ЩОДО НЕОБХІДНОСТІ РОЗРОБКИ КОНЦЕПЦІЇ РОЗВИТКУ СФЕРИ ЕКСПЕРТНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВОСУДДЯ В УКРАЇНІ

  • Олена Валеріївна Агапова Харківський науково-дослідний інститут судових експепртиз ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса https://orcid.org/0000-0003-1024-0238
Ключові слова: КЛЮЧОВІ СЛОВА: сфера експертного забезпечення правосуддя, судово-експертна діяльність, суб’єкти судово-експертної діяльності, концепція, Європейський судово-експертний простір.

Анотація

У статті акцентовано на необхідності розроблення концепції розвитку сфери експертного забезпечення правосуддя в Україні. Проаналізовано сучасну систему керівних документів державної політики у сфері експертного забезпечення правосуддя, які дозволили зробити висновок щодо відсутності у діючому законодавстві окремого документу присвяченого питанням розвитку судово-експертної діяльності в Україні. Визначено, що деякі питання розвитку судово-експертної діяльності в Україні регламентуються керівними документами державної політики органів охорони правопорядку, державного кордону та інших органів, у підпорядкуванні яких функціонують державні спеціалізовані установи. Зазначено, що існують випадки, коли стратегічні напрямки діяльності державних спеціалізованих установ визначають у так званих «transition book». Під час аналізу підходів учених до проблеми визначення ієрархії документів програмного характеру було встановлено, що «концепція» є найбільш прийнятним документом для визначення основних напрямів розвитку сфери експертного забезпечення правосуддя на відповідний період. Досліджено суб’єктів судово-експертної діяльності та підкреслено, що система державних спеціалізованих установ може бути доповнена новим суб’єктом - Науково-дослідним інститутом судових експертиз Державного бюро розслідувань. Встановлено, що окрім судово-експертної діяльності державні спеціалізовані установи можуть здійснювати освітню, наукову, міжнародну діяльність тощо. Проаналізовані основні документи, які регламентують розвиток судово-експертної діяльності у країнах Європейського Союзу. Доведено, що врахування передового досвіду країн Європейського союзу у підготовці керівних документів державної політики забезпечить уніфікацію підходів у сфері експертного забезпечення правосуддя та сприятиме успішному входженню судово-експертних установ України до Європейського судово-експертного простору.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Журавель В. А. Правові, організаційні та дидактичні проблеми вдосконалення експертної діяльності. Проблеми реформування базового законодавства України з питань експертного забезпечення правосуддя: матеріали круглого столу (м. Харків, 6–7 лютого 2020 року). Харків : ХНДІСЕ, 2020. 132 с.
2. Клюєв О. М. Реформування базового законодавства України з питань експертного забезпечення правосуддя – нагальна потреба часу. Проблеми реформування базового законодавства України з питань експертного забезпечення правосуддя: матеріали круглого столу (м. Харків, 6–7 лютого 2020 року). Харків : ХНДІСЕ, 2020. 132 с.
3. Сімакова–Єфремян Е. Б. Щодо необхідності реформування базового законодавства України про експертне забезпечення правосуддя. Проблеми реформування базового законодавства України з питань експертного забезпечення правосуддя: матеріали круглого столу (м. Харків, 6–7 лютого 2020 року). Харків : ХНДІСЕ, 2020. 132 с.
4. Богданович, В. Ю. Семенченко А. І. Підхід до розробки теоретичних засад стратегічного планування у сфері державного управління забезпеченням національної безпеки держави. Стратегічна панорама. № 2. 2006. С. 42–50.
5. Горбулін В. П., Качинський А. Б. Стратегічне планування: вирішення проблем національної безпеки: монографія. Київ : НІСД, 2010. 288 с.
6. Ситник Г.П. Державне управління у сфері національної безпеки (концептуальні та організаційно-правові засади): Підручник К.: НАДУ, 2011. 730 с.
7. Семенченко А. І. Розробка категорійно-понятійного апарату стратегічного планування з державного управління забезпеченням національної безпеки в Україні. Державне управління: теорія та практика: Електрон. фах. вид. НАДУ. 2007. № 2 (6) [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://academy.gov.ua/ej/ej6/txts/07saiznb.htm
8. Баровська А. В. Оптимізація структури керівних документів державної політики (на прикладі інформаційної сфери): аналіт. доп. К. : НІСД, 2011. 88 с.
9. Нестеров А. В. О доктринах, концепциях и стратегиях. Конституция Российской Федерации: политико-экономические приоритеты: материалы Всеросийской научно-практической конференции (Омск, 16 ноября 2009 г.), 2010. С. 297–304
10. Державне управління: словник-довідник. Укладачі: В. Д. Бакуменко (кер. творч. кол.), Д. О. Безносенко, І. М. Варзар [та ін.]; за заг. ред. В. М. Князєва, В. Д. Бакуменка. К. : Вид-во УАДУ, 2002. 228 с.
11. Про Концепцію вдосконалення судівництва для утвердження справедливого суду в Україні відповідно до європейських стандартів: Указ Президента України від 10.05.2006 № 361/2006. Офіційний вісник України. 2006. № 19. Ст. 1376.
12. Про Стратегію сталого розвитку «Україна – 2020»: Указ Президента України від 12.01.2015 № 5/2015. Офіційний вісник України. 2015. № 4. Ст. 67.
13. Про Стратегію реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів. Указ Президента України від 20.05.2015 № 276/2015. Офіційний вісник України. 2015. № 41. Ст. 1267.
14. Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року. Указ Преидента України від 30.09.2019 № 722/2019. Офіційний вісник України. 2019. № 79. Ст. 2712.
15. Про судову експертизу. Закон України від 25.02.1994 № 4038–XII. Відомості Верховної Ради України. 1994. № 28. Ст. 232.
16. Про затвердження організаційної структури Державного бюро розслідувань. Указ Президента України від 05.02.2020 № 41/2020. Офіційний вісник України. 2020. № 14. Ст. 547.
17. Про затвердження Стратегії розвитку Експертної служби МВС України на період до 2020 року та Плану заходів щодо її реалізації. Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 15.03.2017 № 229.
18. Про схвалення Стратегії розвитку Державної прикордонної служби. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.11.2015 № 1189-р. Офіційний вісник України. 2015. № 94. Ст. 3227.
19. Про затвердження Положення про Міністерство юстиції України : постанова Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228. Офіційний вісник України. 2014. №54. Ст. 1455.
20. Стратегічний План діяльності Міністерства юстиції України на 2019 – 2022 роки. Затверджено Міністром юстиції України від 11.02.2019 [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://minjust.gov.ua/files/general/2019/07/05/20190705100119-14.pdf
21. Мінюст: Transition book [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://minjust.gov.ua/files/general/2019/09/10/20190910154815-24.pdf
22. Guidelines on the role of court-appointed experts in judicial proceedings of Council of Europe’s Member States [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://vkksu.gov.ua/userfiles/doc/cepej/24-kerivni%20princupu%20roli%20priznachenih.pdf
23. Council conclusions on the vision for European Forensic Science 2020 including the creation of a European Forensic Science Area and the development of forensic science infrastructure in Europe [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/jha/126875.pdf
Опубліковано
2020-07-18
Цитовано
Як цитувати
Агапова, О. В. (2020). ЩОДО НЕОБХІДНОСТІ РОЗРОБКИ КОНЦЕПЦІЇ РОЗВИТКУ СФЕРИ ЕКСПЕРТНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВОСУДДЯ В УКРАЇНІ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Право», (29), 162-168. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2020-29-21
Розділ
Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право