EVOLUTION OF THE FORMATION OF THE DISCRIMINATION CONCEPT IN THE ANCIENT AND MEDIEVAL PERIODS
Abstract
Introduction. The article considers the question of the formation of inequality in legal regulation, highlighting different periods of historical development of society. It is noted that the term «discrimination» as such was not described by philosophers of the ancient period, but it is noted that inequality existed at all times, as indicated by historical and legal experience. It is the theory of non-discrimination formed within the framework of natural law theory, the principles of equality and justice, so for the modern study of the topic is important its historical and genetic analysis of the origins of discussing the issue in the early stages of state and legal thought.
Relevance. The definition of discrimination and the phenomenon of inequality as such remains popular at any historical time in various socio-political circumstances, as it can be traced at all stages of society. Only some of its forms were considered and the ideas of equality and justice for all people were traced, which makes it difficult to form a unified view of the concept of discrimination and at the same time determines the relevance of this article.
The purpose of the article is the features of the philosophical and legal thought of the Ancient and Middle Ages periods, concerning inequality in society and discrimination.
Research methods. Solving research problems requires a solid methodological basis. General philosophical methods were used - logical, systemic, special-scientific, historical-genetic and formal-logical.
The content of the main results of the article. The term «discrimination» was not described by philosophers of the ancient period, but the phenomenon of inequality existed at all times. Plato in his reasoning described the «ideal» state, distinguishing three classes, Aristotle – divided society into rich, middle and poor classes. The ideas of equality of citizens were described by Cicero (equal opportunities, except for property status), Seneca (ideas of spiritual freedom and equality), Epictetus (natural law principle), Aurelius Augustine, etc. Bogomilism (one of the first great heretical movements), the heresy of the Cathars, the Waldenses, the Albigensians, as well as the bourgeois and peasant-plebeian heresies are considered. The teachings of John Wycliffe on refuting the canonical doctrine of the Catholic Church, the utopian theories of Thomas More and Tommaso Campanella are considered.
Conclusions. The concept of discrimination was formed and considered gradually. Inequality between people was observed in the ancient world, because the legal status of a citizen depended in ancient policies on a particular type, size of land or income that a person received from him. Therefore, inequality between different strata of society originated in ancient times, as exemplified by the prohibition of interclass marriages. During the Middle Ages, the phenomenon of discrimination continued its formation on the principle of equality, due to restrictions on the rights of certain social groups and by perpetuating certain types of inequality.
Downloads
References
Ангелов Д. Богомильство в Болгарии: Издательство иностранной литературы. Москва: Перевод с болгарского Н.Н. Соколова. Редакция и предисловие З.В. Удальцовой, 1954. С. 136.
Арістотель. Політика / Пер. з давньогр. та передм. О. Кислюка. Київ: Основи, 2000. С. 239.URL: http://litopys.org.ua/aristotle/arist02.htm.
Балабан І. М. Традиція аристотелізму у філософії томізму: автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.05. Київ, 2011. 16 с.
Брагова А. М. Цицерон о законах идеального государства. ΣΧΟΛΗ: Философское антиковедение и классическая традиция. Том IV. Выпуск 1. 2010. С. 32–41.
Войнаровська О. Правове регулювання фактичних шлюбних відносин у Стародавньому Римі. Юридична Україна. 2013. № 10. С. 72-79.
Гавриленко О.А. Античні держави Північного Причорномор’я: біля витоків вітчизняного права (кінець VII ст. до н. е. – перша половина VI ст. н. е.): монографія. Харків: Парус тм, 2006. 352 с.
Евсеенко Т. П. Античная древность и средние века. Материалы XI Международных научных Сюзюмовских чтений. Вып. 34: Изд-во Урал. ун-та. Екатеринбург, 2003. С. 486.
Живетин В. Б. Социосферные риски. Изд-во Института проблем риска, ООО Информационно-издательский центр «Бон Анца». Москва, 2008. 416 с.
Кайпова Е. Г. Отражение изменений бюргерського мировозрения в еретических учениях катаров и вальденсов во Франции и Германии XII – начала XIV века (по материалам католических источников). Вестник Пермского университета. Выпуск 1 (32). С. 60–66. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/otrazhenie-osobennostey-byurgerskoy-religioznosti-v-ereticheskih-ucheniyah-katarov-i-valdensov-vo-frantsii-i-germanii-xii-nachala-xiv/viewer.
Ковальов Д. В. Вплив філософії Аврелія Августина на сучасність. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Kovalov_Denys/Vplyv_filosofii_Avreliia_Avhustyna_na_suchasnist.pdf?PHPSESSID=befb96d0ae84c24817941e3fda9ec88e.
Копцев А. А. Джон Виклиф и его отношение к религиозным изображениям. XVIII Межвузовская научная конференция «Бог. Человек. Мир». Аннотации докладов и сообщений. Издательство Русской христианской гуманитарной академии, Санкт-Петербург, 2016. С. 125-127.
Котрухова Е. С., Крестьянова Е. Н. Утопические идеи эпохи Возрождения: Томас Мор и Томмазо Кампанелла. Актуальные исследования в сфере гуманитарного знания : сборник научных трудов по материалам III студенческой научнопрактической конференции по гуманитарным дисциплинам: РИО СГСХА, Кинель. 2017. С. 55-60. URL: http://ssaa.ru/structur/riz/sbornik_Akt_issl_gum_2017.pdf#page=55.
Левкулич В. В. Ідея соціальної рівності в епоху античності. Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. пр. Вип. 71. Київ, 2008. С. 139–150. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/73572.
Маматкулова Д. Р. Жизнь и учение Марка Аврелия. Вопросы студенческой науки Сборник научных статей. Выпуск №11 (27). 2018. С. 32–35. URL: http://sciff.ru/wp-content/uploads/2019/04/Sciff_11_27.pdf.
Мор Т. Утопия. Перевод с латинского А. Малеина и Ф. Петровского. URL: http://lib.ru/INOOLD/MOR/utopia.txt_with-big-pictures.html#11.
Налуцишин В. В. Релігійно-моральні цінності як підґрунтя розуміння соціального та правового порядку у вченні Августина Аврелія, Томи Аквінського та Марсилія Падуанського. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Право. Вип.13, 2017. С.92–97.
Нерсесянц В. С. Философия права. 2-е изд., перераб. и доп. Норма: ИНФРА-М, Москва. 2020. 848 с.
Основні підходи до розуміння суспільства. URL: http://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/4%20KURS/4/1/11H3R11_1.htm.
Пилипчук О. О. Зародження і розвиток права в давньому Римі (середина VІІІ – VІ ст. до н.е.). Історія науки і техніки. Вип. 1, 2018. С. 179–190. URL: http://hst-journal.com/index.php/hst/article/view/228/186.
Платон. Законы. «Мысль»: Перевод А. Н. Егунова. Москва, 1999. URL: http://psylib.org.ua/books/plato01/30zak01.htm.
Сапсай П. Н., Турыгин С. А. Социальная сущность еретических движений Западной Европы эрохи развитого Средневековья и их влияние на формирование протестантизма. Успехи современного естествознания. № 4, 2012. С. 60–60. URL: https://www.natural-sciences.ru/pdf/2012/4/50.pdf.
Сергеенко М. Е. Жизнь древнего Рима. Издательско-торговый дом «Летний Сад». Журнал «Нева», Санкт-Петербург, 2000. 368 с.
Тилежинский Е. В. Равенство как правовая категория: автореф. дис. … канд. юрид. Наук: 12.00.01. Нижний Новгород, 2006. 27 с.
Федоров Д. А. Социально-философские воззрения Марка Туллия Цицерона: дис. ... д-ра философ. Наук / гос. ун-т. Санкт-Петербург, 2016. 401 с. URL: https://disser.spbu.ru/files/phd_spsu/fedorov_d_a_disser.pdf.
Хитрук Е. Б. «Женский вопрос» в философии Платона. Идеи и идеалы. № 2, ч.1. 2016, С. 40‐52. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zhenskiy-vopros-v-filosofii-platona/viewer.
Copyright (c) 2020 Holubchenko A.V.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.