Inclusive Capacity of Ukrainian Media Discourse on Muslims: the Results of Empirical Research
Abstract
The article summarizes the research data of the discourse on Muslims in the Ukrainian media in terms of determining their inclusive potential. Based on the theoretical concepts of social inclusion, othering, social distance and discourse, the concepts of «inclusive discourse» and «inclusive potential of discourse» are conceptualized. The latter is understood as a characteristic of the influence of a certain discourse about a social group on the possibility and conditions of social interaction with this group. Considering the results of quantitative and qualitative analysis of the array of Ukrainian media publications about Muslims, the article presents the meanings of the nodal sign «Muslim» that influence social interaction with this group: extraterritoriality, exoticism, violence, disasters, accidents. An analysis of the headlines points to social distancing from Muslims through such discoursive mechanisms as «presenting the group as homogeneous» and «denying subjectivity». The five discourses of Muslims in the Ukrainian media identified in the previous stages of the study are characterized in terms of their inclusive potential. The main indicator of inclusiveness is the convergence of «we-they» discourses, what is embodied in the similarity of the chains of equivalence and the logic of difference between «we» and «they» discourses. With the usage of this tool, it has been proven that the discourses «Muslim-the hero of Ukraine» and «Muslim-protester» have inclusive potential in Ukrainian society, while «Muslim-terrorist» and «Muslim-victim» do not have such potential. In addition, the «Muslim-believer» discourse also is characterized has some inclusive potential.
Downloads
References
/References
Гевко І. В. Інклюзивна освіта в Україні: сучасний стан та проблеми розвитку. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. Миколаїв, МНУ ім. В.О. Сухомлинського. 2019. № 1(64). С. 52-58.
Єсіна В. Інклюзивна освіта як механізм соціалізації дітей з особливими потребами. Нова парадигма. 2017. №133. С.111-122.
Ємельяненко Л. М., Дзензелюк К. В. Проблеми та перспективи соціально орієнтованого інклюзивного розвитку в Україні. Соціально-трудові відносини: теорія та практика: Збірник наукових праць. Київ. КНЕУ, 2017. №1(13). С. 125-134.
Гриценко А. А. Економіка України на шляху до інклюзивного розвитку. Економіка і прогнозування. 2016. №2. С. 9-23.
Бобух І. М., Щегель С. М. Стратегічні орієнтири економічного зростання України: інклюзивність як ключовий пріоритет. Вісник Національної академії наук України. 2018. №7. С. 55-70.
Овчаренко Н. А. Інклюзивний потенціал музичної освіти: теоретичний дискурс. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2019. №182. С.35-38.
Мігалуш А.О. Виховання толерантного ставлення до людей з особливими потребами в інклюзивних закладах освіти. ВІСНИК Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2009. №46, 88-91.
Дзюба О. Дискурс мусульман або мусульманський дискурс: спосіб номінації об’єкта дослідження в дискурс-аналізі. Український соціум. 2019. № 2. С. 51-60.
Дзюба О. Особливості розробки процедурного плану для аналізу дискурсу мусульман в українській пресі. Грані. 2019. № 6. С. 42-55.
Charaudeau P. Discurso das Mídias. São Paolo, 2013. p. 285
Gee J. P. An introduction to discourse analysis: Theory and method. 2014. Routledge
Bogardus E. S. A Social Distance Scale. Sociology and Social Research. 1933. № 17. Р. 265–271. URL: https://brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1933.html
Сорока Ю. Свої, чужі, різні: соціокультурна перспектива сприйняття Іншого. Харків, ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2012
Hackett C. 5 facts about the Muslim population in Europe. Pew Research Center. 2017. URL: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/11/29/5-facts-about-the-muslim-population-in-europe/
Филлипс Л. Дж., Йоргенсон М. В. Дискурс-анализ: теория и метод. Харьков: Гуманитарный центр, 2008. 352 с.
Hevko, I. (2019) Inclusive education in Ukraine: current state and problems of development. Naukovyi Visnyk of Mykolaiv V.O.Sukhomlynskyi National University. Pedagogical sciences. Mykolaiv, MNU. 2019. № 1(64). P. 52–58. [in Ukrainian]
Yesina, V. (2016) Inclusive education as a mechanism for the socialization of children with special needs. Nova Paradygma. №133. P.111-122. [in Ukrainian]
Emelyanenko L. M., Dzenzelyuk K.V. (2017) Problems and prospects of inclusive people-centered development in Ukraine. Social and labor relations: theory and practice: Collection of scientific papers. Кyiv. КNЕU. №1(13). P. 125-134. [in Ukrainian]
Hrytsenko, A. (2016) Ukraine's economy on the road to inclusive development. Economics and forecasting. №2. P. 9-23. [in Ukrainian]
Bobukh, I. M., Shchegel, S. M. (2018) Strategic environments of economic growth in Ukraine: inclusiveness as a key priority. Visnyk of National Academy of Sciences of Ukraine. №7. С. 55-70. [in Ukrainian]
Ovcharenko, N. A. (2019) Inclusive potential of music education: theoretical discourse. Scientific notes. Series «Pedagogical sciences». №182. P.35-38. [in Ukrainian]
Migalush, А. А. (2009) Upbringing Tolerant Attitude to People with Special Needs in Inclusion Education. Visnyk of Zhytomyr Ivan Franko State University. № 46, P. 88-91. [in Ukrainian]
Dziuba, O. (2019) Muslim discourse or discourse of Muslims: a method of research object nomination in discourse analysis. Ukrainian society. № 2 (69). P. 51-60. [in Ukrainian]
Dziuba, O. (2019) Features of the development of a research plan for Muslims discourse analysis of the Ukrainian press. Grani. № 6 (22). P. 42-55. [in Ukrainian]
Charaudeau, P. (2013) Discurso das Mídias. São Paolo. p. 285 [in Portuguese]
Gee, J. P. (2014) An introduction to discourse analysis: Theory and method. Routledge.
Bogardus, E. S. A Social Distance Scale. (1933) Sociology and Social Research. № 17. Р. 265-271. [Online]. Available at: https://brocku.ca/MeadProject/Bogardus/Bogardus_1933.html (Accessed: 23 September 2020)
Soroka I. (2012) The native, the strange, the different: sociocultural perceptions of the Other. Kharkiv, Karazin Kharkiv National University.
Hackett, C. (2017) 5 facts about the Muslim population in Europe. Pew Research Center. [Online]. Available at: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/11/29/5-facts-about-the-muslim-population-in-europe/ (Accessed: 23 September 2020)
Jørgensen, M., Phillips L. (2008) Discourse Analysis as Theory and Method. Kharkiv: Humanitarian Centre. 352 p.