Functional and component structure of the population trading service system
Abstract
Formulation the problem. Over the past decade the system of population trading service has seen substantial qualitative changes, particularly the ownership form of retail, restaurant business institutions changed, the range of products expanded, new types of stores, forms of trade (supermarkets, hypermarkets, shopping malls, internet commerce, vending machines etc.) appeared. These changes affect the functional and component structure of population trading service system that has become more complicated. All it needs is detailed study, clarification of the conceptual and terminological apparatus. Scientific literature highlights theoretical and practical aspects of the population trading service. There are many classifications of retail, restaurant business institutions, products. However, there is lack of references regarding system approach to understanding the population trading service.
The aim of the publication is to highlight features of the functional and component structure of population trading service system.
Research results. Conceptual and terminological apparatus to study the system of population trading service forms such as: trade, trading activity, trading complex of the administrative region, population trading service, trade and restaurant industry infrastructure. Functional and component structure of the system of population trading service consists of subsystems of retail trade, restaurant industry, and service enterprises. Retail trade is formed by shops, semi-stationary objects of retail trade, markets, trade not in stores, shopping malls, which have branched structure. Restaurant industry consists of cafes, bars, restaurants, canteens, buffet, snack bars, cafeterias, supply of finished food. Service enterprises are finance and credit, research and design, transport, insurance, logistic, security, maintenance and engineering, accounting, legal, informational, repair and construction, transportation and other ones. The classifications of retail trade and restaurant industry institution were developed by various criteria: by shape, type, degree of sustainability location, ownership, size, service frequency, prices level, product range, location, etc. Goods were classified by frequency demand, frequency and mode of storage, manufacturing site, frequency use, seasonality, raw sign, etc.
Scientific novelty. Based on the concept of the social and geographicl system and system approach in human geography the definition of "system of population trading service" has been proposed as a functional component of the social and geographical system. Based on the model of socioactogenezis the technological scheme of satisfying social needs through the system of population trading service was created by the author which includes four successive stages: social needs awareness, creating the system of goals, formation of the executive system, and getting results. The system of population trading service is a part of the executive system, and a link in the goods movement from producer to consumer, it connects supply and demand of goods.
Downloads
References
2. Головня О. М. Регіональні особливості розвитку торгово-побутової сфери : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. економ. наук : спец. 08.00.05 «Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка» / О. М. Головня. – К., 2007. – 20 с.
3. Жиряева Е. В. Товароведение / Е. В. Жиряева . – 2-е изд . – СПб.; М.; Х.; Минск : Питер, 2004. – 415 с.
4. Ілляшенко С. М., Маркетингова товарна політика: підручник / С. М. Ілляшенко. – Суми: ВТД “Університет-ська книга”, 2005. - 234 с.
5. Колосінський Є. Ю. Трансформація територіальної організації торговельної сфери регіону в умовах розвит-ку постіндустріальної економіки : автореф. дис.на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.05 «Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка»/ Є. Ю. Колосінський. – Ужгород, 2012. – 20 c.
6. Корнус О. Г. Територіальна організація системи обслуговування насе-лення Сумської області та шляхи її вдосконалення: дис. … кандидата геогр. наук : 11.00.02 / О. Г. Корнус. – Х., 2009. – 210 с.
7. Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс / Пер с англ. / Ф. Котлер. – М.: Издательский дом «Вильяме», 2007 – 656 с.
8. Мальська М. П. Регіональні особливості формування і розвитку торговельного комплексу області : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. економ. наук : спец. 08.00.05 «Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка» / М. П. Мальська. – Львів., 1993. – 20 с.
9. Мамчур О. І. Суспiльно-географiчнi проблеми формування ринкової iнфраструктури Львiвської областi: ав-тореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. геогр. наук : спец. 11.00.02 «Економічна і соціальна географія» / О. І. Мамчур. – Львів, 2010. – 21 с.
10. Марцин В. С. Економіка торгівлі : підручник / В. С. Марцин . – 2-ге вид., випр. і доп . – Київ : Знання, 2008. – 603 с.
11. Мостова Л. М. Організація обслуговування на підприємствах ресторанного господарства: навчальний посі-бник / Л. М. Мостова, О. В. Новікова. – К.: Ліра-К, 2010. – 388 c.
12. Національний стандарт України ДСТУ 4281:2004 «Заклади ресторанного господарства. Класифікація» / Наказ Держспоживстандарту України від 31 березня 2004 р. № 59 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.kadrovik01.com.ua/regulations/10637/478269/
13. Національний стандарт України ДСТУ 4303:2004 «Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять» / Наказ Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 05.07.2004 р. № 130 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.profiwins.com.ua/uk/directories1/ dstu4303.html
14. Немец К. А. Информационное взаимодействие природных и социальных систем: монография / К. А. Немец. – Х.: Східно-регіональний центр гуманітарно-освітніх ініціатив, 2005. – 428 с.
15. Немец Л. Н. Устойчивое развитие : социально-географические аспекты (на примере Украины): монография / Л. Н. Немец. – Х. : Факт, 2003. – 384 с.
16. Організація обслуговування у закладах ресторанного господарства: підручник: [для вищ. навч. закл.] / За ред. Н. О. П’ятницької. – 2-ге вид. перероб. та допов.– К.: Центр учбової літератури, 2011 – 584 с.
17. Осіпчук І. О. Територіальна організація торговельного обслуговування населення Рівненської області : ав-тореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. геогр. наук : спец. 11.00.02 «Економічна та соціальна геогра-фія» / І. О. Осіпчук. – К., 2013. – 20 с.
18. Про затвердження Інструкції щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства / Наказ Державного комітету статистики Украї-ни від 24.10.2005 № 327 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/
z1350-05
19. Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування населення на ринку споживчих товарів / Постанова Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 р. N 833 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/833-2006-%D0%BF
20. Про затвердження Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства / Наказ Міністерс-тва економіки та з питань євпропейслької інтеграції України від 24.07.2002 р. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0680-02
21. Прокопенко О. В. Інфраструктура товарного ринку. [навчальний посібник] / О. В. Прокопенко, В. Ю. Школа, О. О. Дегтяренко, С. М. Махнуша. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 296 с.
22. Савощенко А. С. Інфраструктура товарного ринку : навчальний посібник / А. С. Савощенко. – К. : КНЕУ, 2004 – 336 с.
23. Соціальний розвиток України : сучасні трансформації та перспективи / [Бандур С. І. , Заяць Т. А., Куцен-ко В. І. та ін.]; під ред.: Б. М. Данилишина. – К.: Брама-Україна, 2006. – 758 с.
24. Щеглова Е. Я. Некоторые аспекты розничной торговли в России / Е. Я. Щеглова // География в школе. – 2010. – №10. – С. 11-14.
25. Ягодка А.Г. Соціальна інфраструктура і політика: навчальний посібник / А.Г. Ягодка . – К.: КНЕУ, 2000 . – 212 с.