Competence Approach Of Personally Oriented Direction During Teaching Ecology In Schools

  • А. Н. Некос V. N. Karazin Kharkiv National University
  • Ю. В. Цехмістрова V. N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: environmental education, competence approach, student-centered learning,

Abstract

Purpose. determine and substantiate effective methods of implementation the competence approach of personally oriented direction during teaching ecology in schools. Methods. Traditional pedagogical, sociological, statistical. Results. According to the research, the students expressed a desire to study ecology in themes other lessons, based on differentiated and interdisciplinary principles. Among the methods of learning, interest was aroused excursions to industrial plants and wastewater treatment plants, nature lessons, experiments with animals, practice in laboratory and viewing of thematic movies. Most children agreed to participate in environmental projects as volunteers, guided by motives of environmental protection. Conclusions. The investigated approaches contribute to the motivation; meet individual learner needs and professional self-realization; as well as the development and consolidation of competences necessary for harmonious human coexistence with the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

А. Н. Некос, V. N. Karazin Kharkiv National University
д-р геогр. наук, проф.,

References

Білявський Г. О. Основи екології: Підручник / Г. О. Білявський, Р. С. Фурдуй, І. Ю. Костіков. – 2-ге вид. – К.: Либідь, 2005. – 408 с.

Нечепоренко Л. С. Про науково-дослідницьку роботу студентів. Методичні рекомендації для студентів та аспірантів / Л. С. Нечепоренко. – Х: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2011. – 20 с.

Рудь М. В. Компетентнісний підхід в освіті / М. В. Рудь // Вісник Львів. ун-ту. – Серія : Педагогіка – 2006. – Вип. 21, ч. 1. – С. 73–82.

Цехмістрова Ю. В. Профільна екологічна освіта в Україні: стан, проблеми та перспективи розвитку / Ю. В. Цехмістрова, А. Н. Некос // Охорона довкілля: зб. наукових статей XI Всеукраїнських наукових Таліївських читань. – Х.:ХНУ ім.. В. Н. Каразіна, 2015. – С. 243–247.

Liefländer A. K. Promoting connectedness with nature through environmental education. / A. K. Liefländer, G. Fröhlich, F. X. Bogner, P. W. Schultz // Environmental Education Research. – 2013. – Vol. 19. – P. 370-384.

Schäfli B. Umweltbildung für die Schule Lernen für Gegenwart und Zukunft / B. Schäfli, P. Gigon // Stiftung Umweltbildung Schweiz. – Bern. – 2012. – 44 p.

How to Cite
Некос, А. Н., & Цехмістрова, Ю. В. (1). Competence Approach Of Personally Oriented Direction During Teaching Ecology In Schools. Man and Environment. Issues of Neoecology, (1-2(25), 88-93. https://doi.org/10.26565/1992-4224-2016-25-12