КОНСТИТУЦІЙНІ ЗМІНИ У СФЕРІ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ: ЧИ ПОТРІБЕН ДОСВІД ФРАНЦІЇ?

  • Mark M. Voronov Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-6361-0370
Ключові слова: децентралізація, муніципальна реформа, місцеве самоврядування, регіональне управління, досвід Франції, префект

Анотація

Досвід Французької республіки у сфері державотворення суттєво вплинув на розбудову державних і муніципальних інститутів незалежної української держави. Так, у редакції Конституції України 1996 року було запозичено форму державного правління Франції як змішаної (президентсько-парламентської) республіки. Існуюча система регіонального управління в Україні значною мірою калькована саме з французької моделі регіонального управління. Звісно, не можна стверджувати, що Україна повністю запозичила модель взаємодії органів місцевого самоврядування з органами державної виконавчої влади, але багато спільних рис, безсумнівно, ми можемо встановити. Слід зазначити, що процес децентралізації і муніципальних реформ продовжується як в Україні, так й у Франції. Вважаємо, що це природний процес пошуку оптимальної і ефективної моделі регіонального управління, який має метою встановлення гармонійного балансу між місцевим самоврядуванням і державним управлінням. Тому уявляється важливим дослідження і аналіз еволюції процесів становлення і розвитку інститутів місцевого самоврядування, органів державного управління на місцях в Україні і Франції в контексті реформи децентралізації і муніципального реформування в нашій країні. Франція пройшла тривалий шлях на шляху пошуку ефективної моделі регіонального управління, в якому ключове місце на сьогодні займає потужне і спроможне місцеве самоврядування. Системні і комплексні реформи у Франції в цій сфері характеризуються логічними змінами і зрозумілою парадигмою реформування – від централізації влади до значної її децентралізації (після реформи 1982 року). В Україні, навпаки, відсутня будь-яка системність і стратегічні підходи щодо розуміння алгоритму втілення децентралізаційних процесів і реформи системи місцевого самоврядування. Тому позитивний досвід Франції в цьому контексті  має бути врахований у подальших кроках української влади на шляху децентралізації і реалізації муніципальної реформи, що є мають стати надійним фундаментом для розбудови демократичної і правової Української держави. Франція має великий досвід діяльності префектів як представників держави в певних регіонах, при цьому правовий статус префекта суттєво змінився після реформи 1982 року. Впровадження інституту префекта в правові реалії України має багато нюансів, з урахуванням застережень щодо встановлення можливого тотального контролю з боку представників органів держаної влади за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Mark M. Voronov, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

завідувач кафедри конституційного і муніципального права
кандидат юридичних наук, доцент
майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна

Посилання

1. Марцеляк О.В. Інститут префекта у Франції як досвід для України. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Право. 2015. Вип. 35. Частина ІІ. Том. 1. С.118–122.
2. Маринів А.В. Системно-структурна організація місцевого самоврядування у Французькій Республіці: дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук за спеціальністю: 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Харків, 2018. 228 с.
3. Постанова Верховної Ради України «Про попереднє схвалення і направлення до Конституційного Суду України законопроекту про внесення змін до Конституції України», де було зазначено, що проект Закону України про внесення змін до Конституції України щодо удосконалення системи місцевого самоврядування (реєстр. N 3207-1) попередньо схвалити і направити до Конституційного Суду України для одержання висновку щодо відповідності законопроекту вимогам статей 157 та 158 Конституції України». URL: http://www. zakon.rada.gov.ua/laws/show/3288-15.
4. Висновок Конституційного Суду України N 1-в/2008 від 15 січня 2008 року «Про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України щодо удосконалення системи місцевого самоврядування вимогам статей 157 і 158 Конституції України (справа про внесення змін до статей 85, 118, 119, 133, 136, 140, 141, 142, 143 Конституції України)». URL: http://www. zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001v710-08.
5. Проект Указу Президента України «Про схвалення «Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні». URL: http://www.dozvil.kh.ua/info_monitoring/21.html.
6. Розпорядження Кабінету Міністрів України № 333-р від 1 квітня 2014 р. «Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні». URL: http://www.zakon.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80.
7. Проект закону № 2217а «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)». URL: http://www. w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55812.
8. Проект закону № 2598 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)», URL: http://www. w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67644.
9. Європейська хартія місцевого самоврядування. URL: http://www. zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_036.
10. Ганущак Ю.І., Чипенко І.І. Префекти: уроки Франції для України. Київ: ІКЦ «Легальний статус», 2015. 44 с.
11. Адре Ш.-Ж. Огляд місцевого самоврядування у Франції. Київ: Переклад ПСП. 1994. 132 с.
12. Панов А.В. Територіальний устрій Франції та Італії – уроки для України: монографія. ПП «АУТДОР-ШАРК». Ужгород, 2015. 126 с.
13. Конституція Французької Республіки (з передмовою Володимира Шаповала). Київ: Москаленко О.М., 2018. 56 с.
Опубліковано
2020-07-17
Цитовано
Як цитувати
Voronov, M. M. (2020). КОНСТИТУЦІЙНІ ЗМІНИ У СФЕРІ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ: ЧИ ПОТРІБЕН ДОСВІД ФРАНЦІЇ?. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Право», (29), 76-83. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2020-29-16