Паноптикон, «прозоре суспільство» та нові медіа

  • Lydia Starodubtseva Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, м. Свободи, 4, Харків 61022, Україна, Lethe@ukr.net https://orcid.org/0000-0002-8259-4775
Ключові слова: прозоре суспільство, соціальний паноптикон, нові медіа, технології медіаманіпуляції, медіаефекти, мемекс, цифровий вуайєризм

Анотація

У статті представлено досвід інтерпретації концепту Дж. Ваттімо «прозоре суспільство» (la società trasparente); проаналізовано взаємозв’язок цього концепту з введеною Дж. Бентамом і поширеною завдяки працям М. Фуко оптичною метафорою «паноптикон», та новими медіа. Підкреслено, що ключова проблема статті окреслена питанням, чи є нові медіатехнології інструментом побудови «прозорого суспільства» або, навпаки, вони виконують роль гальма в саморозгортанні цього процесу. Акцентована увага на таких феноменах, як виробництво медіаефекту присутності, технології створення медіафантомів, медіафейків і медіаманіпуляцій, мультимедіа та гіпертекст, «Мемекс» або штучна «машина пам’яті», дереалізація реальності, цифровий вуайєризм, фактчекінг і процедури верифікації медіамеседжів тощо. «Дигітальний паноптізм» епохи нових медіа розглянуто в оптиці паралаксу: і як каталізатор переходу до «прозорого суспільства» і як перешкода для цього переходу. Сформульовано висновок про те, що вселенський «паноптикон» як недосяжний ідеал «прозорого суспільства» приречений залишатися утопією.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Lydia Starodubtseva, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, м. Свободи, 4, Харків 61022, Україна, Lethe@ukr.net

доктор філософських наук, професор, завідуюча кафедри медіа комуникації соціологічного фа-
культету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Посилання

Ваттимо Дж. Прозрачное общество / Джанни Ваттимо ; пер. с ит. Д. Новикова. — М. : Логос, 2002. — 128 с.

Гумбрехт Х. У. Производство присутствия : чего не может передать значение / Ханс Ульрих Гумбрехт ; пер. с англ. С. Зенкина. — М. : Новое литературное обозрение, 2006. — 184 с.

Делез Ж. Переговоры / Жиль Делез ; пер. с фр. В. Ю. Быстрова. — СПб. : Наука, 2004. — 234 с.

Кастельс М. Мультимедиа и Интернет : гипертекст после конвергенции // Кастельс М. Галактика Интернет : Размышления об Интернете, бизнесе и обществе / Мануэль Кастельс ; пер. с англ. А. Матвеева под ред. В. Харитонова. — Екатеринбург : У -Фактория, 2004. — C. 220–241.

Павич М. Хазарский словарь : роман-лексикон в 100 000 слов. Мужская версия / Милорад Павич ; пер. с сербск. Л. Савельевой. — СПб. : Азбука-класика ; Терра, 2016. — 352 с.

Фуко М. Надзирать и наказывать : Рождение тюрьмы / Мишель Фуко ; пер. с фр. В. Наумова. — М. : Ad Marginem, 1999. — 477 с.

Эко У. От Интернета к Гутенбергу : текст и гипертекст : публичн. лекц. на эконом. ф-те МГУ 20 мая 1998 года / Умберто Эко ; пер. с ит. Е. Костюкович // Новое литературное обозрение. — 1998. — № 4. — С. 5–14.

Bell G. Total Recall : How the E-Memory Revolution Will Change Everything / Gordon Bell, Jim Gemmell. — Boston, MA : Dutton Adult, 2009. — 304 р.

Bush V. As We May Think [Electronic resource] / Vannevar Bush // Atlantic Monthly. — 1945. — July. — P. 101–108. — Access mode : http://www.the atlan tic.com/doc/194507/bush.

Explore Collections From Around The World With Google Arts & Culture, Created By Google Cultural Institute [Electronic resource]. — Access mode : https://www.google.com/culturalinstitute/about/

Jackson J. Google : 129 Million Different Books Have Been Published [Electronic resource] / J. Jackson. — Access mode : http://www.pcworld.com/article/202803/google_129_million_different_books_have_been_published.html.

Khan F. How much time would you need to view / read all the content on the Internet? [Electronic resource] / F. Khan. — Access mode : https://www.quora.com/How-much-timewould-you-need-to-view-read-all-the-content-on-the-Internet.

Manovich L. The Language of New Media / Lev Manovich. — Cambridge, MA : MIT Press, 2002. — 394 p. — (Leonardo Books).

Mayer-Sch nberger V. Delete : The Virtue of Forgetting in the Digital Age. — Princeton, NJ : Princeton University Press, 2009. – 256 р.

Nielsen J. Multimedia and Hypertext : The Internet and Beyond / Jakob Nielsen. — San Francisco : Morgan Kaufmann (originally published by AP Professional, Boston, MA), 1995. — 480 p. — (Interactive Technologies).

Nyce J. M., Kahn P. From Memex to Hypertext : Vannevar Bush and the Mind’s Machine / James M. Nyce, Paul Kahn. — Boston, MA : Academic Press, 1991. — 367 p.

Vandendorpe Ch. From Papyrus to Hypertext : Toward the Universal Digital Library / Christian Vandendorpe. — Champaign, Illinois : University of Illinois Press, 2009. — 208 p. — (Topics in the Digital Humanities).

Опубліковано
2018-10-23
Як цитувати
Starodubtseva, L. (2018). Паноптикон, «прозоре суспільство» та нові медіа. Український соціологічний журнал, 17(1-2), 35-42. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/11514
Розділ
Статті