Digitalization of consumer market entities activity: opportunities and threats
Abstract
The research paper is devoted to the digitalization process in the consumer market participants’ activity at the present stage, as well as the state and development of digital transformation. It is proved that digitalization implementation expands the possibilities of new formats of consumer market entities activity organization and management, as well as effects on the level of their economic growth, competitiveness in terms of digital and IT-decision-making competencies. The digitalization characteristic features (economic essence, purpose, goals, principles, elements, trend digital products) for successful use of modern information products in all spheres of activity are determined and generalized. The digitalization process should be considered from the standpoint of state (national level), enterprises and institutions (business sector) and the population (public sector). Digitalization opportunities wide range is identified; it allows building transparent digital state under the conditions of development and IT-opportunities activation; increasing GDP in all areas of activity; creating new types of products; increasing the technological process productivity under robotics and sensors use; strengthening the enterprise’s communication relations with stakeholders; intensifying targeting; using remote forms of work; finding new markets for products and goods promotion; creating comfortable conditions for the population during online orders, services and financial payments making, etc. The transactional operations realization, information storage in the digital space causes the intensification and spreading of illegal actions, creates threats for enterprises economic security. The possible negative consequences of the information and communication technologies widespread use by the state, enterprises, society are considered; it allows developing the threats model of market participants economic and information security and filters for their neutralization in terms of the digital transformation. In the digitalization process, consumer market participants are recommended to use organizational, legal and technical filters of threats neutralization that will ensure economic and information security of enterprises and society.
Downloads
References
/References
Future of Consumption in Fast-Growth Consumer Markets: China. World Economic Forum. 2018. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_ of_Consumption_in_Fast_Growth_Consumer_Markets_China.pdf (дата звернення 22.10.2020 р.)
Krutova А., Kashchena N., Chmil Н. Enterprises’ economic activity stimulation as a driver of national economy sustainable development. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2020. Вип. 1 (31). С. 162–173.
Merlo O., Eisingerich A. B., Auh S. Why customer participation matters. MIT Sloan Management Review. 2014. Vol. 55. No. 2. P. 81–89.
Sandys L. MP. Consumers at the heart of markets. 2020. URL: http://challenging-ideas.com/articles/2020-Laura-Sandys--Consumer-Paper. pdf (дата звернення 22.10.2020 р.)
Savytska N., Chmil H., Hrabylnikova O., Pushkina O., Vakulich M. Behavioral Models for Ensuring the Security of Functioning and Organizational Sustainability of the Enterprise. Journal of Security & Sustainability Issues. 2019. Vol. 9. No. 1. pp. 63-76. http://doi.org/10.9770/jssi.2019.9.1(6)
The IMD World Digital Competitiveness Ranking 2020 results (2020). IMD World Competitiveness Center. URL: https://www.imd.org/wcc/world-competitiveness-center-rankings/world-digital-competitiveness-rankings-2020/ (дата звернення 22.10.2020 р.)
Баранов О. А. Економіка результату, інтернет речей та право. Соціальна і цифрова трансформація: теоретичні та практичні проблеми правового регулювання : матеріали науково-практичної конференції, м. Київ, 10 грудня 2020 р. Київ : Фенікс, 2020. 272 с.
Вінник О. М. Проблеми цифровізації: правовий аспект. Реформування правової системи в контексті євроінтеграційних процесів: матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції: у 2-х ч. м. Суми, 21–22 травня 2020 р. Суми: СумДУ, 2020. Ч. 1. С. 215–221.
Денисов А. І. Господарсько-правове забезпечення технологічної безпеки держави : монографія. Харків : Юрайт, 2017. 204 с.
Дзюбіна А. В., Копець К. О., Дзюбіна Г. Р. Диференціація основних складових електронного бізнесу. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія : Проблеми економіки та управління. 2018. № 897. Вип. 2. С. 16–19.
Краус Н. М., Краус К. М. Цифровізація в умовах інституційної трансформації економіки: базові складові та інструменти цифрових технологій. Інтелект XXI. 2018. № 1. С. 211–214.
Ніколіна І. І., Гулівата І. О. Моделювання кіберзлочинності як загрози цифровізації економіки. Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. 2020. № 39. C. 190–196.
Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації» від 17 січня 2018 р. № 67-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р/ed20180117#n23 (дата звернення: 22.11.2020).
Руденко М. В. Цифровізація економіки: нові можливості та перспективи. Економіка та держава. 2018. № 11. С. 61–65.
Савицька Н. Маркетинг у соціальних мережах: стратегії та інструменти на ринку В2С. Маркетинг і цифрові технології. 2017. № 1. С. 20–33.
Савицька Н.Л. Драйвери та бар’єри розвитку онлайн-ритейлу: теоретико-методичний аспект. Бізнес Інформ. 2014. № 10. С. 236–241.
Савицька Н.Л., Полевич К.В. Підприємницький маркетинг у соціальній мережі Instagram. Бізнес Інформ. 2016. № 11. С. 419–424.
Савицька Н.Л., Полевич К.В. Тенденції розвитку мережного ритейлу як драйвера сучасної глобальної економіки. Ефективна економіка. 2014. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua (дата звернення 22.10.2020 р.)
Савицька Н.Л., Прядко О.М., Сіроус М.В. Вплив інструментів трейд-маркетингу на споживчий вибір. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2017. Вип. 2 (22). С. 293–304.
Сєнкевич О. Ф. Цифрова трансформації територіальних управлінських систем: напрями та перспективи розвитку. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 51. Ч. 1. С. 167–175.
Україна 2030Е − країна з розвинутою цифровою економікою. URL: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu. html (дата звернення: 21.11.2020).
Цифрова адженда України – 2020. Концептуальні засади. Першочергові сфери, ініціативи, проекти цифровізації України до 2020 року. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. (дата звернення 21.10.2020 р.)
Kuznetsov, A., Kiian, A., Babenko, V., Perevozova, I., Chepurko, I., and Smirnov, O. New Approach to the Implementation of Post-Quantum Digital Signature Scheme, 2020 IEEE 11th International Conference on Dependable Systems, Services and Technologies (DESSERT), Kyiv, Ukraine, 2020, pp. 166-171. https://doi.org/10.1109/DESSERT50317.2020.9125053
Vovk, V, Zhezherun, Y, Bilovodska, O, Babenko, V, Biriukova, A. Financial Monitoring in the Bank as a Market Instrument in the Conditions of Innovative Development and Digitalization of Economy: Management and Legal Aspects of the Risk-Based Approach. IJIEPR. 2020, 31 (4), 559-570. https://doi.org/10.22068/ijiepr.31.4.559
Future of Consumption in Fast-Growth Consumer Markets: China. World Economic Forum. 2018. Available at: http://www3.weforum.org/docs/ WEF_Future_ of_Consumption_in_Fast_Growth_Consumer_Markets_China.pdf (accessed 22.10.2020) (in English)
Krutova А., Kashchena N., Chmil Н. (2020). Enterprises’ economic activity stimulation as a driver of national economy sustainable development. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh, vol. 1 (31), pp. 162–173.
Merlo O., Eisingerich A. B., Auh S. (2014). Why customer participation matters. MIT Sloan Management Review, vol. 55, no. 2, pp. 81–89. (in English)
Sandys L. MP. (2020). Consumers at the heart of markets. Available at: http://challenging-ideas.com/articles/2020-Laura-Sandys--Consumer-Paper. pdf (accessed 22.10.2020) (in English)
Savytska N., Chmil H., Hrabylnikova O., Pushkina O., Vakulich M. (2019). Behavioral Models for Ensuring the Security of Functioning and Organizational Sustainability of the Enterprise. Journal of Security & Sustainability Issues, vol. 9, no. 1, pp. 63–76. http://doi.org/10.9770/jssi.2019.9.1(6) (in English)
The IMD World Digital Competitiveness Ranking 2020 results (2020). IMD World Competitiveness Center. Available at: https://www.imd.org/wcc/world-competitiveness-center-rankings/world-digital-competitiveness-rankings-2020/ (accessed 22.10.2020) (in English)
Baranov O. A. (2020). Ekonomika rezultatu, internet rechei ta pravo [The economics of results, the Internet of Things and law]. Sotsialna i tsyfrova transformatsiia: teoretychni ta praktychni problemy pravovoho rehuliuvannia : materialy naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kyiv, 10 hrudnia 2020 r. Kyiv : Feniks, 272 s.
Vinnyk O. M. (2020). Problemy tsyfrovizatsii: pravovyi aspekt [Problems of digitalization: legal aspect]. Reformuvannia pravovoi systemy v konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv: materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii: u 2-kh ch. m. Sumy, 21–22 travnia 2020 r. Sumy: SumDU, ch. 1, s. 215–221.
Denysov A. I. (2017). Hospodarsko-pravove zabezpechennia tekhnolohichnoi bezpeky derzhavy [Economic and legal support of technological security of the state]: monohrafiia. Kharkiv : Yurait, 204 s. (in Ukrainian)
Dziubina A. V., Kopets K. O., Dziubina H. R. (2018). Диференціація основних складових електронного бізнесу [Dyferentsiatsiia osnovnykh skladovykh elektronnoho biznesu]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia : Problemy ekonomiky ta upravlinnia, № 897, vol. 2. pp. 16–19.
Kraus N. M., Kraus K. M. (2018). Tsyfrovizatsiia v umovakh instytutsiinoi transformatsii ekonomiky: bazovi skladovi ta instrumenty tsyfrovykh tekhnolohii [Digitization in the context of institutional transformation of the economy: basic components and tools of digital technologies]. Intelekt XXI, № 1, pp. 211–214.
Nikolina I. I., Hulivata I. O. (2020). Modeliuvannia kiberzlochynnosti yak zahrozy tsyfrovizatsii ekonomiky [Modeling cybercrime as a threat to the digitalization of the economy]. Kompiuterno-intehrovani tekhnolohii: osvita, nauka, vyrobnytstvo, № 39, pp. 190–196.
Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy «Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018-2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii» vid 17 sichnia 2018 r. № 67-r [Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On approval of the Concept of development of the digital economy and society of Ukraine for 2018-2020 and approval of the action plan for its implementation" of January 17, 2018 № 67-r]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р/ed20180117#n23 (accessed 22.11.2020). (in Ukrainian)
Rudenko M. V. (2018). Tsyfrovizatsiia ekonomiky: novi mozhlyvosti ta perspektyvy [Digitization of the economy: new opportunities and prospects]. Ekonomika ta derzhava, № 11, pp. 61–65.
Savytska N. (2017). Marketynh u sotsialnykh merezhakh: stratehii ta instrumenty na rynku B2C [Social marketing: strategies and tools for the B2C market]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, № 1, pp. 20–33.
Savytska N.L. (2014). Draivery ta bariery rozvytku onlain-ryteilu: teoretyko-metodychnyi aspekt [Driver and bar'yri development of online retail: theoretical and methodological aspect]. Biznes Inform, № 10, pp. 236–241.
Savytska N.L., Polevych K.V. (2016). Pidpryiemnytskyi marketynh u sotsialnii merezhi Instagram [Pidpryamnytskyy marketing in social media Instagram]. Biznes Inform, № 11, pp. 419–424.
Savytska N.L. Polevych K.V. (2014).Tendentsii rozvytku merezhnoho ryteilu yak draivera suchasnoi hlobalnoi ekonomiky [Trends in the development of hemstitch retail as a driver of the current global economy]. Efektyvna ekonomika. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua (accessed 22.10.2020) (in Ukrainian)
Savytska N.L., Priadko O.M., Sirous M.V. (2017). Vplyv instrumentiv treid-marketynhu na spozhyvchyi vybir [Injection of tools to trade marketing on a friendly vibir]. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh, vyp. 2 (22), pp. 293–304.
Sienkevych O. F. (2020). Tsyfrova transformatsii terytorialnykh upravlinskykh system: napriamy ta perspektyvy rozvytku [Digital transformation of territorial management systems: directions and prospects of development]. Prychornomorski ekonomichni studii, vol. 51, ch. 1, pp. 167–175.
Ukraina 2030E − kraina z rozvynutoiu tsyfrovoiu ekonomikoiu [Ukraine 2030E – a country with a developed digital economy]. Available at: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu. html (accessed 21.11.2020). (in Ukrainian)
Tsyfrova adzhenda Ukrainy – 2020. Kontseptualni zasady. Pershocherhovi sfery, initsiatyvy, proekty tsyfrovizatsii Ukrainy do 2020 roku [Digital Agenda of Ukraine – 2020. Conceptual principles. Priority areas, initiatives, projects of digitalization of Ukraine until 2020]. Available at: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf. (accessed 21.10.2020) (in Ukrainian)
Kuznetsov, A., Kiian, A., Babenko, V., Perevozova, I., Chepurko, I., and Smirnov, O. (2020). New Approach to the Implementation of Post-Quantum Digital Signature Scheme, 2020 IEEE 11th International Conference on Dependable Systems, Services and Technologies (DESSERT), Kyiv, Ukraine, 2020, pp. 166-171. https://doi.org/10.1109/DESSERT50317.2020.9125053
Vovk, V, Zhezherun, Y, Bilovodska, O, Babenko, V, Biriukova, A. (2020). Financial Monitoring in the Bank as a Market Instrument in the Conditions of Innovative Development and Digitalization of Economy: Management and Legal Aspects of the Risk-Based Approach. IJIEPR. 31 (4), 559-570. https://doi.org/10.22068/ijiepr.31.4.559
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.