Problems and prospects of gastronomic tourism development in Ukraine (on the example of Zakarpattia oblast)
Abstract
Today the tourism business remains a promising area of development of Ukraine's economy, despite a number of problems caused by the COVID-19 pandemic. Gastronomic tourism is gradually gaining popularity among consumers, due to their desire for new gastronomic experiences and taste sensations. This type of tourism reveals the features of authentic cooking technology, traditions of their consumption, teaches culinary skills, and gastronomic festivals and fairs are visited every year by more guests, even from abroad. Zakarpattia is one of the main gastronomic destinations in Ukraine. The large number of nationalities living in this area create a unique culinary culture and traditions. All this makes Zakarpattia unlike any other region and promotes the development of gastrotourism. The subject of the article is the problems and prospects of gastronomic tourism in Ukraine (on the example of Zakarpattia Oblast). The aim is to study the problems and prospects of gastronomic tourism development in Zakarpattia Oblast of Ukraine. Tasks: analysis of the destination of gastronomic tourism in Ukraine, as well as determining the prospects for the development of gastronomic tourism in Zakarpattia Oblast. General scientific methods are used: analytical, evaluation, comparative, statistical, graphic, descriptive, cartographic. The following results were obtained: the main destinations of gastronomic tourism in Ukraine and its prospects for development in Zakarpattia Oblast were identified. It is concluded that state and regional support of the region is important for further development and popularization of gastronomic tourism in Zakarpattia Oblast; creating an effective marketing policy; raising the level of qualification of labor resources in the field of tourism; increasing the number of gastronomic events (wine and cheese fairs, as well as festivals); improving the quality and diversification of gastronomic tours.
Downloads
References
/References
Басюк Д. І. Етногастрономічний туризм в Україні: тенденції та перспективи розвитку. Стійкий розвиток України: проблеми та перспективи. зб. матеріалів доп. учасн. IV наук.-практ. конф. Кам’янець-Подільський. 2016. C. 121-123.
Басюк Д. І. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму в Україні. Наукові праці Національного університету харчових технологій, 2012. №45. С. 128-132.
Винний та гастрономічний туризм: глобальні тренди та локальні практики: монографія / за ред. Д.І. Басюк. Вінниця: ПП «ТД «Едельвейс і К», 2017. 316 с.
Бідзіля Ю. Проблема міжкультурної комунікації в поліетнічному інформаційному просторі (на прикладі. Закарпаття). Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : філологія. 2009. Вип. 21. С. 125-134.
Кукліна Т. С. Гастрономічний туризм на туристичному ринку України. Материалы международной научно-практической конференции «Современные направления теоретических и прикладных исследований - 2013». URL: http://www.sworld.com.ua/konfer30/682.pd
Лесів А. Ковбаса з лекваром та суп із папороті. На Закарпатті можна скуштувати кулінарну екзотику. Закарпаття онлайн. URL: https://zakarpattya.net.ua/Zmi/107457-Kovbasa-z-lekvarom-ta-sup-iz-paporoti
Гастрономічний туризм Закарпаття: сучасний стан і перспективи. Географія та туризм: наук.зб. / за ред. О.О. Любіцева. Київ: Альфа-ПІК, 2018. Вип. 45. С. 150.
Марценюк Л. В. Проблеми та перспективи розвитку туризму в Україні. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. академіка В. Лазаряна. 2015. №3. С.76-82. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/bitstream/123456789/8893/1/Martsenyuk.pdf.
Поперечна Д. Гастрономічні прогнози-2018 від Федора Шандора. URL: http://uzhgorod.in/ua/statti/2018/gastronomichni_prognozi_2018_vid_fedora_shandora
Бідзіля Ю. М. Проблема міжкультурної комунікації в поліетнічному інформаційному просторі (на прикладі. Закарпаття). Вісник Ужгородського національного університету. 2009. Вип. 21. С. 125-134.
Стрішенець О. М. Маркетингове дослідження фінансово-економічних результатів та стратегічних позицій виробників кавової продукції в Україні. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том. 3. №3. С. 219-227.
Асоціація сприяння розвитку гастрономічного та винного туризму в Україні. URL: http://agvt.nuft.edu.ua/
Державна прикордонна служба України. Офіційний веб-сайт. URL https://dpsu.gov.ua/
Регіональна стратегія розвитку Закарпатської області на період 2021-2027 років. URL: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/derzhavna-rehional-na-polityka/strategichne-planuvannya-regionalnogo-rozvitku/regionalni-strategiyi-rozvytku-na-period-do-2027-roku/regionalna-strategiya-rozvytku-zakarpatskoyi-oblasti-na-period-2021-2027-rokiv/
Сильна пасіка. URL: https://pasika.pp.ua/
Гастрономічний туристичний шлях. URL: http://www.transcarpathiatour.com.ua/marshrut_gastr
Global Culinary Tourism Market 2019-2023. URL: https://www.businesswire.com/news/home/20190129005605/en/Global-CulinaryTourism-Market-2019-2023-Growing-Popularity-of-Sustainable-and-OrganicCulinary-Tourism-to-Boost-Growth-Technavio
Global Report on Food Tourism. URL: https://tourlib.net/wto/food-tourism2012.pdf.
World Tourism Organization. URL: http://www2.unwto.org/ru
Basyuk, D. I. (2016). Ethnogastronomic tourism in Ukraine: trends and prospects. Sustainable development of Ukraine: problems and prospects. collection of materials ext. participant IV scientific-practical conference. Kamenets-Podolsky.
Basyuk, D. I. (2012). Innovative development of gastronomic tourism in Ukraine. Scientific works of the National University of Food Technologies, 45, 128-132.
Basyuk, D.I. (Red.).(2017). Wine and gastronomic tourism: global trends and local practices: a monograph. Vinnytsia: PE "Edelweiss and K".
Bidzilya, Yu. (2009). Problema mizhkul`turnoyi komunikaciyi v polietnichnomu informacijnomu prostori (na pry`kladi. Zakarpattya). Naukovy`j visny`k Uzhgorods`kogo universy`tetu. Seriya: filologiya, 21, 125-134.
Kuklina, T. S. (19-30 bereznya 2013). Gastronomic tourism in the tourist market of Ukraine. Proceedings of the international scientific-practical conference "Modern areas of theoretical and applied research – 2013". Available at: http://www.sworld.com.ua/konfer30/682.pd
Lesiv, A. (2013). Sausage with liquor and fern soup. In Zakarpattia you can taste culinary exotics. Zakarpattia online. Available at: https://zakarpattya.net.ua/Zmi/107457-Kovbasa-z-lekvarom-ta-sup-iz-paporoti
Lyubiceva, O.O. (2018). Gastronomic tourism of Zakarpattia: current state and prospects. Geography and tourism: scientific collection. Kyiv: Alfa-PIK.
Marcenyuk, L. V. (2015). Problems and prospects of tourism development in Ukraine. Visny`k of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport. Academician V. Lazaryan, 3, 76-82. Available at: http://eadnurt.diit.edu.ua/bitstream/123456789/8893/1/Martsenyuk.pdf.
Poperechna, D. (2018). Gastronomic forecasts for 2018 from Fedor Shandor. Uzhgorod.in. Available at: http://uzhgorod.in/ua/statti/2018/gastronomichni_prognozi_2018_vid_fedora_shandora
Bidzilya, Y. M. (2009). The problem of intercultural communication in the polyethnic information space (for example. Transcarpathia). Visny`k of Uzhhorod National University, 21, 125-134.
Strishenecz`, O.M. (2018). Marketing research of financial and economic results and strategic positions of coffee producers in Ukraine. Ukrainian Journal of Applied Economics, 3, Vol. 3, 219-227.
Association for the Promotion of Gastronomic and Wine Tourism in Ukraine. (n.d.). Association for the Promotion of Gastronomic and Wine Tourism in Ukraine. Available at: http://agvt.nuft.edu.ua/
State Border Guard Service of Ukraine. (n.d.). State Border Guard Service of Ukraine. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua
Regional development strategy of the Zakarpattia region for the period 2021-2027. (n.d.). Ministerstvo rozvy`tku gromad ta tery`torij Ukrayiny`. Available at: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/derzhavna-rehional-na-polityka/strategichne-planuvannya-regionalnogo-rozvitku/regionalni-strategiyi-rozvytku-na-period-do-2027-roku/regionalna-strategiya-rozvytku-zakarpatskoyi-oblasti-na-period-2021-2027-rokiv/
Strong apiary (n.d.). Sy`l`na pasika. Available at: https://pasika.pp.ua/
Gastronomic tourist route. (2021). Gastronomic tourist route. Available at: http://www.transcarpathiatour.com.ua/marshrut_gastr
Global Culinary Tourism Market 2019-2023. (n.d.). Technavio. Available at: https://www.businesswire.com/news/home/20190129005605/en/Global-CulinaryTourism-Market-2019-2023-Growing-Popularity-of-Sustainable-and-OrganicCulinary-Tourism-to-Boost-Growth-Technavio
Global Report on Food Tourism. (n.d.). UNWTO. Available at: https://tourlib.net/wto/food-tourism2012.pdf.
World Tourism Organization. (n.d.). World Tourism Organization. Available at: http://www2.unwto.org/ru
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.