Quality management of tourist services: modern approaches
Abstract
Quality management of tourist services is a determining factor in the effective operation of enterprises within the tourism sector, requiring continuous improvement and consideration of current trends. In today’s world, tourism activity is defined by the level of competitiveness, and quality serves as the key competitive advantage for tourism enterprises. The aim of this article is to substantiate modern approaches to quality management in tourist services. To achieve this goal, the following research methods were used: analysis and synthesis, comparison, and generalization. It has been established that effective quality management of tourist services requires a comprehensive approach that integrates all processes and functions aimed at achieving a high level of customer service. It is established that the quality of tourist services is a important factor, as it provides an assessment of the service provision process, which in turn affects customer loyalty and positive feedback. Equally important is the fact that high service quality contributes to enhancing the economic efficiency of tourism enterprises and improving their market reputation. It has been established that providing a high level of tourist services contributes not only to increasing the economic efficiency of enterprises, but also to the development of sustainable tourism, which is an important component of the tourism industry development strategy. The main and modern approaches to managing the quality of tourism services include: implementation of international quality standards; customer orientation; digital transformation; competitive market analysis and study of tourist requests. It is noted that service lies at the core of tourist services. The main components of a high level of service are staff professionalism, communication culture, quick response to the needs of tourists and an attentive attitude towards each tourist. It has been established that improving the quality of service is crucial. Among the key tools for improving service quality are: regular professional training of staff, self-directed learning, the implementation of employee motivation systems, and conducting customer surveys. It is determined that competitiveness is defined by two main indicators: primarily the quality level of the product and the pricing level.
Downloads
References
/References
Балабан І.Г. Основні вимоги до якості туристичних послуг. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: досвід та перспективи розвитку для України» (м. Одеса, 10 квітня 2019 р.). Одеса: ОНЕУ, 2019. с. 596-599.
Богдан Н.М., Писаревський І.М., Погасій С.О. Управління якістю туристських послуг : підручник. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2021. 340 с.
Долинська О., Біницька О., Гільберг Т. Управління якістю туристичних послуг: сучасні тенденції. Економіка та суспільство. 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-7.
Законодавство України «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з організації іноземного, внутрішнього, зарубіжного туризму, екскурсійної діяльності». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0103-01#Text (дата звернення: 03.05.2025).
Ковалевська І.М. Стандартизація як інструмент державного управління туристичною діяльністю в сучасних умовах. Економіка та суспільство. 2021. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/909/872 (дата звернення: 03.05.2025).
Кудла Н.Є. Управління якістю в туризмі: підручник. Київ: «Центр учбової літератури», 2015. 328 с.
Панчук А.П., Панчук І.В. Туристичнаiндустрiя України. Iнноватика у вихованнi. 2017. Вип. 5. С. 154-161.
Пилипенко Г. М., Смєсова В. Л., Безугла Л. С., Бондаренко Л. А. Теоретико-методологічні аспекти визначення якості послуг у туристичному бізнесі. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2023. № 1(81). С. 150-156.
Український центр сертифікації продукції. URL: https://www.ukrsepro.in.ua/. (дата звернення 06.05.2025).
Чорна Н.М. Система управління якістю на туристичному підприємстві: теоретичні аспекти впровадження та функціонування. Економіка та суспільство. 2021. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-56. (дата звернення: 06.05.2025).
Чорна Н.М. Система управління якістю як інструмент удосконалення менеджменту туристського підприємства. Економіка та суспільство. 2021. № 28.DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-14. (дата звернення: 06.05.2025).
Système de gestion des services touristiques ISO 18513. URL: https://www.sertifikasyon.net/fr/hizmet/iso-18513-turizm-hizmetleri-yonetim-sistemi/. (дата звернення 04.05.2024).
Balaban I.H. (2019) Osnovni vymohy do yakosti turystychnykh posluh [Basic requirements for the quality of tourist services]. Proceedings of the Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Turystychnyy ta hotelʹno-restorannyy biznes: dosvid ta perspektyvy rozvytku dlya Ukrayiny» (Ukraine,Odesa, April 10, 2019). Odesa: ONEU, pp. 596-599.
Bohdan N.M., Pysarevskyy I.M., Pohasiy S.O. (2021). Upravlinnya yakistyu turystskykh posluh [Quality management of tourist services]. Kharkiv: O. M. Beketov KhNUMG, 340 p.
Dolynska O., Binytska O., Hilberh T. (2024). Upravlinnya yakistyu turystychnykh posluh: suchasni tendentsiyi. [Quality management of tourism services: current trends]. Economy and society. 2024. No 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-7.
Zakonodavstvo Ukrayiny Pro zatverdzhennya Litsenziynykh umov provadzhennya hospodarskoyi diyalnosti z orhanizatsiyi inozemnoho, vnutrishnoho, zarubizhnoho turyzmu, ekskursiynoyi diyalnosti [On approval of the Licensing Conditions for conducting economic activities in the organization of foreign, domestic, international tourism, and excursion activities]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0103-01#Text (accessed: 03.05.2025).
Kovalevska I.M. (2021) Standartyzatsiya yak instrument derzhavnoho upravlinnya turystychnoyu diyalnistyu v suchasnykh umovakh [Standartyzatsiya yak instrument derzhavnoho upravlinnya turystychnoyu diyalʹnistyu v suchasnykh umovakh]. Economy and society. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/909/872 (accessed: 03.05.2025).
Kudla N. Je. (2015) Upravlinnja jakistju v turyzmi: pidruchnyk [Quality management in tourism: a textbook]. Kyiv: Center for Educational Literature. (in Ukrainian).
Panchuk A.P., Panchuk I.V. (2017) Turystychna industriya Ukrayiny [Turystychna industriya Ukrayiny]. Innovation in education. Vol. 5. S. 154-161.
Pylypenko H. M., Smyesova V. L., Bezuhla L. S., Bondarenko L. A. (2023) Teoretyko-metodolohichni aspekty vyznachennya yakosti posluh u turystychnomu biznesi [Teoretyko-metodolohichni aspekty vyznachennya yakosti posluh u turystychnomu biznesi]. Economic Bulletin of the Dnipro Polytechnic Institute. No. 1(81). pp. 150-156.
Ukrainian Center for Product Certification. Available at: https://www.ukrsepro.in.ua/ (accessed: 06.05.2025).
Chorna N.M. (2021) Systema upravlinnya yakistyu na turystychnomu pidpryyemstvi: teoretychni aspekty vprovadzhennya ta funktsionuvannya [Quality management system in a tourism enterprise: theoretical aspects of implementation and functioning]. Economy and society. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-56. (accessed: 06.05.2025).
Chorna N.M. (2021) Systema upravlinnya yakistyu yak instrument udoskonalennya menedzhmentu turystskoho pidpryyemstva [Quality management system as a tool for improving the management of a tourism enterprise]. Economy and society. No 28. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-28-14. (accessed: 06.05.2025).
Système de gestion des services touristiques ISO 18513. Available at: https://www.sertifikasyon.net/fr/hizmet/iso-18513-turizm-hizmetleri-yonetim-sistemi/. (accessed: 04.05.2025).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.