Освіта як товар (нарис соціологічної експертизи)

  • Олександр Голіков Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, площа Свободи 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-6786-0393
Ключові слова: освіта, товар, комодифікація, неолібералізм, споживання, виховання, ринок, Ніклас Луман, П'єр Бурдьє, Девід Гарві, Террі Іглтон, Білл Ридингс

Анотація

У статті розкриваються проблемні сторони процесів трансформації освіти як соціальної практики і соціального інституту в товар. Здійснюючи системний аналіз зазначених процесів, автор демонструє як системно-соціальні, соцієтальні загрози і (найчастіше недооцінені) "підводні камені", що породжуються цими процесами, так і можливі обмеження та навіть межі їхньої актуалізації та подальшого розгортання. Цей аналіз і демонстрація здійснюються в техніці теоретичної соціологічної експертизи. Аналізується проблема часткового ігнорування соціологією комодифікації освіти та ймовірні перспективи та ризики, що можуть бути спричинені цією ситуацією. Підкреслюється, що некритичність сприйняття соціологічною наукою процесів комодифікації освіти, особливо на периферії ґлобального неоліберального капіталізму, сама по собі є серйозною загрозою для освіти, що, зокрема, може виявлятися у кардинальних змінах самої природи освіти як феномену, її еволюції з феномену передусім соціокультурного на феномен передусім економічний. Наводяться й аналізуються численні арґументи на користь процесів комодифікації освіти, кожен з яких отримує у статті назву на ім'я того чи іншого соціолога, чия аналітика виявляється найближчою до певного арґументу, визначеного автором. Формулюються "п'ять великих" арґументів та "сім малих", у викладенні яких детально аналізуються "темні боки" процесів комодифікації та неолібералізації освітньої системи. Акцентується увага на аналізі того, як інститут освіти «втягується» у взаємодію з іншими соціальними інститутами та феноменами, а також на тому, які ефекти та постефекти можуть бути породжені в результаті процесів комодифікації освіти. Підкреслюється, що в цьому контексті найважливішим сюжетом виявляється зв'язок освіти як феномену зі свободою як соціальним конструктом на мікросоціальному рівні, а також її пов’язанність із соціальним порядком на макросоціальному рівні. Формулюється низка висновків щодо такої властивості освіти, як автономність, а також щодо її соціокультурних характеристик та можливих загроз на ринку освітніх послуг.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Олександр Голіков , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, площа Свободи 4, Харків, 61022, Україна

доктор соціологічних наук, доцент, професор кафедри соціології

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2022-06-29
Як цитувати
Голіков , О. (2022). Освіта як товар (нарис соціологічної експертизи). Український соціологічний журнал, (27), 33-43. https://doi.org/10.26565/2077-5105-2022-27-04
Номер
Розділ
Статті