ПРАВОВІ ОБМЕЖЕННЯ УЧАСТІ ЖІНОК У ВИКОНАННІ ЗАВДАНЬ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ В УКРАЇНІ
Анотація
Вступ. Статтю присвячено аналізу змісту інституту правових обмежень, що накладаються на жінку, яка перебуває на державній службі та виконує завдання у сфері державного управління. На основі опрацювання положень актів міжнародного права та чинного законодавства України про державну службу, встановлено, що стосовно жінок - державних службовців застосовуються спеціальні правові обмеження, які являють собою законодавчо передбачені заборони залучення жінок до певних форм виконання професійних управлінських функцій і завдань задля звуження загального обсягу їх робочого навантаження з метою збереження їх здоров’я і створення умов для повноцінного виконання соціальної функції матері.
Основні результати дослідження. Доведено, що відповідні норми законодавства про державну службу України одночасно і накладають обмеження на жінку-державного службовця щодо залучення її до виконання завдань державного управління і, у той же час, спрямовані на її соціальний захист. Такий підхід сприяє налагодженню режиму «нормальних умов життєдіяльності державних службовців. Зокрема, передбачені законодавством обмеження стосуються участі жінок у службових відрядженнях, обмеження робочого часу для жінок, обмеження, пов’язані з переведенням жінки-державного службовця в іншу місцевість тощо. Окрему вагу приділено специфічним специфіці виконання жінками завдань у сфері державного управління обороною і національною безпекою. Встановлено, що багато правових обмежень для жінок у зазначених сферах не завжди дотримуються. Зокрема, акцентовано увага на нерівних вікових умовах укладення контракту на проходження військової служби для жінок, встановленого граничного віку перебування у запасі військовозобов’язаних жіночої статі незалежно від службових здобутків, можливості чоловіків проходити військову службу у запасі на 15 років довше ніж жінки. Розкрито також останні зміни у законодавство щодо виправлення такої ситуації.
Висновки. Зазначено, що передбачені у законодавстві правові обмеження, які передбачені для жінок, що залучаються до виконання функцій державного управління, незважаючи на свій позитивний вплив, звужують певним чином обсяг їх професійних можливостей, а також обмежують фактичні можливості здійснювати владну компетенцію. Разом із тим, їм притаманний соціальний характер і держава зобов’язана передбачити адекватні компенсаторні механізми стимулювання професійної діяльності жінок-державних службовців і мінімізації впливу на жінку-державного службовця наслідків відповідних обмежень. У свою чергу, оптимальне адміністрування подібних заходів має на меті підвищити не лише професійні показники жінки як державного управлінця, а й посилити соціальну ефективність системи державного управління в цілому.
Завантаження
Посилання
Битяк Ю.П. Державна служба в Україні: організаційно-правові засади: монографія. Харків.: Право. 304 с.
Шульга А.М. Основы теории государства и права: краткое учебн. пособие. Харків.: ООО «Прометей-Прес», 2006. 208 с.
Про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок: Конвенція Організації Об'єднаних Націй від 18.12.1979 р. Офіційний веб-сайт Верховної ради України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_207 (дата звернення: 14.11.2020)
Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 № 322-VIII // Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/322-08/print1528805209968971 (дата звернення: 22.12.2018)
Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 р. № 889-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 4, Ст. 43
В Законі України «Про державну службу» зазначено, що право на державну службу мають громадяни України незалежно від походження, соціального і майнового стану, расової і національної належності, статі, політичних поглядів, релігійних переконань, місце проживання і які пройшли конкурс у порядку, визначеному законодавством. Управління соціального захисту Охтирської районної державної адміністрації. URL: http://ruszn-okhtyrka.gov.ua/news/a-1922.html?i=1 (дата звернення: 19.11.2020)
Хавронюк М.І. Конституція України: офіційний текст: коментар законодавства України про права та свободи людини і громадянина. Навч посібн. 2-ге вид., переробл. і доповн. Київ. «А.С.К.»., 2003. 384 с.
Про затвердження рекомендацій щодо зовнішнього вигляду (дрес-коду) працівників Секретаріату Кабінету Міністрів України: Наказ Секретаріату Кабінету Міністрів України від 30.09.2010 р .№ 155. Урядовий портал Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/243701680 (дата звернення: 12.11.2020)
Про військовий обов’язок і військову службу: Закон України від 25.03.1992 р. № 2232-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 27. Ст. 385
Фріз І. Обмеження для жінок в українському війську потрібно скасувати. Інформаційне агентство «Українські національні новини» URL: http://www.unn.com.ua/uk/news/1665996-obmezhennya-dlya-zhinok-v-ukrayinskomu-viysku-potribno-skasuvati-i-friz (дата звернення: 15.11.2020)
Про затвердження тимчасових переліків військово-облікових спеціальностей і штатних посад рядового, сержантського і старшинського складу та військовослужбовців-жінок і тарифних переліків посад вищезазначених військовослужбовців від 27.05.2014 № 337 : Наказ Міністерства оборони України. Офіційний вісник України. 2014. № 53. Ст. 1420
REFERENCES
Bityak Yu.P. Derzhavna sluzhba v UkraYinI: organIzatsIyno-pravovI zasadi: monografIya. HarkIv.: Pravo. 304 s.
Shulga A.M. Osnovyi teorii gosudarstva i prava: kratkoe uchebn. posobie. HarkIv.: OOO «Prometey-Pres», 2006. 208 s.
Pro lIkvIdatsIyu vsIh form diskrimInatsIYi schodo zhInok: KonventsIya OrganIzatsIYi Ob'Ednanih NatsIy vId 18.12.1979 r. OfItsIyniy veb-sayt VerhovnoYi radi UkraYini. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_207 (data zvernennya: 14.11.2020)
Kodeks zakonIv pro pratsyu UkraYini vId 10.12.1971 # 322-VIII // OfItsIyniy veb-sayt VerhovnoYi Radi UkraYini. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/322-08/print1528805209968971 (data zvernennya: 22.12.2018)
Pro derzhavnu sluzhbu: Zakon UkraYini vId 10.12.2015 r. # 889-VIII. VIdomostI VerhovnoYi Radi UkraYini. 2016. # 4, St. 43
V ZakonI UkraYini «Pro derzhavnu sluzhbu» zaznacheno, scho pravo na derzhavnu sluzhbu mayut gromadyani UkraYini nezalezhno vId pohodzhennya, sotsIalnogo I maynovogo stanu, rasovoYi I natsIonalnoYi nalezhnostI, statI, polItichnih poglyadIv, relIgIynih perekonan, mIstse prozhivannya I yakI proyshli konkurs u poryadku, viznachenomu zakonodavstvom. UpravlInnya sotsIalnogo zahistu OhtirskoYi rayonnoYi derzhavnoYi admInIstratsIYi. URL: http://ruszn-okhtyrka.gov.ua/news/a-1922.html?i=1 (data zvernennya: 19.11.2020)
Havronyuk M.I. KonstitutsIya UkraYini: ofItsIyniy tekst: komentar zakonodavstva UkraYini pro prava ta svobodi lyudini I gromadyanina. Navch posIbn. 2-ge vid., pererobl. I dopovn. KiYiv. «A.S.K.»., 2003. 384 s.
Pro zatverdzhennya rekomendatsIy schodo zovnIshnogo viglyadu (dres-kodu) pratsIvnikIv SekretarIatu KabInetu MInIstrIv UkraYini: Nakaz SekretarIatu KabInetu MInIstrIv UkraYini vId 30.09.2010 r .# 155. Uryadoviy portal Ediniy veb-portal organIv vikonavchoYi vladi UkraYini. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/243701680 (data zvernennya: 12.11.2020)
Pro vIyskoviy obov’yazok I vIyskovu sluzhbu: Zakon UkraYini vId 25.03.1992 r. # 2232-XII. VIdomostI VerhovnoYi Radi UkraYini. 1992. # 27. St. 385
FrIz I. Obmezhennya dlya zhInok v ukraYinskomu vIysku potrIbno skasuvati. InformatsIyne agentstvo «UkraYinskI natsIonalnI novini» URL: http://www.unn.com.ua/uk/news/1665996-obmezhennya-dlya-zhinok-v-ukrayinskomu-viysku-potribno-skasuvati-i-friz (data zvernennya: 15.11.2020)
Pro zatverdzhennya timchasovih perelIkIv vIyskovo-oblIkovih spetsIalnostey I shtatnih posad ryadovogo, serzhantskogo I starshinskogo skladu ta vIyskovosluzhbovtsIv-zhInok I tarifnih perelIkIv posad vischezaznachenih vIyskovosluzhbovtsIv vId 27.05.2014 # 337 : Nakaz MInIsterstva oboroni UkraYini. OfItsIyniy vIsnik UkraYini. 2014. # 53. St. 1420
Авторське право (c) 2020 Кагановська Т.Є., Пахомова І.А.
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.