Автостоп як альтернативна система просторової мобільності

  • Dmytro Russu Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61122, Україна https://orcid.org/0000-0001-9184-3326
Ключові слова: системи мобільності, глобалізація, туризм, демонстративне споживання, автостоп, культура

Анотація

У статті здійснено аналіз домінуючих та альтернативних систем мобільностей в сучасному світі. Підкреслено, що мобільності можуть бути як реальними, так і потенційними діями в їхньому зв’язку із соціальними відносинами у просторі й часі. Без людської потреби або бажання бути в певний час у певному місці мобільність існувати не може. Ці фактори зумовлюють різні види систем мобільностей. Зазначено, що система мобільності є комплексом соціальних відносин та матеріальної інфраструктури, що робить можливим, повторюваним та передбачуваним певний тип просторового переміщення. Будь-яка дія або рух можливі лише як частина певної системи мобільності. В сучасному світі існують домінуючі інституційно закріплені системи мобільності. Однією з найпоширеніших із них є система туризму. Розглянуто деякі теоретичні підходи до вивчення туризму, представлені в роботах таких учених, як З. Бауман, Дж. Уррі, Т. Веблен та ін. Акцентовано увагу на тому, що система туризму підпорядкована ринковим відносинам. Туризм став продуктом демонстративного споживання та одночасно одним із факторів відтворення соціальної нерівності. Підкреслено, що існують альтернативні системи просторової мобільності, виключені з ринкової логіки. Однією з найпоширеніших альтернативних систем просторової мобільності є автостоп, тобто практика безоплатних подорожей на попутному нерейсовому транспорті за згодою водія. Досліджено особливості функціонування систем просторової мобільності в сучасному світі. Розглянуто властивості домінуючих та альтернативних систем мобільності, проаналізовано відмінності між ними. Виявлено, що альтернативні системи просторової мобільності побудовані на відносинах персоніфікованої довіри. Сформульовано висновок, що автостоп виконує функцію соціальної інтеграції.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Dmytro Russu, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61122, Україна

аспірант кафедри соціології, russudim1994@gmail.com

Посилання

Урри Дж. Мобильности. Москва, 2012. 576 с.

Добреньков В.И., Кравченко А. И. Фундаментальная социология. В 15 т. Т. 11: Культура и религия. Москва, 2007. 1104 с.

Соловьева А. М. Железнодорожный транспорт России во второй половине ХІХ в. Москва, 1975. 315 с.

Петрова Е. В. Туризм как объект социологического анализа. Вестник МГОУ. Серия «Философские науки». 2008. № 12. Вып 3. С. 104 109.

Урри Дж. Взгляд туриста и глобализация. Массовая культура: современные западные исследования. Москва, 2005. С.136 150.

Mowforth M., Munt I. Tourism and Sustainability: New Tourism in the Third World. Abingdon: Routledge, 1997. 384 p.

Делёз Ж., Гваттари Ф. Анти-Эдип: Капитализм и шизофрения. Екатеринбург, 2007. 672 с.

Бауман 3. Глобализация. Последствия для человека и общества. Москва, 2004. 188 с.

Веблен Т. Теория праздного класса. Москва, 2011. 365 c.

Покровский Н. Е., Черняева Т. И. Туризм: от социальной теории к практике управления. Москва, 2008. 424 с.

Ионин Л. Г. Социология культуры. Москва, 2004. 427 с.

Мосс М. Общества. Обмен. Личность. Труд по социальной антропологи. Москва, 2011. 416 с.

Салинз М. Экономика каменного века. Москва, 1999. 296 с.

Опубліковано
2020-01-31
Як цитувати
Russu, D. (2020). Автостоп як альтернативна система просторової мобільності. Український соціологічний журнал, 21, 50-56. https://doi.org/10.26565/2077-5105-2019-21-05
Розділ
Статті