The massive open online courses: social implications, threats, opportunities

  • Alina Kalashnikova V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody sq., Kharkiv 61022, Ukraine, kalashnikova@karazin.ua https://orcid.org/0000-0003-3179-9030
Keywords: massive open online courses (MOOCs), e-learning, higher education, human capital, inequality

Abstract

In the present paper the phenomenon of the massive open online courses (MOOCs) becoming an element of modern education is analyzed. MOOCs are analyzed as indicator of the centralization process in science and education. The consequences of MOOCs using as the type of e-learning are regarded, as well as risks and problems arising from the main differences between them and traditional education. In particular, the e-learning’s speed of response to the innovation emergence, informality and non-spatiality of MOOCs are considered as factors distancing the traditional education from them. The role of the corporal commonpresence is regarded as determinative not for only students` cultural capital construction, but also in self-construction practices adoption, that is necessary for its further growth. Thereby, the online courses, which release the information inequality, serve for the reproduction of traditional social inequalities. It is stated that in spite of the accessibility and openness of such courses their creation are to be considered as an attempt to keep the priority position in the global educational and scientific field through the manipulation of the nature and quality of human capital reproduction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alina Kalashnikova, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody sq., Kharkiv 61022, Ukraine, kalashnikova@karazin.ua

Candidate in Sociological Sciences, BA in Art Critics, the senior lecturer at the Applied Sociology and Social Communications Chair of Sociological Department

References

Курзаева Л. В., Григорьев А. Д. Mассовые открытые онлайн курсы: сущность, специфические характеристики / Л. В. Курзаева, А. Д. Григорьев // Новые информационные технологии в образовании. – 2015. – № 8. – С. 250-253.

De Waard I. et al. Exploring the MOOC format as a pedagogical approach for mLearning. / I. De Waard, A. Koutropolous, N. Keskin, S. Abajian, R. Hogue, C. Rodrigues, M. Gallagher // Proceedings of 10th World Conference on Mobile and Contextual Learning, 2011. – Pp. 149-156.

Бадарч Д., Токарева Н., Цветкова М. МООК: реконструкция высшего образования / Дендев Бадарч, Наталья Токарева, Марина Цветкова // Высшее образование в России. – 2014. – № 10. – С. 135-146.

Дмитриевская Н. А. Массовые открытые он-лайн курсы как инструмент повышения эффективности образования за счет обеспечения соответствия перспективным тенденциям социально-экономического развития / Н. А. Дмитриевская // Новый взгляд. Международный научный вестник. – 2014. – № 6. – С. 23-27.

Баева Л.В. Исследовательские мегатренды в условиях информационного общества и проблемы социокультурной безопасности / Баева Людмила Владимировна // Информационное общество. – 2015. – № 2-3. – С. 13-24.

Christensen G. et al. The MOOC phenomenon: who takes massive open online courses and why? [Electronic source] / G. Christensen, A. Steinmetz, B. Alcorn, A. Bennett, D. Woods, E. Emanuel // SSRN 2350964 – URL: http://m4ed4dev.linhost1.jbsinternational.com/sites/default/files/the_mooc_phenomenon.pdf (assessed 27.08.2016).

Adamopoulos P. What makes a great MOOC? An interdisciplinary analysis of student retention in online courses [Electronic source] / P. Adamopoulos // Proceedings of the Thirty Fourth International Conference on Information Systems, Milan 2013. – URL: http://pages.stern.nyu.edu/~padamopo/What%20makes%20a%20great%20MOOC.pdf (assessed 20.10.2016).

Breslow L. et al. Studying learning in the worldwide classroom: Research into edX's first MOOC / L. Breslow, D. Pritchard, J. DeBoer, G. Stamp, A. Ho, D. Seaton // Research & Practice in Assessment. – 2013. – № 8. – Рр. 13-25.

Bruff D. et al. Wrapping a MOOC: Student perceptions of an experiment in blended learning / D. Bruff, D. Fisher, K. McEwen, B. Smith // MERLOT Journal of Online Learning and Teaching. – 2013. – Vol.9. – No.2. – P. 187-199.

Бурдье П., Пассрон Ж.-К. Воспроизводство: элементы теории системы образования / П. Бурдье, Ж.-К. Пассрон. – М. : Просвещение, 2007. – 267 с.

Hrastinski S. Synchronous & Asynchronous E-learning / Stefan Hrastinski // Educause Quarterly. – 2008. – No. 4. – Pp. 51-55.

Mackness J., Mak S., Williams R. The ideals and reality of participating in a MOOC / J. Mackness, S. Mak, R. Williams // Proceedings of the 7th International Conference on Networked Learning 2010. – Lancaster: University of Lancaster, 2010. – Pp. 266-275.

Радаев В. В. Понятие капитала, формы капиталов и их конвертация / В. В. Радаев // Экономическая социология. – 2002. – Т. 3. – № 4. – С. 20-32.

Бугайчук К. Л. Массовые открытые дистанционные курсы: история, типология, перспективы / К. Л. Бугайчук // Высшее образование в России. – 2013. – № 3. – С.148-155.

Браславский П. И. Тело как интерфейс: антропологические аспекты современных коммуникаций / П. И. Браславский // Эпистемы. – 2004. – Вып. 3: Язык. Дискурс. Текст. : материалы межвузовского семинара : альманах. – С. 156-165.

Pappano L. The Year of the MOOC / L. Pappano // The New York Times. – 2012 – 2.11.12.

Азаренко С.А. Сообщество тела / С.А. Азаренко. – М. : Академический Проект, 2007. – 239 с.

Копылова С. В. Техники дисциплинирования в традиционной образовательной практике / С. В. Копылова // Современные наукоемкие технологии. – 2004. – № 5. – С. 47-48.

Published
2018-10-30
How to Cite
Kalashnikova, A. (2018). The massive open online courses: social implications, threats, opportunities. Ukrainian Sociological Journal, 17(1-2), 177-183. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/11550
Section
Статті