Formation of multicultural linguistic personality in the process of studying Ukrainian as a foreign language
Abstract
The article is devoted to the peculiarities of the formation of a polycultural linguistic personality in the process of studying Ukrainian as a foreign language. The goal of the research is to analyze certain aspects of the theory and practice of the linguistic personality, to reveal the specificity of its formation through the acquisition of linguistic, communicative, pragmatic skills, taking into account multicultural and psychological components, in the process of studying Ukrainian as a foreign language, and present the basic principles of the formation of multicultural linguistic personality of foreign students in the Ivano-Frankivsk National Medical University
There are several components of the criteria for the formation of a polycultural linguistic personality (communicability, the cross-cultural criterion, the psychological criterion).
The formation of multicultural linguistic personality of foreign students in the Ivano-Frankivsk National Medical University is based on several content lines – communicative, linguistic, socio-cultural. Along with receiving information about the country whose language they study, the students will learn about certain psychological, social, cultural, aesthetic features of representatives of other countries, other mentalities, exchange their socio-cultural experiences. Intercultural differences, common features of cultures become crucial for the choice of style, strategies and tactics of professional communication. Therefore, multicultural education of foreign students is one of the key points of professional education, which involves knowledge of the characteristics of different cultures, the formation of respect and dignity among representatives of different nations.
The formation of a multicultural linguistic personality is an important aspect of teaching Ukrainian as a foreign language and aims at improving mutual understanding between people, creating a supportive atmosphere in heterogeneous groups, which is the basis for creating a new society capable of communicating without ethnic, religious, racial and cultural barriers.Downloads
References
Гриценко Т. Розвиток мовної особистості у технічних ВНЗ / Т. Гриценко // Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах : збірник наукових праць Національного авіаційного університету. – 2009. – Вип. 17. – С. 162–172.
Зозуля І.Є. Полікультурне виховання іноземних студентів вищих технічних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / Ірина Євгенівна Зозуля. – Вінниця, 2012. – 21 с.
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность / Ю.Н. Караулов. – М. : Наука, 1987. – 264 с.
Ковалинська І.В. Поняття «полікультурність» та «мультикультурність» у науковому дискурсі / І.В. Ковалинська // Освітологічний дискурс. – 2016. – № 1. – С. 65–78.
Мордань О.І. Полікультурне виховання в сучасній школі [Електронний ресурс] / О.І. Мордань. – Режим доступу : http://nauka.zinet.info/6/mordan.php.
Ніколаєнко В.В. Особливості формування вторинної мовної особистості іноземних студентів / В.В. Ніколаєнко // Педагогічний альманах. – 2014. – Вип. 22. – С. 31–36.
Омельчук С. Формування мовленнєво-комунікативних умінь у процесі вивчення синтаксису : Лінгводидактичні аспекти / С. Омельчук // Дивослово. – 2006. – № 9. – C. 2–5.