Хорватський ринок туристичних послуг: забезпечення конкурентоспроможності
Анотація
На сьогоднішній день міжнародний туризм є однією з провідних сфер міжнародної економічної діяльності. Беззаперечний вплив туризму позначається на світовій економіці та безпосередньо на господарстві окремих країн світу. Завдяки активній діяльності уряду щодо зростання інвестиційної привабливості країни Хорватія з кожним роком стає все більш цікавою для туристів як у Європі, так і у всьому світі. Актуальність дослідження полягає у необхідності пошуку нових ринків туристичних послуг у Європі, до яких можна віднести дану республіку. Через це предметом дослідження в статті є основні показники конкурентоспроможності Республіки Хорватії на європейському туристичному ринку. Метою роботи є аналіз ролі держави Хорватії на міжнародній арені у туристичній сфері. Виходячи з мети, постають такі завдання: проаналізувати роль Хорватії у світі туристичних послуг, виокремити її конкурентні переваги та недоліки, розглянути механізми покращення положення Хорватії у рейтингу конкурентоспроможності, виявити позитивні та негативні сторони у туристичній сфері даної держави порівняно з іншими туристичними центрами світу. Під час написання статті були використані такі загальнонаукові методи досліджень, як: індукції, аналізу, табличні, описові, історичні, математичні, обробка статистичних даних, метод експертних думок, прогностичний. Отримано такі результати: у роботі проаналізовано місце Хорватії на ринку туристичних послуг. Зокрема, проводиться дослідження сучасного стану світового ринку туристичних послуг, його особливостей, місця Хорватії у сфері туризму. Окрім цього, звернено увагу на період пандемії, його вплив на стан туристичного бізнесу як у Республіці, так і у всьому світі, та шляхи вдосконалення рівня конкурентоспроможності Хорватії. Висновки: аналіз місця Хорватської Республіки на світовому ринку туристичних послуг доцільно використовувати для покращення якості обслуговування в даній сфері, просуванні туристичного бізнесу країни на європейський ринок.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Всемирный экономический форум: рейтинг стран мира по уровню конкурентоспособности путешествий и туризма. URL: https://bit.ly/3aOmvm2 (дата звернення 04.02.21)
Гудзеляк І. І., Уманців Б. Б. Хорватія: суспільно-географічна характеристика. Навчальний посібник. Л.: Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. 136 с.
Завьялов Г.А. Особенности развития туристического бизнеса в Хорватии. Москва, 2013. 47 с.
Итоги туристического сезона в Хорватии: впервые без туристов из России. The Page. URL: https://bit.ly/3rAzFtA (дата звернення: 04.02.21).
Концептуальная записка: COVID-19 и перестройка сектора туризма. Организация Объединенных Наций. URL: https://bit.ly/3aP8PqT (дата звернення: 25.01.21).
Косолапов Н. А. Глобализация: сущностные и международно-политические аспекты. Мировая экономика и международные отношения. 2001. № 3. С. 69–73.
Кругляк М. Е. Туризм у постюгославських державах. Хорватія: приклад для України. Київ: Гілея: Науковий вісник. 2017. № 120. С. 101–105.
Матвієнко Н. М. Конкурентоспроможність Хорватії на світовому ринку туристичних послуг: досвід для України. Часопис картографії. 2017. Вип. 1. С. 93–107.
Матвієнко Н. Управління регіональним розвитком туризму Хорватії. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Географія. 2014. Вип. 1. С. 64–66
Матвієнко Н. Матвієнко В. Чинники розвитку туризму в Хорватії. Київ: Географія. 2018. Т. 3, № 72. С. 81–88.
Число прибытий – Ranking, 2020 – knoema.com. Knoema. URL: https://bit.ly/3p5UGuC (дата звернення: 30.01.21).
Морской туризм как инструмент для восстановления экономики после пандемии – INTERPARUS. URL: https://bit.ly/2N6XSsy (дата звернення: 26.01.21).
Общий вклад в ВВП (доля, %) – Ranking, 2019 – knoema.com. Knoema. URL: https://bit.ly/3aQlz0h (дата звернення: 29.01.21).
Перспективы развития мировой экономики (ПРМЭ). IMF. URL: https://bit.ly/3rA9cfK (дата звернення: 25.01.21).
Пестушко В. Ю. Макроекономічна роль туризму: сучасні реалії країн світу. Ужгород: Науковий вісник Ужгородського національного університету, 2020. № 29. С. 114–119.
Толочко А.О. Розвиток європейського ринку туристичних послуг: дис. канд. геогр. наук: 08.00.02. Київ, 2012.
Bosnić Irena, Stanišić Jelena, Tubić Dejan. Role of destination management in strengthening the competitiveness of Croatian tourism. Ekonomski Vjesnik. 2014. No. 1. P. 153–170.
Croatia’s tourism accounts for 53 % of the previous year’s overnight stays // Seahelp news URL: https://bit.ly/3q0hltv (дата звернення: 04.02.21)
Republic of Croatia Edition 2020 Tourism in figures. Ministry of Tourism Republic of Croatia. Zagreb, 2019. 43 p.
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2015. Geneva : World Economic Forum, 2015. 519 p.
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. Geneva : World Economic Forum, 2017. 387 p.
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. Geneva : World Economic Forum, 2019. 112 p.
Vsemirnyj jekonomicheskij forum: rejting stran mira po urovnju konkurentosposobnosti puteshestvij i turizma [World Economic Forum: ranking of countries in the world by the level of competitiveness of travel and tourism], URL: https://bit.ly/3aOmvm2 (04.02.21) (in Russian).
Ghudzeljak I. I., Umanciv B. B. Khorvatija: suspiljno-gheoghrafichna kharakterystyka [Croatia: suspension-geographic characteristics], Lviv, Vydavnychyj centr LNU im. Ivana Franka, 2002, p.136 (in Ukrainian)
Zavjjalov Gh.A. Osobennosty razvytyja turystycheskogho byznesa v Khorvatyy [Features of the development of tourism business in Croatia], Moscow, 2013, p.47. (unpublished) (in Russian).
Itogi turisticheskogo sezona v Horvatii: vpervye bez turistov iz Rossii [Results of the tourist season in Croatia: for the first time without tourists from Russia], The Page. URL: https://bit.ly/3rAzFtA (04.02.21) (in Russian).
Konceptualjnaja zapyska: COVID-19 y perestrojka sektora turyzma [Concept Note: COVID-19 and Tourism Sector Restructuring], URL: https://bit.ly/3aP8PqT (25.01.21) (in Russian).
Kosolapov N.A. (2001) Globalizacija: sushhnostnye i mezhdunarodno-politicheskie aspekty [Globalization: essential and international political aspects]. Mirovaja jekonomika i mezhdunarodnye otnoshenija, no.3 pp. 71-72 (in Russian).
Krughljak M. E. (2017) Turyzm u postjughoslavsjkykh derzhavakh. Khorvatija: pryklad dlja Ukrajiny [Tourism in the postyugoslav states. Croatia: an example for Ukraine] Ghileja: naukovyj visnyk, vol.120, pp. 101-105 (in Ukrainian).
Matvijenko N. M. (2017) Konkurentospromozhnistj Khorvatiji na svitovomu rynku turystychnykh poslugh: dosvid dlja Ukrajiny [Competitiveness of Croatia in the world market of tourist services: experience for Ukraine]. Chasopys kartoghrafiji vol.1, pp. 93-107 (in Ukrainian).
Matvijenko N. M. (2014) Upravlinnja reghionaljnym rozvytkom turyzmu Khorvatiji [Management of regional tourism development in Croatia]. Kyiv: Visnyk Kyjivsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Geography vol. 1, pp. 64-66 (in Ukrainian).
Matvijenko N., Matvijenko V. (2018) Chynnyky rozvytku turyzmu v Khorvatiji [Factors of tourism development in Croatia]. Kyiv: Geography no.3, pp. 81-88 (in Ukrainian).
Chislo pribytij – Ranking, 2020 – knoema.com [Number of arrivals – Ranking, 2020 – knoema.com.], Knoema. URL: https://bit.ly/3p5UGuC (30.01.21) (in Russian).
Morskoj turizm kak instrument dlja vosstanovlenija jekonomiki posle pandemii [Sea tourism as a tool for economic recovery after the pandemic], Interparus. URL: https://bit.ly/2N6XSsy (26.01.21) (in Russian).
Obshhij vklad v VVP (dolja, %) – Ranking, 2019 – knoema.com. [Total contribution to GDP (share, %) – Ranking, 2019 – knoema.com.], Knoema. URL: https://bit.ly/3aQlz0h (29.01.21) (in Russian).
Perspektivy razvitija mirovoj jekonomiki (PRMJe) [World Economic Outlook (WEO)], IMF. URL: https://bit.ly/3rA9cfK (25.01.21) (in Russian).
Pestushko V. Ju. (2020) Makroekonomichna rolj turyzmu: suchasni realiji krajin svitu [Macroeconomic role of tourism: modern realities of countries]. Uzhghorod: Naukovyj visnyk: Uzhhorod National University, pp.114-119 (in Ukrainian).
Tolochko A.O. (2012) Rozvytok jevropejsjkogho rynku turystychnykh poslugh [Development of the European market of tourist services] (PhD Thesis), Kyiv.
Bosnić Irena, Stanišić Jelena, Tubić Dejan (2014) Role of destination management in strengthening the competitiveness of Croatian tourism // Osijek: Ekonomski Vjesnik / Econviews, pp. 153-170 (in English).
Croatia’s tourism accounts for 53 % of the previous year’s overnight stays // Seahelp news URL: https://bit.ly/3q0hltv (date of request: 04.02.21)
Republic of Croatia Edition 2020 Tourism in figures / Ministry of Tourism Republic of Croatia. Zagreb, 2019. 43 p.
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2015. Geneva : World Economic Forum, 2015. 519 p.
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. Geneva : World Economic Forum, 2017. 387 p.
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2019. Geneva : World Economic Forum, 2019. 112 p.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).