«АДВОКАТСЬКА МОНОПОЛІЯ». ЧИ ВАРТО ЇЇ СКАСОСУВАТИ?

Ключові слова: адвокат, адвокатська монополія, представництво, самопредставництво, учасник судового процесу, професійна правнича допомога.

Анотація

Стаття присвячена дискусійному питанню щодо так званої «адвокатської монополії» на представництво інтересів в суді. Прийнятий в червні 2016 року Закон України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 02.06.2016 № 1401-VIII буквально поділив правничу спільноту на два табори: "за" і "проти" так званої «монополії адвокатури». Не варто  заперечувати, що як і у прихильників такої реформи, так і у її противників є вагомі аргументі на користь своїх переконань. Протягом останніх чотирьох років обидва табори обзавелися новими аргументами на підтримку своєї точки зору. Та с кожним новим роком, з моменту прийняття вищезгаданого закону заклики щодо зміни «адвокатської монополії» стають все голосніші. Пов’язано це і с тим фактом, що з одного боку, вищезгаданим законом вводився поетапний перехід до представництва в усіх судових інстанціях лише адвокатом та прокурором, а з іншого, з тим фактом, що пропозиція виключити норму про «адвокатську монополію» з Конституції України була одним з перших законопроектів президента Володимира Зеленського. На даний час зроблено декілька кроків щодо відміни цієї «монополії» але весь шлях ще не пройдено. Так, з 1 січня 2020 року набрав чинності Закон України 390-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення можливостей самопредставництва в суді органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб незалежно від порядку їх створення», але анонсований президентом Законопроект № 1013 від 29.08.2019 досі залишається в стінах Верховної Ради України. Це призводить до деяких суперечностей та неузгодженостей під час розгляду справ у судах щодо того хто ж може брати участь у судових процесах.  У статті автор висвітлює переваги і недоліки «адвокатської монополії», а також проблемні питання так званого перехідного періоду.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України.1996. № 30. Ст. 141. Редакція від 01.01.2020 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.
2. Про судоустрій і статус суддів Закон України від 02.06.2016 в редакції від 11.03.2020 р. № 1402-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19.
3. Висновок Конституційного суду України, від 31 жовтня 2019 року № 4-в/2019 справа № 2-248/2019 (5580/19). URL: http://www.ccu.gov.ua/sites/ default/files/docs/4_v_2019.pdf.
4. Висновок Конституційного суду України від 20.01.2016 № 1-в/2016, справа № 1-15/2016, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001v710-16.
5. Висновок Конституційного суду України від 30.01.2016 № 2-в/2016, справа № 1-22/2016, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v002v710-16.
6. Окрема думка судді Конституційного Суду України Мельника М.І. стосовно Висновку Конституційного Суду України від 31 жовтня 2019 року № 4-в/2019 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ni04d710-19.
7. Великий енциклопедичний словник юриста: [в 3-х тт..]/[уклад. : Галунько В.В., Дрозд О.Ю., Журавльов Д.В. та ін.]; за ред. Коротюк О.В. – К. : ОВК, 2018. -2 т. – 480 с.
8. Ухвала Східного апеляційного господарського суду від 16 січня 2020 року.Справа № 922/1631/18, URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/86931668.
9. Ухвала Господарського суду Донецької області від 08 січня 2020 року. Справа № 905/1716/17, URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/86816849? fbclid=IwAR1UBZ6v4Xxh0rbuRBG-h_GvCLD41GV2xdQbG-0JpODuEnoJDTNT 4z7yW9M.
10. Ухвала Західного апеляційного господарськгого суду від 16 січня 2020 року. Справа № №907/278/19, URL: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review /86960219.
11. Якими документами підтверджується самопредставництво в суді // Судово-юридична газета, публікація від 12 березня 2020 року. URL: https://sud.ua/ru/news/publication/163130-yakimi-dokumentami-pidtverdzhuyetsya-samopredstavnitstvo-u-sudi.
12. Закон про скасування адвокатської монополії може позбавити мільйони українців захисту від рейдерів – НААУ // Інформаційне агенство УНІАН, публікація від 05 лютого 200 року URL: https://www.unian.ua/economics/other/10861517-zakon-pro-skasuvannya-advokatskoji-monopoliji-mozhe-pozbaviti-milyoni-ukrajinciv-zahistu-vid-reyderiv-naau.html.
13. Мірило правовладдя. URL: http://www.arbitr.gov.ua/files/pages/ Mirylo_pravovladya.pdf
14. Велика палата КСУ перейшла до закритої частини пленарного засідання у справі щодо скасування адвокатської монополії // офіційний сайт Конституционного суду України. URL: http://www.ccu.gov.ua/novyna/velyka-palata-ksu-pereyshla-do-zakrytoyi-chastyny-plenarnogo-zasidannya-u-spravi-shchodo-2
15. Ляшенко Р. Д. Запровадження адвокатської монополії в Україні: переваги та недоліки реформи / Р. Д. Ляшенко, С. М. Мамчур // Наукові читання – 2017 : наук.-теорет. зб. / ЖНАЕУ, Наук.-інновац. ін-т екології та лісу. – Житомир : ЖНАЕУ, 2017. – С. 143–146.
Опубліковано
2020-07-18
Цитовано
Як цитувати
Рибалко, Г. С. (2020). «АДВОКАТСЬКА МОНОПОЛІЯ». ЧИ ВАРТО ЇЇ СКАСОСУВАТИ?. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Право», (29), 268-275. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2020-29-36