Формування екологічної свідомості школярів екологоосвітніми заходами НПП «Слобожанський»
Ключові слова:
екологічна освіта, екологічне мислення, виховання, еколого-освітня діяльність, знання, культура, НПП «Слобожанський»
Анотація
Розглянуто питання екологічної освіти в різних країнах світу, в тому числі і в Україні. На базі Національного природного парку «Слобожанський» проведено експеримент по визначенню зміни в екологічній свідомості школярів за напрямками: екологічні знання, екологічне мислення, екологічна культура. На основі порівняння результатів тестування учнів 2-11 класів до їх участі в екологоосвітніх заходах і після зроблено висновок про дієвість просвітницької діяльності.
Завантаження
##plugins.generic.usageStats.noStats##
Посилання
1. Андрущенко В. П. Екологічна політика і освіта: проблеми становлення / В. П. Андрущенко // Роздуми про освіту: статті, нариси, інтерв’ю. – К. : Знання України, 2004. – С. 253–258.
2. Берека А. Д., Червонецький В. В. Екологічна відповідальність як показник елементарної культури особистості / Бегека А.Д., Червонецький В. В. // Національна еліта та інтелектуальний потенціал України : матеріали міжнар. конф. - Л., 1996. - С. 171 - 172.
3. Білявський Г. О. Основи екології: теорія та практикум : навч. посіб. / Білявський Г. О., Бутченко Л. І., Навроцький В. М. – К. : Лібра, 2002. – 352 с.
4. Ващенко Г. Вибрані педагогічні твори [Текст] / Г.Ващенко. Дрогобич: Відродження, 1997. – 214с.
5. Вернадский В. И. Размышления натуралиста. Научная мысль как планетарное явление. – Книга вторая / В. И. Вернадский. – М. : Наука, 1977. – 180 с.
6. Волошин І. М. Методика дослідження проблем природокористування. / Волошин І. М. – Львів: ЛДУ, 1994. – 160 с.
7. Горелов А. А. Экология. – М.: Центр, 2000. – С. 192-208.
8. Дробноход М. І. Концептуальні основи формування екологічного мислення та здібностей людини будувати гармонійні відносини з природою: кол. монографія / М. І. Дробноход, Ф. В. Вольвач, С. І. Іващенко. – К.: МАУП, 2000. – 76 с.
9. Закон України “Про освіту” //Голос України.-І996. -25 квітня.
10. Зверев И. Д. Экогласность и образование // Сов. педагогика. – 1991. – № 1. – С. 9 - 14.
11. Іванченко А.В. Екологічна освіта - важ-ливий чинник формування особистості старшокласника [Електронний ресурс] / А.В. Іванченко // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. — 2003. – N 13. – С. 13-15. –Бібліогр.: 6 назв. http://www.nbuv.gov.ua/articles/2003/03iavfos.zip
12. Концепція екологічної освіти України / Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2002. - №7. – С.3-23.
13. Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа). Постанова Колегії МОН України, Президії АПН України № 12/5-2 від 22.11.01 р.
14. Крисаченко В. С. Екологія. Культура. Політика / В. С. Крисаченко, М. І. Хилько. – К.: Знання України, 2001 – 598 с.
15. Локшина О. І. Європейська довідкова система як інструмент упровадження компетентнісного підходу в освіту країн-членів Європейського союзу // Педагогіка і психологія. – 2007. – № 1(54). – C. 131–142.
16. Лось В. А. Взаимоотношения общества и природы / В. А. Лось. – М.: Знание, 1989. – 64 с.
17. Национальные системы экологического образования стран Западной Европы и США [Електронный ресурс] Режим доступа: http://eco-forchildren.ucoz.ru.
18. Національна доктрина розвитку освіти. Затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 року № 447/2002.
19. Про концепцію екологічної освіти в Україні. Рішення Колегії Міністерства освіти та науки України № від 13/6-9 від 20.12.2001 // «Іформаційний збірник Міністерства освіти і науки України»'. – № 7, квітень, 2002. – С. 3.
20. Програма «Екологічна освіта школярів» для 10-11 класів.- К., 2010.
21. Пустовіт Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1 - 9 класів у позашкільних навчальних закладах : монографія. / Г. П. Пустовіт. – К. – Луганськ : Альма-матер, 2004. - 540 с.
22. Российская педагогическая энциклопедия: в 2 т. / гл. ред. В. В. Давыдов. - М. : Большая рос. энцикл., 1993. – Т. 1. – 607 с.
23. Сідоренко Л. І. Аксіологічні аспекти сучасної екології / Л. І. Сідоренко // Практична філософія. – 2007. – № 3. – С. 22 - 29.
24. Сталий розвиток суспільства: роль освіти : путівник / [В. Підліснюк, І. Рудик, В. Кириленко, І. Вишенська,О. Маслюківська]; за ред. В. Підліснюк. – К.: Вид-во СПД «Ковальчук»,2005. – 88 с.
25. Сухомлинський В. 0. Павлиська середня школа. //Вибрані твори. В 5-ти т. К., І977. – Т. 4. – С.7-92.-
26. Сухомлинський В. 0. Серце віддаю дітям //Вибрані твори. В 5-ти т. .– К., І977. Т.3. – С. 7-282
27. Червонецький В. В. Екологічна освіта учнів у школах країн європейського регіону та Північної Америки : монографія / B. В. Червонецький. - Луганськ : Вид-во СНУ ім. Даля, 2005. - 312 с.
28. Шумілова А. В. Еволюція екологічної свідомості школярів під впливом просвітницьких заходів національного природного парку «Слобожанський» / Шумілова А.В. / V-й Всеукраїнський з’їзд екологів з міжнародною участю (Екологія/Ecology -2015), 23-26 вересня , 2015. Зб. наук.праць. – Вінниця: ТОВ «Нілан- ЛТД», 2015. – 280 с.
2. Берека А. Д., Червонецький В. В. Екологічна відповідальність як показник елементарної культури особистості / Бегека А.Д., Червонецький В. В. // Національна еліта та інтелектуальний потенціал України : матеріали міжнар. конф. - Л., 1996. - С. 171 - 172.
3. Білявський Г. О. Основи екології: теорія та практикум : навч. посіб. / Білявський Г. О., Бутченко Л. І., Навроцький В. М. – К. : Лібра, 2002. – 352 с.
4. Ващенко Г. Вибрані педагогічні твори [Текст] / Г.Ващенко. Дрогобич: Відродження, 1997. – 214с.
5. Вернадский В. И. Размышления натуралиста. Научная мысль как планетарное явление. – Книга вторая / В. И. Вернадский. – М. : Наука, 1977. – 180 с.
6. Волошин І. М. Методика дослідження проблем природокористування. / Волошин І. М. – Львів: ЛДУ, 1994. – 160 с.
7. Горелов А. А. Экология. – М.: Центр, 2000. – С. 192-208.
8. Дробноход М. І. Концептуальні основи формування екологічного мислення та здібностей людини будувати гармонійні відносини з природою: кол. монографія / М. І. Дробноход, Ф. В. Вольвач, С. І. Іващенко. – К.: МАУП, 2000. – 76 с.
9. Закон України “Про освіту” //Голос України.-І996. -25 квітня.
10. Зверев И. Д. Экогласность и образование // Сов. педагогика. – 1991. – № 1. – С. 9 - 14.
11. Іванченко А.В. Екологічна освіта - важ-ливий чинник формування особистості старшокласника [Електронний ресурс] / А.В. Іванченко // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. — 2003. – N 13. – С. 13-15. –Бібліогр.: 6 назв. http://www.nbuv.gov.ua/articles/2003/03iavfos.zip
12. Концепція екологічної освіти України / Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2002. - №7. – С.3-23.
13. Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа). Постанова Колегії МОН України, Президії АПН України № 12/5-2 від 22.11.01 р.
14. Крисаченко В. С. Екологія. Культура. Політика / В. С. Крисаченко, М. І. Хилько. – К.: Знання України, 2001 – 598 с.
15. Локшина О. І. Європейська довідкова система як інструмент упровадження компетентнісного підходу в освіту країн-членів Європейського союзу // Педагогіка і психологія. – 2007. – № 1(54). – C. 131–142.
16. Лось В. А. Взаимоотношения общества и природы / В. А. Лось. – М.: Знание, 1989. – 64 с.
17. Национальные системы экологического образования стран Западной Европы и США [Електронный ресурс] Режим доступа: http://eco-forchildren.ucoz.ru.
18. Національна доктрина розвитку освіти. Затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 року № 447/2002.
19. Про концепцію екологічної освіти в Україні. Рішення Колегії Міністерства освіти та науки України № від 13/6-9 від 20.12.2001 // «Іформаційний збірник Міністерства освіти і науки України»'. – № 7, квітень, 2002. – С. 3.
20. Програма «Екологічна освіта школярів» для 10-11 класів.- К., 2010.
21. Пустовіт Г. П. Теоретико-методичні основи екологічної освіти і виховання учнів 1 - 9 класів у позашкільних навчальних закладах : монографія. / Г. П. Пустовіт. – К. – Луганськ : Альма-матер, 2004. - 540 с.
22. Российская педагогическая энциклопедия: в 2 т. / гл. ред. В. В. Давыдов. - М. : Большая рос. энцикл., 1993. – Т. 1. – 607 с.
23. Сідоренко Л. І. Аксіологічні аспекти сучасної екології / Л. І. Сідоренко // Практична філософія. – 2007. – № 3. – С. 22 - 29.
24. Сталий розвиток суспільства: роль освіти : путівник / [В. Підліснюк, І. Рудик, В. Кириленко, І. Вишенська,О. Маслюківська]; за ред. В. Підліснюк. – К.: Вид-во СПД «Ковальчук»,2005. – 88 с.
25. Сухомлинський В. 0. Павлиська середня школа. //Вибрані твори. В 5-ти т. К., І977. – Т. 4. – С.7-92.-
26. Сухомлинський В. 0. Серце віддаю дітям //Вибрані твори. В 5-ти т. .– К., І977. Т.3. – С. 7-282
27. Червонецький В. В. Екологічна освіта учнів у школах країн європейського регіону та Північної Америки : монографія / B. В. Червонецький. - Луганськ : Вид-во СНУ ім. Даля, 2005. - 312 с.
28. Шумілова А. В. Еволюція екологічної свідомості школярів під впливом просвітницьких заходів національного природного парку «Слобожанський» / Шумілова А.В. / V-й Всеукраїнський з’їзд екологів з міжнародною участю (Екологія/Ecology -2015), 23-26 вересня , 2015. Зб. наук.праць. – Вінниця: ТОВ «Нілан- ЛТД», 2015. – 280 с.
Опубліковано
2016-04-15
Як цитувати
Шумілова, А. В. (2016). Формування екологічної свідомості школярів екологоосвітніми заходами НПП «Слобожанський». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Екологія», 104-111. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/ecology/article/view/5545
Розділ
Екологічна освіта
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).