«A Tale about a Fisherman and a Fish», or Phenomenology of the Dreams of Teenage Youth
Abstract
The article analyzes the dreams of teenage youth as a social phenomenon. Іt is emphasized that the relevance of the research is related to the transitivity, the instability of the social position of teenagers as a socio-demographic group, which determines the specifics of their life strategies and projects, which is expressed in their dreams. The theoretical basis of the research are the basic concepts of phenomenological methodology. It is noted that the theoretical basis of the publication is the fundamental concepts of phenomenological methodology. It is emphasized that phenomenological sociology rehabilitates the dream as a subject of sociological research, considering it as one of the finite province of meanings within the life world of the personality, which can be attributed to the worlds of fantasy and imagination. The empirical material of understanding the dreams of teenage youth is analyzed, in particular the results of a quantitative sociological study conducted by the Department of Sociology of V.N. Karazin Kharkiv National University among teenage youth in Kharkiv and Kharkiv region in 2013. The article presents the results of a content analysis of schoolchildren' answers to an open question about what they would want from a goldfish if it agreed to fulfill their three wishes. It is emphasized that the data obtained thanks to this method made it possible to distinguish seven groups of schoolchildren' answers: "Life guidelines", "Life strategies", "Significant resources", "Relationships with others", "Supernatural", "Personal desires", "Combined desires". It is noted that among the life goals of schoolchildren in the first place "health", among life strategies – "education", and among resources – "money". The authors focuses on the group of desires "Supernatural", which most clearly demonstrate the essence of the dream, which, although detached from the reality of life, but expresses the deep existential desires of teenagers. The results of the research are presented, indicating the importance of the role of relatives and close peoples in the life world of teenage youth, which is not only significant but also recognized by them. It is emphasized that the obtained data can be interpreted in different ways, including as an expression of teenagers' life landmarks, their life strategies, life plans and/or ideas about the future, that is, using concepts that are more traditional for sociology. The need for further research in this area is noted.
Downloads
References
/References
Волокитина А. Жизненные стратегии молодежи в условиях профессионального выбора. Социология и жизнь. 2010. № 4. С. 216–221.
Головатый Н. Социология молодежи: Курс лекцій. К.: МАУП, 1999. 224 с.
Головаха Е. И. Жизненные перспективы и ценностные ориентации личности. Психология личности в трудах отечественных психологов. СПб., 2001. 279 с. URL: https://bookap.info/genpsy/kulikov_psihologiya_lichnosti_v_trudah_otechestvennyh_psihologov/gl37.shtm (дата звернення: 4.06.2021)
Ельникова Г., Алиев Ш. Фактор микросреды в жизненных стратегиях молодежи. Наука и практика. 2012. URL: http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/575
Соціальна регуляція поведінки в умовах суспільної нестабільності. Колективна монографія / за ред. О. Злобіної. К.: Інститут соціології НАН України, 2013. 320 с.
Зубок Ю. А., Чупров В. І. Социальная регуляция в условиях неопределенности. Теоретические и практические аспекты в исследовании молодежи. М.: Academia. 2008.
Осмачко Н. В. Жизненные стратегии личности в системе понятийного аппарата социологии жизни. Вологдинские чтения. 2001. №21. С. 22-24.
Сокурянская Л. Г. Новое поколение: надежды, цели, идеалы. Двадцать лет спустя. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2013. Випуск 19. С. 448-459.
Підліток у великому місті: фактори та механізми соціалізації : колективна монографія / за ред. Л. Г. Сокурянської. Х.: Видавничий центр ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2000. 207 с.
Шепеленко І. П. Життєві стратегії студентської молоді в умовах сучасного українського суспільства. Український соціум. 2006. № 1. С. 60–64.
Sokuryanska Ludmila, Shchudlo Svitlana. Youth of the Ukrainian borderland in the transition to the knowledge society: values, educational plans, visions of life success. Media i Społeczeństwo. 2018. № 9. Pp. 91-107.
Сокурянська Л. Г., Щудло С. А. Підлітки в пограничному просторі: ціннісні орієнтації та життєві плани. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2017. №4. С. 53-67.
Сокурянська Л. Г., Щудло С. А. Шкільна молодь українського пограниччя: перспективи та ризики реалізації життєвих стратегій. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства : методологія, теорія, методи». Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017. Вип. 38. С. 35-40.
Сокурянська Л. Г. Динаміка ціннісних орієнтацій студентської та шкільної молоді України : від цінностей радянських до європейських. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства : методологія, теорія, методи». Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2016. Вип. 37. С. 213-221.
Sokuryanska L., Agamiryan L. Practices of leisure of teenage youth of Central and Eastern europe’s borderlands as a space of their value preferences realization. Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies. 2016. №2(6). Pp. 51-65. URL: http://www.youthjournal.eu/Youth%20Yournal%206–2016–3.pdf
Сокурянская Л. Г. Ценностные ориентации подростковой молодежи пограничья Центральной и Восточной Европы (по результатам международного исследования). Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2015. Випуск 21. С. 251-258.
Сокурянська Л. Г. Ціннісні преференції підлітків Харківщини : динаміка та фактори актуалізації. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. «Соціологічні дослідження сучасного суспільства : методологія, теорія, методи». Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2014. №1101. 2014. С. 224-229.
Шюц А. Избранное: Мир, светящийся смыслом. М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 2004. 1056 с.
Костюченко Л. Г., Резник Ю. М. Введение в теорию личности: социокультурный подход: учебное пособие для вузов. М.: Независимый институт гражданского общества, 2003. 272 с.
Volokinova, A. (2010) “Life strategies of youth in the context of professional choice” Sociology and life, 4. Pp. 216-221 [in Russian]
Golovaty, N. (1999) Sociology of youth: course of lectures. Kyiv: MAUP [in Russian]
Golovakha, E. I. (2001) “Life prospects and value orientations of personality” Psychology of personality in the works of Russian psychologists [Online] Available at: https://bookap.info/genpsy/kulikov_psihologiya_lichnosti_v_trudah_otechestvennyh_psihologov/gl37.shtm (Accessed 4 June 2021) [in Russian]
Elnikova, G. and Aliyev, Sh. (2012) “The microenvironment factor in the life strategies of youth”, Science and Practice [online]. Available at: http://xn--e1aajfpcds8ay4h.com.ua/pages/view/575 [in Russian]
Zlobina, O. (eds.) (2013) Social regulation of behavior in the context of social instability. Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian]
Zubok, Y. and Chuprov, V. (2008) Social regulation in the context of uncertainty. Theoretical and practical aspects in the research of youth. Moscow: Academia [in Russian]
Osmachko, N. (2001) “Life strategies of personality in the system of the conceptual apparatus of the sociology of life”. Vologda readings, 21. P. 22–24 [in Russian]
Sokuryanskaya, L. (2013) “New generation: hopes, goals, ideals. Twenty years later”, Methodology, theory and practice of sociological analysis of modern society: collection papers 19. Pp. 448-459 [in Russian]
Sokuryanska, L. (eds.) (2000) Teenagers in the big city: factors and mechanisms of socialization: a collective monograph, Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian]
Shepelenko, I. (2006) “Life strategies of student youth in modern Ukrainian society”. Ukrainian society 1(12). Pp. 60-64 [in Ukrainian] DOI: https://doi.org/10.15407/socium2006.01.060
Sokuryanska, L. and Shchudlo, S. (2018). “Youth of the Ukrainian borderland in the transition to the knowledge society: values, educational plans, visions of life success”. ROCZNIK LUBUSKI. Tom 44. Pp. 91-107.
Sokuryanska, L. and Shchudlo, S. (2017). “Teenagers in the border space: value orientations and life plans”. Sociology: theory, methods, marketing. Vol. 4. pp. 53-67 [in Ukrainian]
Sokurianska, L. & Shchudlo, S. (2017) “School Youth of Ukrainian Boderland: Prospectsa and Risks of Realising Their Life Strategies”, Visnyk V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods Vol. 38, pp. 35-40. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8579 [in Ukrainian]
Sokurianska, L. (2017) “Students and School Youth Value Orientations Dynamic in Ukraine: From Soviet to European Values”, Visnyk V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods Vol. 37. pp. 213-221 [in Ukrainian]
Agamiryan, L., & Sokuryanska, L. (2016). “Practices of Leisure of Teenage Youth of Central and Eastern Europe’s Borderlands as a Space of Their Value Preferences Realization”. Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2, 51-65 [online]. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/21550/1/Youth%20Yournal%206-2016-1_rull.pdf
Sokuryanska, L. (2015) “Value orientations teenage youth on the borderlands of the Central and Eastern Europe (based on the results of an international studies)”. Methodology, theory and practice of sociological analysis of modern society. № 21. Pp. 251-258 [in Russian]
Sokurianska, L. (2014) “Value Preferences of Kharkiv Teenagers: the Dynamics and Actualization Features” Visnyk V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods" № 110. pp. 224-229. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/13663 [in Ukrainian]
Schutz, A. (2004) Selected: A world glowing with meaning. Moscow: "Russian political encyclopedia" (ROSSPEN) [in Russian]
Kostyuchenko, L., Reznik, Y. (2003) Introduction into a theory of personality: a sociocultural approach: A Manual for Higher School. Moscow: Independent Institute of Civil Society [in Russian]