ІНКЛЮЗИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ДИСКУРСУ МУСУЛЬМАН В УКРАЇНСЬКИХ ЗМІ: ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ЕМПІРИЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
Анотація
У статті узагальнюються дані дослідження дискурсу мусульман в українських ЗМІ з точки зору визначення їхнього інклюзивного потенціалу. Спираючись на теоретичні положення соціології щодо соціальної інклюзії, іншування, соціальної дистанції та дискурс-аналізу щодо зв’язку дискурсивного та соціального, концептуалізовані поняття «інклюзивний дискурс» та «інклюзивний потенціал дискурсу». Останній розуміється як характеристика впливу певного дискурсу про соціальну групу на можливість та умови соціальної взаємодії з цією групою. Розглядаючи результати кількісного та якісного аналізу масиву публікацій українських ЗМІ про мусульман, авторки розкривають значення знаку «мусульманин», що впливають на соціальну взаємодію з цією групою, а саме: екстериторіальність, екзотичність, зв’язок з насиллям, катастрофами, нещасними випадками. Аналіз заголовків публікацій про мусульман вказує на соціальне дистанціювання від мусульман через такі механізми іншування, як «представлення групи як однорідної» та «відмова в суб’єктності». Виокремлені на попередніх етапах дослідження п’ять дискурсів мусульман в українських ЗМІ схарактеризовуються щодо їхнього інклюзивного потенціалу. В якості основного показника інклюзивності розглядається зближення дискурсів «ми-вони», що втілюється у подібності ланцюгів еквівалентності та логіки відмінності «ми»- та «вони»-дискурсів. Завдяки використанню цього інструменту доводиться, що дискурси «мусульманин-герой України» та «мусульманин – протестувальник» мають інклюзивний потенціал в українському суспільстві, натомість «мусульманин- терорист» та «мусульманин- жертва» не мають такого потенціалу. Окрім того, дискурс «мусульманин-вірянин» має певний інклюзивний потенціал.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Гевко І. В. Інклюзивна освіта в Україні: сучасний стан та проблеми розвитку. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. Миколаїв, МНУ ім. В.О. Сухомлинського. 2019. № 1(64). С. 52-58.
Єсіна В. Інклюзивна освіта як механізм соціалізації дітей з особливими потребами. Нова парадигма. 2017. №133. С.111-122.
Ємельяненко Л. М., Дзензелюк К. В. Проблеми та перспективи соціально орієнтованого інклюзивного розвитку в Україні. Соціально-трудові відносини: теорія та практика: Збірник наукових праць. Київ. КНЕУ, 2017. №1(13). С. 125-134.
Гриценко А. А. Економіка України на шляху до інклюзивного розвитку. Економіка і прогнозування. 2016. №2. С. 9-23.
Бобух І. М., Щегель С. М. Стратегічні орієнтири економічного зростання України: інклюзивність як ключовий пріоритет. Вісник Національної академії наук України. 2018. №7. С. 55-70.
Овчаренко Н. А. Інклюзивний потенціал музичної освіти: теоретичний дискурс. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. №182. С.35-38.
Мігалуш А.О. Виховання толерантного ставлення до людей з особливими потребами в інклюзивних закладах освіти. ВІСНИК Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2009. №46, 88-91.
Дзюба О. Дискурс мусульман або мусульманський дискурс: спосіб номінації об’єкта дослідження в дискурс-аналізі. Український соціум. 2019. № 2. С. 51-60.
Дзюба О. Особливості розробки процедурного плану для аналізу дискурсу мусульман в українській пресі. Грані. 2019. № 6. С. 42-55.
Charaudeau P. Discurso das Mídias. São Paolo, 2013. p. 285
Gee J. P. An introduction to discourse analysis: Theory and method. 2014. Routledge
Bogardus E. S. A Social Distance Scale. Sociology and Social Research. 1933. № 17. Р. 265–271. URL: https://brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1933.html
Сорока Ю. Свої, чужі, різні: соціокультурна перспектива сприйняття Іншого. Харків, ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2012
Hackett C. 5 facts about the Muslim population in Europe. Pew Research Center. 2017. URL: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/11/29/5-facts-about-the-muslim-population-in-europe/
Филлипс Л. Дж., Йоргенсон М. В. Дискурс-анализ: теория и метод. Харьков: Гуманитарный центр, 2008. 352 с.
Hevko, I. (2019) Inclusive education in Ukraine: current state and problems of development. Naukovyi Visnyk of Mykolaiv V.O.Sukhomlynskyi National University. Pedagogical sciences. Mykolaiv, MNU. 2019. № 1(64). P. 52–58. [in Ukrainian]
Yesina, V. (2016) Inclusive education as a mechanism for the socialization of children with special needs. Nova Paradygma. №133. P.111-122. [in Ukrainian]
Emelyanenko L. M., Dzenzelyuk K.V. (2017) Problems and prospects of inclusive people-centered development in Ukraine. Social and labor relations: theory and practice: Collection of scientific papers. Кyiv. КNЕU. №1(13). P. 125-134. [in Ukrainian]
Hrytsenko, A. (2016) Ukraine's economy on the road to inclusive development. Economics and forecasting. №2. P. 9-23. [in Ukrainian]
Bobukh, I. M., Shchegel, S. M. (2018) Strategic environments of economic growth in Ukraine: inclusiveness as a key priority. Visnyk of National Academy of Sciences of Ukraine. №7. С. 55-70. [in Ukrainian]
Ovcharenko, N. A. (2019) Inclusive potential of music education: theoretical discourse. Scientific notes. Series «Pedagogical sciences». №182. P.35-38. [in Ukrainian]
Migalush, А. А. (2009) Upbringing Tolerant Attitude to People with Special Needs in Inclusion Education. Visnyk of Zhytomyr Ivan Franko State University. № 46, P. 88-91. [in Ukrainian]
Dziuba, O. (2019) Muslim discourse or discourse of Muslims: a method of research object nomination in discourse analysis. Ukrainian society. № 2 (69). P. 51-60. [in Ukrainian]
Dziuba, O. (2019) Features of the development of a research plan for Muslims discourse analysis of the Ukrainian press. Grani. № 6 (22). P. 42-55. [in Ukrainian]
Charaudeau, P. (2013) Discurso das Mídias. São Paolo. p. 285 [in Portuguese]
Gee, J. P. (2014) An introduction to discourse analysis: Theory and method. Routledge.
Bogardus, E. S. A Social Distance Scale. (1933) Sociology and Social Research. № 17. Р. 265-271. [Online]. Available at: https://brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1933.html (Accessed: 23 September 2020)
Soroka I. (2012) The native, the strange, the different: sociocultural perceptions of the Other. Kharkiv, Karazin Kharkiv National University.
Hackett, C. (2017) 5 facts about the Muslim population in Europe. Pew Research Center. [Online]. Available at: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/11/29/5-facts-about-the-muslim-population-in-europe/ (Accessed: 23 September 2020)
Jørgensen, M., Phillips L. (2008) Discourse Analysis as Theory and Method. Kharkiv: Humanitarian Centre. 352 p.