«Казка про рибака й рибку», або феноменологія мрій підліткової молоді
Анотація
У статті аналізуються мрії підліткової молоді як соціальний феномен. Підкреслюється, що актуальність дослідження пов’язана з перехідністю, нестійкістю соціальної позиції підлітків як соціально-демографічної групи, що зумовлює специфіку їхніх життєвих стратегій та проєктів, яка, в тому числі, знаходить свій прояв у мріях. Зазначається, що теоретичною базою публікації є засадничі концепції феноменологічної методології. Акцентується на тому, що феноменологічна соціологія реабілітує мрію як предмет соціологічного дослідження, розглядаючи її як одну з кінцевих царин значень у межах життєвого світу особистості, яку можна віднести до світів фантазії та уяви. Аналізується емпіричний матеріал для осмислення мрій сучасних підлітків, зокрема результати кількісного соціологічного дослідження, здійсненого кафедрою соціології Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серед підліткової молоді Харкова та харківської області в 2013 році. Наводяться результати контент-аналізу відповідей школярів на відкрите питання про те, щоб вони забажали від золотої рибки, якби вона погодилася виконати три їхні бажання. Підкреслюється, що отримані завдяки цьому методу дані дозволили виокремити сім груп відповідей школярів: «життєві орієнтири», «життєві стратегії», «значущі ресурси», «стосунки з іншими», «надприродне», «персональні бажання», «комбіновані бажання». Зазначається, що серед життєвих орієнтирів у школярів на першому місці «здоров’я», серед життєвих стратегій – «освіта», а серед ресурсів – «гроші». Особлива увага приділяється групі бажань «надприродне», що найбільш яскраво демонструє сутність мріяння, яке хоча й відірване від реальності життя, проте виражає глибинні екзистенційні бажання підлітків. Презентуються результати дослідження, які свідчать про вагому роль рідних і близьких у життєвому світі підлітків, яка не тільки значима, але й усвідомлюється ними. Підкреслюється, що отримані дані можна інтерпретувати по-різному, в тому числі як вираз життєвих орієнтирів підлітків, їхніх життєвих стратегій, життєвих планів уявлень про майбутнє, тобто використовуючи концепти, які є більш традиційними для соціології. Визначається необхідність подальших досліджень у цій царині.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Волокитина А. Жизненные стратегии молодежи в условиях профессионального выбора. Социология и жизнь. 2010. № 4. С. 216–221.
Головатый Н. Социология молодежи: Курс лекцій. К.: МАУП, 1999. 224 с.
Головаха Е. И. Жизненные перспективы и ценностные ориентации личности. Психология личности в трудах отечественных психологов. СПб., 2001. 279 с. URL: https://bookap.info/genpsy/kulikov_psihologiya_lichnosti_v_trudah_otechestvennyh_psihologov/gl37.shtm (дата звернення: 4.06.2021)
Ельникова Г., Алиев Ш. Фактор микросреды в жизненных стратегиях молодежи. Наука и практика. 2012. URL: http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/575
Соціальна регуляція поведінки в умовах суспільної нестабільності. Колективна монографія / за ред. О. Злобіної. К.: Інститут соціології НАН України, 2013. 320 с.
Зубок Ю. А., Чупров В. І. Социальная регуляция в условиях неопределенности. Теоретические и практические аспекты в исследовании молодежи. М.: Academia. 2008.
Осмачко Н. В. Жизненные стратегии личности в системе понятийного аппарата социологии жизни. Вологдинские чтения. 2001. №21. С. 22-24.
Сокурянская Л. Г. Новое поколение: надежды, цели, идеалы. Двадцать лет спустя. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013. Випуск 19. С. 448-459.
Підліток у великому місті: фактори та механізми соціалізації : колективна монографія / за ред. Л. Г. Сокурянської. Х.: Видавничий центр ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2000. 207 с.
Шепеленко І. П. Життєві стратегії студентської молоді в умовах сучасного українського суспільства. Український соціум. 2006. № 1. С. 60–64.
Sokuryanska Ludmila, Shchudlo Svitlana. Youth of the Ukrainian borderland in the transition to the knowledge society: values, educational plans, visions of life success. Media i Społeczeństwo. 2018. № 9. Pp. 91-107.
Сокурянська Л. Г., Щудло С. А. Підлітки в пограничному просторі: ціннісні орієнтації та життєві плани. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2017. №4. С. 53-67.
Сокурянська Л. Г., Щудло С. А. Шкільна молодь українського пограниччя: перспективи та ризики реалізації життєвих стратегій. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства : методологія, теорія, методи». Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017. Вип. 38. С. 35-40.
Сокурянська Л. Г. Динаміка ціннісних орієнтацій студентської та шкільної молоді України : від цінностей радянських до європейських. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства : методологія, теорія, методи». Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2016. Вип. 37. С. 213-221.
Sokuryanska L., Agamiryan L. Practices of leisure of teenage youth of Central and Eastern europe’s borderlands as a space of their value preferences realization. Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies. 2016. №2(6). Pp. 51-65. URL: http://www.youthjournal.eu/Youth%20Yournal%206–2016–3.pdf
Сокурянская Л. Г. Ценностные ориентации подростковой молодежи пограничья Центральной и Восточной Европы (по результатам международного исследования). Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2015. Випуск 21. С. 251-258.
Сокурянська Л. Г. Ціннісні преференції підлітків Харківщини : динаміка та фактори актуалізації. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. «Соціологічні дослідження сучасного суспільства : методологія, теорія, методи». Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2014. №1101. 2014. С. 224-229.
Шюц А. Избранное: Мир, светящийся смыслом. М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 2004. 1056 с.
Костюченко Л. Г., Резник Ю. М. Введение в теорию личности: социокультурный подход: учебное пособие для вузов. М.: Независимый институт гражданского общества, 2003. 272 с.
Volokinova, A. (2010) “Life strategies of youth in the context of professional choice” Sociology and life, 4. Pp. 216-221 [in Russian]
Golovaty, N. (1999) Sociology of youth: course of lectures. Kyiv: MAUP [in Russian]
Golovakha, E. I. (2001) “Life prospects and value orientations of personality” Psychology of personality in the works of Russian psychologists [Online] Available at: https://bookap.info/genpsy/kulikov_psihologiya_lichnosti_v_trudah_otechestvennyh_psihologov/gl37.shtm (Accessed 4 June 2021) [in Russian]
Elnikova, G. and Aliyev, Sh. (2012) “The microenvironment factor in the life strategies of youth”, Science and Practice [online]. Available at: http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/575 [in Russian]
Zlobina, O. (eds.) (2013) Social regulation of behavior in the context of social instability. Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian]
Zubok, Y. and Chuprov, V. (2008) Social regulation in the context of uncertainty. Theoretical and practical aspects in the research of youth. Moscow: Academia [in Russian]
Osmachko, N. (2001) “Life strategies of personality in the system of the conceptual apparatus of the sociology of life”. Vologda readings, 21. P. 22–24 [in Russian]
Sokuryanskaya, L. (2013) “New generation: hopes, goals, ideals. Twenty years later”, Methodology, theory and practice of sociological analysis of modern society: collection papers 19. Pp. 448-459 [in Russian]
Sokuryanska, L. (eds.) (2000) Teenagers in the big city: factors and mechanisms of socialization: a collective monograph, Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian]
Shepelenko, I. (2006) “Life strategies of student youth in modern Ukrainian society”. Ukrainian society 1(12). Pp. 60-64 [in Ukrainian] DOI: https://doi.org/10.15407/socium2006.01.060
Sokuryanska, L. and Shchudlo, S. (2018). “Youth of the Ukrainian borderland in the transition to the knowledge society: values, educational plans, visions of life success”. ROCZNIK LUBUSKI. Tom 44. Pp. 91-107.
Sokuryanska, L. and Shchudlo, S. (2017). “Teenagers in the border space: value orientations and life plans”. Sociology: theory, methods, marketing. Vol. 4. pp. 53-67 [in Ukrainian]
Sokurianska, L. & Shchudlo, S. (2017) “School Youth of Ukrainian Boderland: Prospectsa and Risks of Realising Their Life Strategies”, Visnyk V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods Vol. 38, pp. 35-40. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8579 [in Ukrainian]
Sokurianska, L. (2017) “Students and School Youth Value Orientations Dynamic in Ukraine: From Soviet to European Values”, Visnyk V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods Vol. 37. pp. 213-221 [in Ukrainian]
Agamiryan, L., & Sokuryanska, L. (2016). “Practices of Leisure of Teenage Youth of Central and Eastern Europe’s Borderlands as a Space of Their Value Preferences Realization”. Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2, 51-65 [online]. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/21550/1/Youth%20Yournal%206-2016-1_rull.pdf
Sokuryanska, L. (2015) “Value orientations teenage youth on the borderlands of the Central and Eastern Europe (based on the results of an international studies)”. Methodology, theory and practice of sociological analysis of modern society. № 21. Pp. 251-258 [in Russian]
Sokurianska, L. (2014) “Value Preferences of Kharkiv Teenagers: the Dynamics and Actualization Features” Visnyk V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods" № 110. pp. 224-229. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13663 [in Ukrainian]
Schutz, A. (2004) Selected: A world glowing with meaning. Moscow: "Russian political encyclopedia" (ROSSPEN) [in Russian]
Kostyuchenko, L., Reznik, Y. (2003) Introduction into a theory of personality: a sociocultural approach: A Manual for Higher School. Moscow: Independent Institute of Civil Society [in Russian]