Освітні ризики як фактор актуалізації ризиків професійної сомореалізації українського студентства

  • Liudmyla Sokurianska Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 4, майдан Свободи, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-4097-952X
  • Aleksandra Deineko Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 4, майдан Свободи, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-3659-0861
Ключові слова: ризик, освітні ризики, ризики професійної самореалізації, студентство, соціальна суб’єктність, ризик-стратегії, «ситуація ножиць», ринок праці

Анотація

У статті аналізуються чинники актуалізації та можливі шляхи мінімізації / подолання ризиків професійної самореалізації випускників вітчизняної вищої школи. Особлива увага приділяється аналізу ролі освітніх ризиків у відтворенні ризиків професійної самореалізації українського студентства. Надаються авторські визначення таких понять, як «ризик», «освітні ризики», «ризики професійної самореалізації», «соціальна суб’єктність особистості». Визначаються три рівні факторів та прояву ризиків професійної самореалізації вихованців українських вишів (макро-, мезо-, мікро-). Спираючись на результати соціологічних досліджень, здійснених кафедрою соціології Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна протягом 2000 – 2016 р.р., у тому числі отримані завдяки використанню методів інтелектуального аналізу даних, авторки аналізують три моделі ризикстратегій (стратегія протистояння, стратегія страхування і стратегія ігнорування), основою для виокремлення яких є соціально-професійні плани українського студентства. Змальовуються соціокультурні портрети студентів, які обрали ту чи іншу стратегію мінімізації ризиків професійної самореалізації. Доводиться, що комплексна капіталізація агента (культурна, освітня, професійна, економічна, соціальна, ідентифікаційна) і його власна суб’єктність є необхідними складовими успішного протистояння ризикам різних рівнів. На макросоціальному рівні автори аналізують феномен «ситуації ножиць», що створює інституційний дисбаланс між ринком праці в Україні і системою вищої освіти. Пропонуються дві стратегії мінімізації ризиків професійної самореалізації на загальнодержавному рівні – патерналістська, яка передбачає активне втручання держави у вирішення цієї проблеми, та ліберальна, що спрямована на збільшення академічних свобод вишів, розширення їхніх можливостей оперативно реагувати на виклики сучасного ринку праці. Автори звертають увагу на необхідність удосконалення державної освітньої та економічної політики з урахуванням актуальних ризиків професійної самореалізації випускників вітчизняної вищої школи.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Liudmyla Sokurianska, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 4, майдан Свободи, Харків, 61022, Україна

доктор соціологічних наук, професор, завідувачка кафедри соціології, sokuryanska@karazin.ua

Aleksandra Deineko, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 4, майдан Свободи, Харків, 61022, Україна

кандидат соціологічних наук, доцент кафедри соціології, snosocio@gmail.com

Посилання

Cuzzocrea V. Squeezing or blurring: young adulthood in the career strategies of professionals based in Italy and England. Journal of Youth Studies. – Vol. 14, No 6, September 2011, p. 657-674.

Омельченко Е. Л. Молодежный вопрос в пространстве современности. Журнал исследований социальной политики. 2006. Т. 4. № 2. С. 149-150.

Зубок Ю. А., Чупров В. И. Риск в сфере образования молодежи: институциональные и саморегуляционные механизмы. Вопросы образования. 2008. № 4. С. 31-55.

Зубок Ю. А., Чупров В. И. Отношение молодежи к образованию как фактор повышения эффективности подготовки высококвалифицированных кадров. Социс, 2012. №8. С. 103-111.

Борисова П. А., Буланова М. Б. Риски, связанные с особенностями выбора абитуриентами специальности при поступлении в вуз. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные проблемы. 2013. № 4 (116). URL: http://wciom.ru/ fileadmin/Monitoring/2013/4/2013_116_10_Borisova.pdf.

Яницкий О. Н. Социолоогия риска: ключевые идеи. Мир России. 2003. № 1. С. 3-35.

Giddens A. The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity. 1990. 186 p.

Сокурянская Л. Г. Социальная субъектность как социологическое понятие и социальный феномен. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: збірник наукових праць. Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2001. С. 36-41.

Sokuryanska L. Educational reform in Ukraine: the risks of irresponsibility actualization. Studia nad wiedza. Tom. VI. Wiedza a instytucjonalizacia nieodpowiedzialnosci / Redakcja Mariusz Zemlo, Arkadiusz Jablonski, Jan Szymczyk. Lublin: Wydawnictvo KUL. 2014. P. 379-388.

Головченко Т. Нелінійні професійні траєкторії студентства: конструювання, практики, наслідки. Соціологія у (пост) сучасності: збірник тез доповідей XVI Міжнародної наукової конференції студентів та аспірантів (м. Харків, 15 березня-16 березня 2018 р.). Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2018. С. 124-125.

Дейнеко О. О. Соціально-професійні плани сучасного українського студентства в контексті ризик-стратегій: перспективи емпіричної розвідки. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна: Серія: «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2012. № 993. Випуск 29. С. 168-176.

Опубліковано
2019-11-17
Як цитувати
Sokurianska, L., & Deineko, A. (2019). Освітні ризики як фактор актуалізації ризиків професійної сомореалізації українського студентства. Український соціологічний журнал, 19(1-2), 43-48. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/14668
Розділ
Статті