Університетські культурні практики: проблеми евалюації
Анотація
У статті аналізуються проблеми евалюації культурної діяльності сучасних класичних університетів. Підкреслюється, що у постмодерному світі ця діяльність потребує триєдиного симбіозу науки, освіти і культури, які мають взаємно збагачувати і запліднювати одне одного, тобто доводиться, що потрібна нова парадигма університетського життя. На прикладі діяльності Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна демонструється, яким чином проявляється прагнення сучасного університету бути не тільки центром пізнання і професійної освіти, але й центром активних творчих культурних практик. Зазначається, що такі практики є дуже різнорідними, такими, що відрізняються за своєю спрямованістю, завданням і формам роботи. Доводиться, що через таку різнорідність виникає потреба підпорядкування цих практик головній меті та визначення інтегральної оцінки їхньої ефективності, розвитку і вдосконалення. Демонструється, що для розвитку університету як культурного хабу найкраще підходить новітня модель евалюації як інтерактивного, комунікативного, самокоригованого процесу оцінки культурної діяльності класичного університету. Ця модель описується як така, що сприяє більш глибокому і більш системному розумінню і розвитку даної діяльності. Евалюація у цьому сенсі розглядається не стільки як інструмент оцінки діяльності, скільки як інструмент її розвитку і вдосконалення в умовах, що змінюються, тобто в емерджентних соціальних контекстах. Стверджується, що в евалюаційному процесі, окрім комунікації, слід активно використовувати дослідницькі методи вивчення і аналізу думок, позицій, пропозицій, критики всіх акторів і бенефіціарів культурного проєкту. В якості таких пропонуються соціологічні опитування, експертні оцінки, фокусовані групові інтерв'ю, що дозволяють отримати цінну інформацію про реальний стан проєкту, його сильні і слабкі сторони, актуальні проблеми. Формулюються висновки про статус евалюації в сучасних освітніх практиках. Описуються потенційні напрямки подальшого дослідження евалюативних практик в освітніх контекстах.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Бакіров В., Посохов С. Класичний університет як культурний хаб // Universitates, 2020. № 1. С. 54-69.
Кодекс цінностей Каразінського університету. URL: http://www.univer.kharkov.ua/docs/work/kodeks.pdf
Bakirov V. University as the Space of Intercultural Communication //Jagiellonian Ideas Towards Challenges of Modern Times. Editors Leszek Korporovicz, Sylwia Jaskula, Malgozata Stefanovic, Pawel Plichta. Krakov: Jagiellonian Library, 2017.
Simons H. Getting to Know School in a Democracy. The Politics and Process of Evaluation. London: Falmer Press, 1987. P. 2
Korporowicz L. Interakcyjna misja ewaluacji // Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty / red. Mazurkiewicz G. Krakow: WUJ, 2010. S. 29-40.
Korporowicz L. Interactive aspects of evaluation process: between analysis and animation of social change // Evaluation in the Making. Contexts and Methods / Edited by Haber A., Szalaj M. Warszawa: Polish Agency for Enterprise Development, 2009. P. 59
Jaskula S. Ewaluacja spoleczna w edukacji. Krakow: Impuls. 2018. S. 14.
Patton M.Q. Creative Evaluation. London, Sage, 1981.
Patton M.Q. Developmental Evaluation: Applying Complexity Concepts to Enhance Innovation and Use. Guilford Press. New York. 2010.
Jaskula S. Zastosowania ewaluacji educacyjnej. Trzy rodzaje koncentracji // Kwartalnik Pedagogiczny, 2015. №4(238). S. 56-67.
Jaskula S. Spoleczne funkcje ewaluacji w srodowisku akademickim // Spoleczne funkcje uniwersytetu w czasach dynamicznych zmjan. Warszawa. 2017.
Jaskula S. Ewaluacja refleksyjna w badanjach pedagogicznych // Ku zycju wartoscjowemu. Idee-koncepcje-praktyki.t.2. Impuls. Krakow. 2018
Євтух В.Б. Діяльність наукових шкіл у контексті евалюаційних парадигм Евалюація: наукові, освітні, соціальні проекти / под ред.: В. Євтух, Л. Корпоровіч, М. Руісс, Л. Рутка. Київ: СЕБЕБР, 2020. Вип. 4. С. 11-28. URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30810
Сачок М. Становлення евалюації соціальних програм як галузі професійних досліджень та діяльності // Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2013. Вип. 57. С. 27-32. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stapttp_2013_57_6
Здрагат С. Евалюація як система інноваційного підвищення якості освіти у соціологічній перспективі // Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2015. Випуск 9. С. 187-194. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/sociology/article/view/1449
Bakirov, V. and Posokhov S. (2020) “Classical university as a cultural hub” Universitates. № 1. pp. 54-69 [in Ukrainian]
Karazin University Code of Values [online]. Available at http://www.univer.kharkov.ua/docs/work/kodeks.pdf [in Ukrainian]
Bakirov, V. (2017) “University as the Space of Intercultural Communication” Jagiellonian Ideas Towards Challenges of Modern Times in Korporovicz, L., Jaskula, S., Stefanovic, M., Plichta, P. (eds.) Krakov: Jagiellonian Library
Simons, H. (1987) Getting to Know School in a Democracy. The Politics and Process of Evaluation. London: Falmer Press. P. 2.
Korporowicz, L. (2010) “Interactive evaluation mission”. Evaluation in pedagogical supervision. Contexts. Mazurkiewicz, G. (ed.), Krakow: WUJ. Pp. 29-40 [in Polish]
Korporowicz, L. (2009) “Interactive aspects of evaluation process: between analysis and animation of social change” Evaluation in the Making. Contexts and Methods. Iin Haber A. and Szalaj M. (eds.) Warszawa: Polish Agency for Enterprise Development P. 59
Jaskula, S. (2018). Social evaluation in education. Krakow: Impulse. S. 14 [in Polish]
Patton, M.Q. (1981) Creative Evaluation. London, Sage.
Patton, M.Q. (2010) Developmental Evaluation: Applying Complexity Concepts to Enhance Innovation and Use. New York: Guilford Press
Jaskula, S. (2015) “Applications of Educational Evaluation. Three Types of Concentration” Education Research Quarterly. 4(238). Pp. 56-67 [in Polish]
Jaskula, S. (2017) “Social functions of evaluation in academic environment” Social functions of the university in times of dynamic change. Warszaw [in Polish]
Jaskula S. (2018). “Reflective evaluation in pedagogical research” Towards a worthwhile life. Ideas–concepts–practices. V.2. Krakow: Impulse [in Polish]
Yevtukh, V. (2020) ‘Activity of scientific schools in the context of evaluation’s paradigms” Evaluation: scientific, educational, social projects. In Yevtukh, V., Korporowich, L., Ruiss M. and Rutka L.(eds.) Kyiv: SEBER. Issue 4.
Sachok, M. V. (2013) “Becoming evaluation social programs as an area of research and professional activities” Social technologies: topical issues of theory and practice. Issue 57. Pp. 27-32 [online]. Available at: http://soctech-journal.kpu.zp.ua/archive/2013/57/6.pdf
Zdragat, S. G. (2015) “Evaluation as an Innovational System of Education Quality Improvement in Sociological Perspective” Visnyk of the Lviv University. Series Sociology. 2015. Issue 9. P. 187-194 [online]. Available at: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/sociology/article/view/1449 [in Ukrainian]