Аналіз споживання тютюнових виробів у світі та способів його зниження, які застосовуються в ЄС та в Україні у зв'язку із євроінтеграцією

  • Дерід Ірина Олександрівна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-1593-3132
  • Кравченко Анна Миколаївна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0009-9011-8531
  • Петрик Анастасія Олексіївна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0001-4814-1457
Ключові слова: рівень куріння, дохід, бідність, споживання тютюнових продуктів, тютюновий контроль, акцизний податок на тютюнові продукти, бездимні продукти

Анотація

У сучасному світі статус охорони здоров’я став розглядатися як реальний критерій рівня соціально-економічного розвитку суспільства. Результати багатьох досліджень доводять, що передчасна смертність від неінфекційних захворювань, як правило, супроводжується низьким економічним зростанням або його відсутністю і призводить до макроекономічних проблем. Боротьба з вживанням тютюну є однією з цілей стійкого розвитку. Предметом дослідження в статті є споживання тютюнових виробів у світі та способи його зниження. Мета полягає у виявленні того, хто є споживачем тютюнових продуктів у різних країнах світу, якої статі, віку, статку є сучасний споживач, а також вивчення заходів щодо зниження тютюнової залежності, які мають місце в Європейському Союзі, досвіду їх перейняття Україною, виявлення впливу цих заходів на рівень куріння. Завдання: дослідити ким в різних країнах представлені споживачі тютюнової продукції і яку частку від населення вони становлять, виявити чи дійсно є взаємозв’язок між рівнем доходу та споживанням тютюнової продукції, дослідити як змінюється портрет типового споживача із виходом на ринок інноваційної бездимної тютюнової продукції, визначити чи впливають законодавчі та фіскальні методи на рівень споживання тютюнової продукції. Методи: при дослідженні розгортання програм боротьби із палінням та законодавчих змін присвячених цьому було використано історичний метод та порівняльний аналіз; статистичний аналіз використовувався для спростування гіпотези про зв’язок між рівнем куріння та рівнем доходу в країні; логічний метод використовувався при визначенні факторів, від яких залежить рівень споживання тютюнової продукції в різних країнах; кореляційний аналіз було використано при виявлення залежності між зростанням акцизного податку та зниженням рівня куріння в Україні. Отримано такі результати:  гіпотеза про більшу схильність до куріння в країнах із низьким та середнім рівнем доходу не підтвердилася; на рівень і спосіб споживання тютюну в різних країнах впливає культура; більша кількість курців проживає в країнах із низьким та середнім рівнем доходу, адже там проживає основна маса  населення планети; в межах конкретної країни спостерігається вища частка курців саме в бідних верствах населення порівняно з багатими (хоча є країни винятки); причиною цьому може бути спосіб життя і культурне оточення бідних верств населення; вищий рівень куріння серед бідних верств населення є проблемою, бо перерозподіляє їх обмежений бюджет на аддиктивні блага; зміни в законодавстві ввели в закон поняття бездимних тютюнових продуктів, що дало змогу застосовувати проти них різні обмеження; доведено, що існує зворотна залежність між величиною акцизного податку та рівнем куріння в Україні, отже фіскальні заходи діють. Висновки: тепер перед урядами та соціально відповідальними тютюновими корпораціями стоїть нова задача -  ліквідувати позитивний імідж бездимних тютюнових продуктів в очах дітей та молоді, вирішити проблему того факту, що саме ці продукти стають першими, з яких вони починають куріння.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2023-06-30
Цитовано
Як цитувати
Дерід Ірина Олександрівна, Кравченко Анна Миколаївна, & Петрик Анастасія Олексіївна. (2023). Аналіз споживання тютюнових виробів у світі та способів його зниження, які застосовуються в ЄС та в Україні у зв’язку із євроінтеграцією. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм, (17), 7-17. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2023-17-01