ІНКЛЮЗИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ДИСКУРСУ МУСУЛЬМАН В УКРАЇНСЬКИХ ЗМІ: ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ЕМПІРИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ

  • Iuliia Soroka Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61122, Україна https://orcid.org/0000-0002-4158-1636
  • Olha Dziuba Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61122, Україна https://orcid.org/0000-0003-3703-6915
Ключові слова: інклюзивний потенціал дискурсу, дискурс мусульман, українські ЗМІ

Анотація

У статті узагальнюються дані дослідження дискурсу мусульман в українських ЗМІ з точки зору визначення їхнього інклюзивного потенціалу. Спираючись на теоретичні положення соціології щодо соціальної інклюзії, іншування, соціальної дистанції та дискурс-аналізу щодо зв’язку дискурсивного та соціального, концептуалізовані поняття «інклюзивний дискурс» та «інклюзивний потенціал дискурсу». Останній розуміється як характеристика впливу певного дискурсу про соціальну групу на можливість та умови  соціальної взаємодії з цією групою. Розглядаючи результати кількісного та якісного аналізу масиву публікацій українських ЗМІ про мусульман, авторки розкривають значення знаку «мусульманин», що впливають на соціальну взаємодію з цією групою, а саме: екстериторіальність, екзотичність, зв’язок з насиллям, катастрофами, нещасними випадками. Аналіз заголовків публікацій про мусульман вказує на соціальне дистанціювання від мусульман через такі механізми іншування, як «представлення групи як однорідної» та «відмова в суб’єктності». Виокремлені на попередніх етапах дослідження п’ять дискурсів мусульман в українських ЗМІ схарактеризовуються щодо їхнього інклюзивного потенціалу. В якості основного показника інклюзивності розглядається зближення дискурсів «ми-вони», що втілюється у подібності ланцюгів еквівалентності та логіки відмінності «ми»- та «вони»-дискурсів. Завдяки використанню цього інструменту доводиться, що дискурси «мусульманин-герой України» та «мусульманин – протестувальник» мають інклюзивний потенціал в українському суспільстві, натомість «мусульманин- терорист» та «мусульманин- жертва» не мають такого потенціалу. Окрім того, дискурс «мусульманин-вірянин» має певний інклюзивний потенціал.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Iuliia Soroka, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61122, Україна

докторка соціологічних наук, професорка кафедри соціології

Olha Dziuba, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61122, Україна

аспірантка кафедри соціології

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2021-04-08
Як цитувати
Soroka, I., & Dziuba, O. (2021). ІНКЛЮЗИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ДИСКУРСУ МУСУЛЬМАН В УКРАЇНСЬКИХ ЗМІ: ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ЕМПІРИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ. Український соціологічний журнал, 23(-), 46-55. https://doi.org/10.26565/2077-5105-2020-23-05
Розділ
Статті