CONSTITUTIONAL CHANGES IN UKRAINE IN SHERE OF DECENTRALIZATION: DO WE NEED THE FRENCH EXPERIENCE?
Abstract
The experience of the French Republic in the sphere of state construction has influenced significantly on the development of state and municipal institutions of the independent Ukrainian state. It was in 1996 when the Constitution of Ukraine accepted the French municipal governmental form as a mixed (presidential-parliamentary) republic. The existing system of regional governance in Ukraine largely calqued the French model of regional governance. Of course, it can`t be insisted that Ukraine has borrowed fully the model of cooperation between local authorities and state authorities, but we can undoubtedly see many features in common. Mention should be made that the process of decentralization and municipal reforms is being continuing both in Ukraine and France. We consider it to be a natural process of searching of an optimal and effective model of regional governance, the purpose of which is to find a harmonious balance between the local self-government and public administration. Therefore, we find it important to investigate and analyze the evolution of the formation and development of local self-government institutions in Ukraine and France in the context of decentralization reform and municipal reforming. France has gone a long way of searching an effective model of regional governance, where powerful and effective local self-government occupies a key position today. Systemic and comprehensive reforms in France in this sphere are characterized by logical changes and understandable reform paradigm - from centralization of power to its decentralization (after the reform of 1982). In Ukraine, on the contrary, there doesn`t exist a systematic approach and there are no strategic approaches to understanding the algorithm for the implementation of decentralization processes and the reformation of the local- government system. Therefore, in this context, the positive experience of France should be taken into account in Ukraine on its the way towards self- government decentralization and implementation of the municipal reform in order to become a reliable foundation for the development of a democratic and legal Ukrainian state. France has a considerable experience in the activities of prefects as state representatives in regions, while the legal status of the prefect has changed significantly since the reform of 1982. The introduction of the institution of prefects in the constitutional field of Ukraine has a lot of nuances, taking into account the concern regarding the establishment of possible total control over the activity of local self-government bodies and officials.
Downloads
References
2. Маринів А.В. Системно-структурна організація місцевого самоврядування у Французькій Республіці: дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук за спеціальністю: 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Харків, 2018. 228 с.
3. Постанова Верховної Ради України «Про попереднє схвалення і направлення до Конституційного Суду України законопроекту про внесення змін до Конституції України», де було зазначено, що проект Закону України про внесення змін до Конституції України щодо удосконалення системи місцевого самоврядування (реєстр. N 3207-1) попередньо схвалити і направити до Конституційного Суду України для одержання висновку щодо відповідності законопроекту вимогам статей 157 та 158 Конституції України». URL: http://www. zakon.rada.gov.ua/laws/show/3288-15.
4. Висновок Конституційного Суду України N 1-в/2008 від 15 січня 2008 року «Про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України щодо удосконалення системи місцевого самоврядування вимогам статей 157 і 158 Конституції України (справа про внесення змін до статей 85, 118, 119, 133, 136, 140, 141, 142, 143 Конституції України)». URL: http://www. zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001v710-08.
5. Проект Указу Президента України «Про схвалення «Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні». URL: http://www.dozvil.kh.ua/info_monitoring/21.html.
6. Розпорядження Кабінету Міністрів України № 333-р від 1 квітня 2014 р. «Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні». URL: http://www.zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80.
7. Проект закону № 2217а «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)». URL: http://www. w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55812.
8. Проект закону № 2598 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)», URL: http://www. w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67644.
9. Європейська хартія місцевого самоврядування. URL: http://www. zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_036.
10. Ганущак Ю.І., Чипенко І.І. Префекти: уроки Франції для України. Київ: ІКЦ «Легальний статус», 2015. 44 с.
11. Адре Ш.-Ж. Огляд місцевого самоврядування у Франції. Київ: Переклад ПСП. 1994. 132 с.
12. Панов А.В. Територіальний устрій Франції та Італії – уроки для України: монографія. ПП «АУТДОР-ШАРК». Ужгород, 2015. 126 с.
13. Конституція Французької Республіки (з передмовою Володимира Шаповала). Київ: Москаленко О.М., 2018. 56 с.
Copyright (c) 2020 Mark Voronov
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.