Creation of agro-tourism cluster as the basis of innovative renewal of Kharkiv oblast in the post-war period

Keywords: rural green tourism, agro-tourism cluster, post-war development of tourism, tourism in Kharkiv region

Abstract

The article is devoted to the study of the possibilities of implementing the cluster concept of the development of the tourism industry in the Kharkiv region. The project of the agro-tourism cluster "Slobozhanska kazka" is proposed. The idea of the cluster is to create a chain of various services, where overnight accommodation is organized in one place, quality food in another, and a master class is held. The strength of the cluster is that it creates a collective agritourism product, increases the capacity of the local tourism market and expands the flow of tourists. The subject of the research is the organizational and economic relations that are formed in the process of adaptation and ensuring sustainable interaction of the participants of the market of rural green tourism in accordance with the modern trends of clustering of the economy. The purpose of the work is the development of theoretical and methodological provisions for the improvement of the domestic market of rural green tourism based on the study of the possibilities of implementing the cluster concept in the regions of Ukraine. The achievement of the set goal was ensured by the following interrelated tasks: to characterize the types of active clusters in Ukraine; consider the essence of the concept and structure of an agro-tourism cluster; to develop a Roadmap for the implementation of the cluster concept of Ukraine's economy in the post-war period to support and popularize rural green tourism in Ukraine. The methodological basis of the study consists of a systematic and program-targeted approach, monographic, graphic and economic-statistical methods of scientific research. The following results were obtained.The development of the agro-tourism cluster of the Kharkiv region will allow further application of a comprehensive approach to the development of enterprises in the field of tourism and the organization of promotion of their products both on the domestic market of the region and on the Ukrainian and international markets. The cluster mechanism will promote the innovative activities of its participants, will ensure the development of infrastructure, the expansion of the spectrum and the growth of the quality of their products (goods, works, services), as well as the satisfaction of the collective interests of the participants of the tourism cluster. Conclusions. The Roadmap for the implementation of the cluster concept of Ukraine's economy in the post-war period for 3 years has been developed. These recommendations will make it possible to create a positive image and increase the attractiveness of the territory, form a regional tourist product, increase the flow of tourists and ensure the replenishment of the budget.

Downloads

References

/

References

Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки : Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серп. 2020 № 695. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text

Вахович І. М., Матвійчук Л. Ю, Смаль Б. А. Розвиток індустрії гостинності в сучасних умовах: тенденції та заходи посилення конкурентних переваг. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2021. Випуск 6 (41). URL: https://fkd.net.ua/index.php/fkd/article/view/3600

Гапоненко Г. І., Василенко А. В., Шамара І.М. Перспективи організації Зелених шляхів в Україні як пріоритетний напрямок розвитку ринку внутрішнього туризму. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2021. № 13. С. 231-240. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2020-13-22

Голод А. П., Іжевська О. П., Коркуна О. І. Кластерна модель розвитку індустрії гостинності регіону. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2019. Випуск 4 (21). URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/60.pdf

Дидів І. Б. Підприємницькі засади розвитку агротуризму. Вісник Львівського національного аграрного університету: економіка АПК. Львів: Львівський національний аграрний університет, 2019. №26. URL: http://www.lnau.edu.ua/lnau/attachments/7553_dis.pdf

Мальська М. П., Зінько Ю. А. Типи і моделі кластерів сільського туризму в Україні. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Туризм. 2018. Вип. 2. URL: http://tourism.knukim.edu.ua/article/download/154397/159916

Матвійчук Л. Ю., Васильчинко А. О., Дащук Ю. Є. Функціонування кластерів сільського туризму як інструмент розвитку регіонів України. Економічний форум: науковий журнал. 2022. № 1. URL: http://e-forum.lntu.edu.ua/index.php/ekonomichnyy_forum/article/view/281/269

Проєкт національної програми кластерного розвитку до 2027. INDUSTRY4UKRAINE: веб-сайт. URL: https://www.industry4ukraine.net/publications/proyekt-naczionalnoyi-programy-klasternogo-rozvytku-do-2027/

Регіональні стратегії розвитку на період до 2027 року. Міністерство розвитку громад та територій України: офіційний веб-сайт. URL: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/derzhavna-rehional-na-polityka/strategichne-planuvannya-regionalnogo-rozvitku

Сидоров Я. О. Державна політика розвитку кластерів як складова частина формування інноваційної моделі сільського господарства: аграрно-правовий погляд. Підприємництво, господарство і право. Київ. 2017 (2). URL: http://www.pgp-journal.kiev.ua/archive/2017/2/23.pdf

European Observatory for Clusters and Industrial Change. Cluster programmes in Europe and beyond. Publications Office of the European Union. 2019. URL: https://clustercollaboration.eu/news/report-cluster-programmes-europe-and-beyond

Published
2022-12-30
Cited
How to Cite
Hanna Haponenko, Olena Yevtushenko, Irina Shamara, & Anastasiia Vasylenko. (2022). Creation of agro-tourism cluster as the basis of innovative renewal of Kharkiv oblast in the post-war period. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (16), 52-63. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-16-06