та, 2018. Т. 4. № 2. С. 94-103.
19. Халтаева Ю.Р. Религиозные верования и учения в системе государственного управления Древнего и Средневекового Китая : автореф. дисс. … канд. филос. наук : 09.00.14. Бурятский гос. ун-т. Чита, 2016. 26 с.
20. Книга правителя области Шан (Шан Цзюнь Шу) : пер. с кит., вступ. ст. Л.С. Переломов ; коммент. Л.С. Переломов ; послесл. Л.С. Переломов. 2-е изд., доп . Москва : Ладомир, 1993. 392 с..
21. Халтаева О.Р. Концепция государственного управления легистов и учение о небе в период Чуньцю и Чжаньго. Вестник Бурятского государственного университета. Сер. Философия, социология, политология, культурология. 2015. Выпуск 14. С.9-13.
22. Древнекитайская философия: собр. текстов: в 2 т. Т 1. Редактор Литвинова Л.В. Москва : Мысль, 1972. 363 с.
23. Налуцишин В.В. Філософсько-правова парадигма соціального контролю як засобу забезпечення правового порядку. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора юридичних наук за спеціальністю 12.00.12 «Філософія права» (081 – Право). Львівський державний університет внутрішніх справ Міністерства внутрішніх справ України, Львів, 2018. 403 с.
24. Законы Ману / АН СССР, Ин-т востоковедения. Перевод С.Д. Эльмановича. Москва : Наука; Науч.-изд. центр «Ладомир», 1992. 359 с.
25. Артхашастра, или наука политики. Ред. В.И. Кальянов. Москва: Ладомир, Наука, 1993. 800 с.
26. Безносова Я.В. Дхармашастры Ману, Яджнавалкьи и Нарады как источники нормативного регулирования общественных отношений в Древней Индии II в. до н. э. – V в. н. э. (историко-правовое исследование) : дисс. … канд. юрид. наук : 12.00.01. Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского. Нижний Новгород, 2018. 197 с.
27. Ильин Г.Ф. Старинное индийское сказание о героях древности «Махабхарата». Москва : Академия наук СССР, 1958. 139 с. URL: http://www.rodon.org/i gf/sisogdm.htm.
28. Барышников Д.Н. Международные отношения и дипломатия в традиции древнеиндийской политической мысли. Вестник Московского университета. Сер. 12, Политические науки. 2015. № 2. С. 101-120.
29. Синха Манодж Кумар. Индуизм и международное гуманитарное право. Международный журнал Красного Креста. 2005. Т. 87. № 858. С. 67-78.
30. Межгосударственные отношения и дипломатия на Древнем Востоке. Под ред. И.А. Стучевского. Москва : Наука, 1987. 311 с.
31. Ржевська В. Міжнародно-правовий аспект союзів у сфері безпеки у народів Стародавнього Сходу. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Міжнародні відносини. 2013. Вип. 1. С. 69-72.
32. Скубченко Л.Ф. Проблема безопасности личности и государства в политико-правовых концепциях Древнего мира. Вестник Международного института экономики и права. 2011. № 2 (2). С. 146-152.
33. Бонгард-Левин Г. М., Ильин Г. Ф. Индия в древности. М. : Наука, 1985. 758 с. URL: http://www.abhidharma.ru/A/Simvol/Indyizm/0003.pdf.
Copyright (c) 2021 Zahumenna Yuliia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.