МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОКУРАТУРИ

  • Сергій Володимирович Банах Тернопільський національний економічний університет https://orcid.org/0000-0002-2300-1220
Ключові слова: КЛЮЧОВІ СЛОВА: прокуратура, організація прокуратури, міжнародний досвід, модель прокуратури, місце органів прокуратури, прокурор, повноваження прокурора.

Анотація

АНОТАЦІЯ: у статті виокремлено проблемні аспекти визначення завдань і місця органів прокуратури, а також зарубіжної стратегії вдосконалення організації прокуратури. Проаналізовано досвід зарубіжних держав розвиненої демократії, який стосується роботи прокуратури для його запровадження в законодавстві України, історія виникнення цього органу та його сучасне призначення. На підставі порівняльного дослідження зарубіжних прокуратур наве­дені дані про їх місце в системі влади, тип моделі та основні функції, що дає уявлення про роль і напрями розвитку інституту прокуратури в провідних країнах сучасного світу. Зазначено, що сучасна прокуратура Франції віднесена до виконавчої гілки влади і підпорядковується Міністерству юстиції. Посадові особи прокуратури дуже близькі до суддівського корпусу, оскільки вони отримують однакову підготовку і в ході своєї кар’єри нерідко переходять із прокурорів у судді і навпаки. У Німеччині органи прокуратури функціонують при загальних судах усіх рівнів. Генеральний федеральний прокурор виконує свої пов­новаження під загальним керівництвом Міністра юстиції Німеччини. Відповідно до спеціального закону, який визначає правове становище прокуратури в Лат­вії, прокуратура є органом судової влади, який самостійно здійснює нагляд за дотриманням законності в межах установленої компетенції. У Великобританії прокуратури чи її прямого аналога взагалі немає. У системі органів державної влади функціонує Служба королівських прокурорів як самостійний та незалежний орган влади, діяльність якого координує Генеральний аторней. У Литовській Республіці прокурори здійснюють організацію і управління процесом досудового слідства, а також підтримують державне обвинувачення у кримінальних справах. Автор резюмує, що у Європі немає єдиного стандарту щодо моделі прокуратури. Проаналізовані моделі прокуратур мають переваги і недоліки, але жодна з них не виключається і не віддається перевага тій чи іншій моделі. Надано рекомендації щодо вдосконалення прокуратури України.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Омельчук Л.В., Клітинська А.Р. Європейський досвід організації органів прокуратури. Міжнародний юридичний вісник: збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. 2016. Вип. 1. С. 199-204. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/muvnudp_2016_1_34 (дата звернення 31.12.2019)
2. Ліпінська І.В. Функціонування органів прокуратури: Україна та міжнародний досвід. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Юридичні науки. 2018. Т. 29 (68), № 6. С. 143-147. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ (дата звернення 31.12.2019)
3. Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР // База даних «Законодавство України»/ ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення 31.12.2019)
4. Нірода М.В. Генезис органів прокуратури в країнах романо-германської правової сім’ї: короткий історичний екскурс. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2015. Серія ПРАВО. Випуск 33. Том 1. С. 93-96.
5. Чаплинська Ю. Досвід Франції та Німеччини в реформуванні органів прокуратури та можливості його використання в Україні. Visegrad Journal on Human Rights. 2016. № 6/3. С. 136-140.
6. Сухонос В.В. Конституційно-правові засади організації і діяльності прокуратури в Україні та зарубіжних країнах: порівняльний аналіз. Часопис Київського університету права. 2011. № 1. С. 75-80. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chkup_2011_1_21 (дата звернення 31.12.2019)
7. Тюренкова К.А., Демидов А.С. Конституционно-правовой статус прокуратуры в зарубежных странах: сравнительно-правовой анализ. [Constitutional and legal status of prosecutors in foreign countries: comparative legal analysis]. (2015). moluch.ru. Retrieved from: https://moluch.ru/archive/101/22885/ [in Russian].
8. Рибалка Н.О. Зарубіжний досвід управління органами прокуратури та можливості його використання в Україні. Південноукраїнський правничий часопис. 2013. № 1. С. 15-19.
9. Миколенко В. А. Модернізація конституційно-правового статусу прокуратури в європейських країнах: порівняльно-правовий аналіз. Актуальні проблеми політики. 2016. Вип. 58. С. 276-285.
10. Супруненко Д.О. Історико-правові засади реалізації функцій прокуратури як суб’єкта запобігання злочинам: досвід зарубіжних країн. Вісник кримінологічної асоціації України. 2016. № 1 (12). С. 246-256.
11. Прокуратура: статус, структура, функції та організація діяльності. Матеріали міжнародного науково-практичного семінару «Запровадження антикорупційної спеціалізації прокурорів: європейський досвід і перспективи в Україні». 2008. URL: https://www.oecd.org/corruption/acn/lawenforcement/41651559.pdf (дата звернення 31.12.2019)
12. The Code of Conduct of the Prosecutors of Lithuania. (2004). www.legislationline.org. Retrieved from https://www.legislationline.org/download/id/7471/file/Lithuania_code_of_conduct_of_prosecutors_2004_en.pdf
13. Толочко О. М. Європейські стандарти організації та функціонування прокуратури в демократичному суспільстві. Прокуратура України в умовах європейської інтеграції: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (19 травня 2016 року). К.: Національна академія прокуратури України. 2016. C. 282-285.
Опубліковано
2020-07-18
Цитовано
Як цитувати
Банах, С. В. (2020). МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОКУРАТУРИ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Право», (29), 276-280. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2020-29-37