Освіта як товар (нарис соціологічної експертизи)
Анотація
У статті розкриваються проблемні сторони процесів трансформації освіти як соціальної практики і соціального інституту в товар. Здійснюючи системний аналіз зазначених процесів, автор демонструє як системно-соціальні, соцієтальні загрози і (найчастіше недооцінені) "підводні камені", що породжуються цими процесами, так і можливі обмеження та навіть межі їхньої актуалізації та подальшого розгортання. Цей аналіз і демонстрація здійснюються в техніці теоретичної соціологічної експертизи. Аналізується проблема часткового ігнорування соціологією комодифікації освіти та ймовірні перспективи та ризики, що можуть бути спричинені цією ситуацією. Підкреслюється, що некритичність сприйняття соціологічною наукою процесів комодифікації освіти, особливо на периферії ґлобального неоліберального капіталізму, сама по собі є серйозною загрозою для освіти, що, зокрема, може виявлятися у кардинальних змінах самої природи освіти як феномену, її еволюції з феномену передусім соціокультурного на феномен передусім економічний. Наводяться й аналізуються численні арґументи на користь процесів комодифікації освіти, кожен з яких отримує у статті назву на ім'я того чи іншого соціолога, чия аналітика виявляється найближчою до певного арґументу, визначеного автором. Формулюються "п'ять великих" арґументів та "сім малих", у викладенні яких детально аналізуються "темні боки" процесів комодифікації та неолібералізації освітньої системи. Акцентується увага на аналізі того, як інститут освіти «втягується» у взаємодію з іншими соціальними інститутами та феноменами, а також на тому, які ефекти та постефекти можуть бути породжені в результаті процесів комодифікації освіти. Підкреслюється, що в цьому контексті найважливішим сюжетом виявляється зв'язок освіти як феномену зі свободою як соціальним конструктом на мікросоціальному рівні, а також її пов’язанність із соціальним порядком на макросоціальному рівні. Формулюється низка висновків щодо такої властивості освіти, як автономність, а також щодо її соціокультурних характеристик та можливих загроз на ринку освітніх послуг.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Eagleton, Terry (2015) ‘The Slow Death of the University’ The Chronicle of Higher Education, 5 April 2015. Available at: (https://www.chronicle.com/article/the-slow-death-of-the-university)
Readings, Bill (1997) The University in Ruins. Harvard University Press. 126 p.
Wild, Carol (2022) Artist-Teacher Practice and the Expectation of an Aesthetic Life: Creative Being in the Neoliberal Classroom. Routledge. 212 p.
Sardoč, Mitja (2021) The Impacts of Neoliberal Discourse and Language in Education: Critical Perspectives on a Rhetoric of Equality, Well-Being, and Justice. Routledge. 247 p.
Cairo, Daniel K., Cabal, Victoria (2021) The Corporatization of Student Affairs: Serving Students in Neoliberal Times. Palgrave Macmillan. 198 p.
Lipton, Briony (2020) Academic Women in Neoliberal Times. Palgrave Macmillan. 292 p.
Taylor, Yvette and Lahad, Kinneret (eds.). (2018) Feeling Academic in the Neoliberal University: Feminist Flights, Fights and Failures. Palgrave Macmillan. XVII+368 p.
Barnawi, Osman Z. (2020) TESOL and the Cult of Speed in the Age of Neoliberal Mobility. Taylor and Francis.
Arar, Khalid, Örücü, Deniz, Wilkinson, Jane (eds.). (2020) Neoliberalism and Education Systems in Conflict: Exploring Challenges Across the Globe. Routledge. 236 p.
Breeze, Maddie, Taylor, Yvette and Costa, Cristina (2019) Time and Space in the Neoliberal University: Futures and fractures in higher education. Springer International Publishing; Palgrave Macmillan. XXIX+302 p.
Pereira, Andrew Joseph (2019) Affective Governmentality: Neoliberal Education Advertisements in Singapore. Springer Singapore. XV+129 p.
Kezar, Adrianna, DePaola, Tom and Scott, Daniel T. (2019) The Gig Academy: Mapping Labor in The Neoliberal University. Johns Hopkins University Press. 259 p.
Donskis, Leonidas, Sabelis, Ida, Kamsteeg, Frans and Wels Harry (2019) Academia In Crisis: The Rise And Risk Of Neoliberal Education In Europe. Brill-Rodopi. 212 p.
Busch, Lawrence (2017) Knowledge for Sale: The Neoliberal Takeover of Higher Education. The MIT Press. 176 p.
Sokuryanskaya, L. G. and Golikov, A. S. (2021) Online education as a temptation: unobvious challenges. Youth in Central and Eastern Europe. Vol. 8 No. 12. pp. 4-13
Bourdieu, P. et al. (1988) Homo Academicus [1 ed.]. Stanford University Press. 367 p.
Harvey, David (2005) A Brief History of Neoliberalism [First Edition]. Oxford University Press. 256 p.
Pickering, Mary (1993) Auguste Comte Intellectual Biography Auguste Comte: An Intellectual Biography [Volume 1]. Cambridge University Press. 790 p.
Roth, K. H. The return of proletariat, Köln: ISP, 1994
Bourdieu, Pierre, Johnson, Randal (1993) The Field of Cultural Production. Columbia University Press. 322 p.
Luhmann, Niklas (2001) Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie. Suhrkamp. 677 p.
Luhmann, Niklas (1982) The differentiation of society. Columbia University Press. 520 p.
Elias, Norbert (2000) The Civilizing Process: Sociogenetic and Psychogenetic Investigations [revised]. Wiley-Blackwell. 585 p.
Boltanski, Luc, Thevenot, Laurent and Porter Catherine (2006) On Justification: Economies of Worth. Princeton University Press. 404 p.
Marx, Karl, Engels, Fredrick and Milligan, Martin (1988) The Economic and Philosophic Manuscripts of 1844 and the Communist Manifesto [1st ed.]. Prometheus Books. 243 p.
Baudrillard, Jean (1981) Simulacres Et Simulation. Editions Galilee. 240 p.
Smart, Barry (2010) Consumer Society: Critical Issues & Environmental Consequences. Sage. 265 p.
Plessner, Helmuth (1975) Die Stufen des Organischen und der Mensch. Einleitung in die philosophische Anthropologie [3., unveränd. Aufl.]. Walter de Gruyter. 400 p.
Ward, Lester Frank (1911) Dynamic sociology; or, Applied social science, as based upon statical sociology and the less complex sciences. New York, Greenwood Press. 1911. 706 p.
Otto, Rudolf (1924) The Idea of the Holy. Ravenio Books. 141 p.
Agamben, Giorgio and Heller-Roazen Daniel (1998) Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life [1 ed.]. Stanford University Press. 98 p.
Baudrillard, Jean (1990) Seduction. New World Perspectives. 187 p.
Sloterdijk, Peter and Huyssen Andreas (1988) Critique of Cynical Reason [1 ed.]. Univ.Of Minnesota Press. 600 p.
Collins, Randall (2004) Interaction Ritual Chains. Princeton University Press. 465 p.
Deleuze, Gilles, Patton, Paul (translator) (1995) Difference and Repetition. Columbia University Press. 187 p.
Eagleton, Terry (2015) ‘The Slow Death of the University’ The Chronicle of Higher Education, 5 April 2015. Available at: (https://www.chronicle.com/article/the-slow-death-of-the-university)
Readings, Bill (1997) The University in Ruins. Harvard University Press. 126 p.
Wild, Carol (2022) Artist-Teacher Practice and the Expectation of an Aesthetic Life: Creative Being in the Neoliberal Classroom. Routledge. 212 p.
Sardoč, Mitja (2021) The Impacts of Neoliberal Discourse and Language in Education: Critical Perspectives on a Rhetoric of Equality, Well-Being, and Justice. Routledge. 247 p.
Cairo, Daniel K., Cabal, Victoria (2021) The Corporatization of Student Affairs: Serving Students in Neoliberal Times. Palgrave Macmillan. 198 p.
Lipton, Briony (2020) Academic Women in Neoliberal Times. Palgrave Macmillan. 292 p.
Taylor, Yvette and Lahad, Kinneret (eds.). (2018) Feeling Academic in the Neoliberal University: Feminist Flights, Fights and Failures. Palgrave Macmillan. XVII+368 p.
Barnawi, Osman Z. (2020) TESOL and the Cult of Speed in the Age of Neoliberal Mobility. Taylor and Francis.
Arar, Khalid, Örücü, Deniz, Wilkinson, Jane (eds.). (2020) Neoliberalism and Education Systems in Conflict: Exploring Challenges Across the Globe. Routledge. 236 p.
Breeze, Maddie, Taylor, Yvette and Costa, Cristina (2019) Time and Space in the Neoliberal University: Futures and fractures in higher education. Springer International Publishing; Palgrave Macmillan. XXIX+302 p.
Pereira, Andrew Joseph (2019) Affective Governmentality: Neoliberal Education Advertisements in Singapore. Springer Singapore. XV+129 p.
Kezar, Adrianna, DePaola, Tom and Scott, Daniel T. (2019) The Gig Academy: Mapping Labor in The Neoliberal University. Johns Hopkins University Press. 259 p.
Donskis, Leonidas, Sabelis, Ida, Kamsteeg, Frans and Wels Harry (2019) Academia In Crisis: The Rise And Risk Of Neoliberal Education In Europe. Brill-Rodopi. 212 p.
Busch, Lawrence (2017) Knowledge for Sale: The Neoliberal Takeover of Higher Education. The MIT Press. 176 p.
Sokuryanskaya, L. G. and Golikov, A. S. (2021) Online education as a temptation: unobvious challenges. Youth in Central and Eastern Europe. Vol. 8 No. 12. pp. 4-13
Bourdieu, P. et al. (1988) Homo Academicus [1 ed.]. Stanford University Press. 367 p.
Harvey, David (2005) A Brief History of Neoliberalism [First Edition]. Oxford University Press. 256 p.
Pickering, Mary (1993) Auguste Comte Intellectual Biography Auguste Comte: An Intellectual Biography [Volume 1]. Cambridge University Press. 790 p.
Roth, K. H. The return of proletariat, Köln: ISP, 1994
Bourdieu, Pierre, Johnson, Randal (1993) The Field of Cultural Production. Columbia University Press. 322 p.
Luhmann, Niklas (2001) Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie. Suhrkamp. 677 p.
Luhmann, Niklas (1982) The differentiation of society. Columbia University Press. 520 p.
Elias, Norbert (2000) The Civilizing Process: Sociogenetic and Psychogenetic Investigations [revised]. Wiley-Blackwell. 585 p.
Boltanski, Luc, Thevenot, Laurent and Porter Catherine (2006) On Justification: Economies of Worth. Princeton University Press. 404 p.
Marx, Karl, Engels, Fredrick and Milligan, Martin (1988) The Economic and Philosophic Manuscripts of 1844 and the Communist Manifesto [1st ed.]. Prometheus Books. 243 p.
Baudrillard, Jean (1981) Simulacres Et Simulation. Editions Galilee. 240 p.
Smart, Barry (2010) Consumer Society: Critical Issues & Environmental Consequences. Sage. 265 p.
Plessner, Helmuth (1975) Die Stufen des Organischen und der Mensch. Einleitung in die philosophische Anthropologie [3., unveränd. Aufl.]. Walter de Gruyter. 400 p.
Ward, Lester Frank (1911) Dynamic sociology; or, Applied social science, as based upon statical sociology and the less complex sciences. New York, Greenwood Press. 1911. 706 p.
Otto, Rudolf (1924) The Idea of the Holy. Ravenio Books. 141 p.
Agamben, Giorgio and Heller-Roazen Daniel (1998) Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life [1 ed.]. Stanford University Press. 98 p.
Baudrillard, Jean (1990) Seduction. New World Perspectives. 187 p.
Sloterdijk, Peter and Huyssen Andreas (1988) Critique of Cynical Reason [1 ed.]. Univ.Of Minnesota Press. 600 p.
Collins, Randall (2004) Interaction Ritual Chains. Princeton University Press. 465 p.
Deleuze, Gilles, Patton, Paul (translator) (1995) Difference and Repetition. Columbia University Press. 187 p.