POLISH AND UKRAINIAN MODELS OF DECENTRALIZATION: COMPARATIVE ANALYSIS

Keywords: decentralization, regionalization, european regional politics, local self-government, administrative reform, european standards.

Abstract

The article presents acomparative analysis of the Polish and Ukrainian models of decentralization and aprocess of realization of reforms to identify the reasons that reduce the efficiency of the usage ofthe Polish reformation experience in Ukraine. Based on the analysis, it has been concluded that the Ukrainian and Polish models of local self-government are identical. They both are based on principles of decentralization; the foundation of the political system is an institute of local self-government. The main difference of the system of local self-government in Ukraine and Poland is the presence of the state administration (the institute of the prefect) in Ukraine at the level ofoblast (region) and district (area).At the same time, as in Poland there is no state administration at the district leveland the institute of voivodship functions only at the voivodship level.

The positive results of the reform in Poland include:the organs of local self-government are able to make investment decisions and plan their own development,the quality of social services for the population hasimproved, the misuse of funds has decreased, and so on. But, unfortunately, the reforms have not solved the mainproblem of regions that is shortage of financial resources.

In both countries, the decentralization reformis politicised, which has led to its slowdown and delay. In Poland, the reform was postponed for four years, and in Ukraine, the situation with the reform is exacerbated by the fact that the adoption and amendment of the Constitution of Ukraine in the part of decentralization block the point about the peculiarities of realization of local self-government in the separate districts of Donetsk and Luhansk regions.

Poland’s experience shows that state administration cannot be effective without decentralization of power. Ukraine should focus on foreign experience, but, of course, it does not indicate that Ukraine should automatically use the experience of Poland. Reforms should be adapted in accordance with ourown traditions and historical experience, as well as taking into account those mistakes that were made by the Polish authorities, in particular, with regard to the financial framework of local self-government. In addition, the specific feature of the system of local self-government in Poland is that the principle of addition rather than absorption was based on the construction of territorial levels. Each level of local government performsits functions, has it sown territory and scope of responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Долецький З. Матий П. Гміни та повяти в системі місцевого самоврядування Польщі. Вісник Української академії державного управління при Президентові України. 2001. № 2. С. 62–64
2. Європейська хартія місцевого самоврядування від 15 жовтня 1985 року. URL: http: // zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws.
3. Зозуля Є. Адміністративна реформа: польський досвід. Інформаційний бюлетень Міжнародного центру перспективних досліджень «Вісник центру». № 88. 4.12.2000 р. с. 8-9.
4. Камінські М. Досвід проведення адміністративної реформи в Польщі і можливості його застосування в Україні. Економічний часопис. 2000. № 7–8. С. 17–18.
5. Марчук Д. Адмінреформа в Україні через призму досвіду Польщі. «Главком» 24.01.2011 р
6. Проекту Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) №2598 від 13.12.2019. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67644
7. Пьотр Щенсни. Досвід Польщі у проведенні адміністративної реформи та регіональної політики. Україна на шляху до Європейського Союзу. ред. Ян Хофмолк, Катажина Смик, Агнешка Амброзяк, Олександер Марковіч. Варшава : Управління Комітету європейської інтеграції, 2006.
8. Савка О. В. Регіональна політика Польщі – уроки для України. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: історія, політологія. 2015. Вип.12. с. 279
9. Серьогіна С. Г. Муніципальна реформа як чинник удосконалення функціонування системи місцевого самоврядування в Україні. Державне будівництво та місцеве самоврядування. 2013. Вип. 26. С. 3–15.
10. Шаповалова Н., Пресняков І. Адміністративна реформа у Польщі: напрямки змін та реальні результати. «Діалог». 15.06. 2005 р.
11. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Art. 16, 146, 165. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. 1997. № 78. Poz. 483.
12. Tomasz Grzegorz Grosse Polityka regionalna Unii Europejskiej. Przykład Grecji, Włoch, Irlandii і Polski. Warszawa : Instytut Spraw Publicznych, 2004
13. Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 05 czerwca 1998 r. URL : http://isip.sejm.gov.pl
14. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. O samorządzie województwa. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. 1998. № 91. Poz. 576-578.
15. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. О samorządzie terytorialnym. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. 1990. № 16. Poz. 95.
Published
2020-07-18
Cited
How to Cite
Гудзь, Л. В. (2020). POLISH AND UKRAINIAN MODELS OF DECENTRALIZATION: COMPARATIVE ANALYSIS. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Law, (29), 91-96. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2020-29-11