Byzantine Studies in Ukrainian scholars’ dissertations, 2012–2023 (non-historical sciences)
Abstract
The article reviews the dissertations on Byzantine studies, which have been defended in Ukraine over 2012–2023 in non-historical specializations (Aesthetics, Musicology, Theory and History of Culture, Pedagogy, Fine Arts, Religious Studies). Byzantine studies in Ukraine recently have started to develop in institutional centers, among which are the National University ‘Kyiv-Mohyla Academy,’ M. P. Drahomanov National Pedagogical University, M. V. Lysenko Lviv National Academy of Music (where a school of research in the history of Byzantine music has taken shape under the leadership of Yuri Yasinovsky), Lviv National Academy of the Arts, A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music, I. P. Kotliarevsky Kharkiv National University of the Arts, Kharkiv State Academy of Design and the Arts, etc. The range of dissertations of an interdisciplinary nature is expanding, in particular, historical, theological, historical and philosophical topics are gaining popularity, and art criticism and musicology are becoming popular.
The review points out, that the number of dissertations on non-historical Byzantine studies has increased in comparison with the previous period 2007–2011 and even after full-scale invasion of Russian Federation into Ukraine, and our scientists continue studying such complex interdisciplinary issues. The studies presented in the review are original, based on the latest methods and achievements of world science, and they determine further vectors of the development of Ukrainian Byzantine studies in the near future.
Downloads
References
Бігун О. А. Амбівалентність візантійства у творчості Тараса Шевченка. Автореф. дис. доктора філологічних наук. К., 2015. 41 с.
Відбувся перший захист докторату на програмі богослов’я УКУ – вітаємо Тараса Тима (23 червня 2023 р.) URL.: https://ucu.edu.ua/news/vidbuvsya-pershyj-zahyst-doktoratu-na-programi-bogoslov-ya-uku-vitayemo-tarasa-tyma/
Domanovska M., Domanovskyi A. Byzantine Studies in dissertations produced by Ukrainian scholars, 2012–2022 (Historical Sciences) V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin ‘History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences’. Vol. 35. 2022. P. 89–106.
Домановський А. М. Проблеми візантиністики у дисертаційних дослідженнях, захищених в Україні у 2007–2009 рр. / А. М. Домановський Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2011. № 939. Серія: Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки. Вип. 14. С. 71–91.
Домановський А. М., Домановська М. Є. Проблеми візантиінстики в дисертаційних дослідженнях, захищених в Україні у 2009–2011 рр. / А. М. Домановський, М. Є. Домановська Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2012. № 1006. Серія: Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки. Вип. 15. С. 110–141.
Іваненко С. О. Українське мистецтво в дослідженнях представників харківської мистецтвознавчої школи першої третини ХХ століття. Дис. канд. мистецтвознавства. Харків, 2018. 320 с.
Лазаревич Є. Ю. Візантійський хор М. Антоновича в контексті європейського хорового виконавства другої половини ХХ століття. Дис. канд. мистецтвознавства. Львів, 2018. 22 с.
Лебединська М. О. Візантійські традиції музичного виховання в церковній обрядовості Київської Русі. Дис. канд. педагогічних наук. Полтава, 2018. 254 с.
Лесів Т. В. Іконопис Галичини кінця ХІХ – початку ХХІ століття: художній образ і теоретичний дискурс. Автореф. дис. канд. мистецтвознавства. Львів, 2021. 20 с.
Міщенко І. М. Музично-стилістичні особливості розвитку візантійської, слов’яно-руської та української монодії (на матеріалі самогласних стихир преображення). Дис. канд. мистецтвознавства Львів, 2019. 19 с.
Патер А. Р. Виконавські виміри української сакральної музики. Дис. доктора філософії. Галузь знань 02: Культура і мистецтво. Спеціальність 025: Музичне мистецтво. Івано-Франківськ, 2021. 237 с.
Пелешенко О. Ю. Ходіння до раю як жанр української середньовічної літератури : дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії. Галузь знань 03: Гуманітарні науки. Спеціальність 035: Філологія. Київ, 2023. 269 с.
Приймич М. В. Церковне малярство Закарпаття другої половини ХVІІІ – першої половини ХХ ст.: народна традиція, візантійська канонічність та впливи західноєвропейського мистецтва. Автореф. дис. доктора мистецтвознавства. Львів, 2018. 27 с.
Руско Н. М. Особливості галицького іконопису кінця ХІХ – початку ХХ століть: філософсько-релігієзнавчий аспект. Дис. канд. філософських наук. Острог, 2015. 196 с.
Сахно І. Л. Візантійський богослужебний спів на сучасному етапі: співвідношення усної та письмової традицій. Автореф. дис. канд. мистецтвознавства. Харків, 2013. 15 с.
Сімонова А. В. Візантійські традиції в сучасних розписах православних храмів України (кінець ХХ – початок ХХІ ст.). Автореф. дис. канд. мистецтвознавства. Харків, 2015. 23 с.
Соколова А. В. Візантійсько-лицарський культурний феномен у релігійних і творчих традиціях Британії-Англії та Русі-України. Дис. доктора мистецтвознавства. К., 2021. 467 с.
Хром’як М. В. Рецепція персоналізму Григорія Ниського в сучасній теології. Автореф. дис. канд. філос. наук. Київ, 2019. 19 с.
Царенок А. В. Естетичні виміри візантійського аскетизму. Автореф. докт. філос. наук. К., 2019. 39 с.
Чорноморець Є. М. Теоретичні основи християнсько-неоплатонічної естетики Максима Сповідника: історико-філософський аналіз. Дис. канд. філос. наук. К., 2019. 21 с.
References
Barbalat O. V. Byzantine-Kyivorussian golden traditions in modern jewelry art of Ukraine. Dis. PhD. Specialty 023: Fine Arts, Decorative Arts and Restoration. Branch of knowledge 02: Culture and art. Kyiv, 2023. 405 p. (in Ukrainian)
Bihun O. A. Ambivalence of Byzantium in the works of Taras Shevchenko. Autoref. dis. Doctor of philology. K., 2015. 41 p. (in Ukrainian)
The first defense of the doctorate took place at UCU's theology program - congratulations to Taras Tim (June 23, 2023). URL.: https://ucu.edu.ua/news/vidbuvsya-pershyj-zahyst-doktoratu-na-programi-bogoslov-ya-uku-vitayemo-tarasa-tyma/ (in Ukrainian)
Domanovska M., Domanovskyi A. Byzantine Studies in dissertations produced by Ukrainian scholars, 2012–2022 (Historical Sciences) V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin ‘History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences’. Vol. 35. 2022. P. 89–106. (in English)
Domanovsky A. M. Problems of Byzantine Studies in Dissertation Studies defended in Ukraine in 2007–2009 Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. 2011. No 939. Series: History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences. Vip. 14. P. 71–91. (in Ukrainian)
Domanovsky A. M., Domanovska M. Y. Problems of Byzantine Studies in Dissertation Studies Defended in Ukraine in 2009–2011 Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. 2012. No 1006. Series: History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences. Vip. 15. С. 110–141. (in Ukrainian)
Ivanenko S. O. Ukrainian art in the research of representatives of the Kharkiv art school of the first third of the twentieth century. Dis. Candidate of Arts. Kharkiv, 2018. 320 p. (in Ukrainian)
Lazarevich E. Yu. Byzantine choir of M. Antonovich in the context of European choral performance of the second half of the XXth century. Autoref. dis. Candidate of Arts. Lviv, 2018. 22 p. (in Ukrainian)
Lebedinska M. A. Byzantine traditions of musical education in the church rite of Kievan Rus. Dis. Candidate of Pedagogica. Poltava, 2018. 254 p. (in Ukrainian)
Lesiv T. V. Iconography of Galicia of the late 19th – early 21st centuries: artistic image and theoretical discourse. Autoref. dis. candidate of Arts. Lviv, 2021. 20 p. (in Ukrainian)
Mishchenko I. M. Musical and stylistic features of the development of Byzantine, Slavic-Russian and Ukrainian monody (based on the material of self-indulgent verses of transformation). Autoref. dis. Candidate of Arts. Lviv, 2019. 19 p.
Pater A. R. Performing dimensions of Ukrainian sacred music. Dis. PhD. Branch of knowledge 02: Culture and Art. Specialty 025: Musical Art. Ivano-Frankivsk, 2021. 237 p. (in Ukrainian)
Peleshenko O. Yu. Going to Heaven as a genre of Ukrainian medieval literature. Dis. PhD. Branch of knowledge 03: Humanities. Specialty 035: Philology. Kyiv, 2023. 269 p. (in Ukrainian)
Pryimych M. V. Church painting of Transcarpathia of the second half of the eighteenth and first half of the twentieth centuries: folk tradition, Byzantine canonicity and influences of Western European art. Autoref. dis. Doctor of Arts. Lviv, 2018. 27 p. (in Ukrainian)
Rusko N. M. Galician Icon Painting in the Late 19th to Early 20th Centuries: Philosophical and Religious Context. dis. Cand. Philosophy. Ostroh, 2015. 196 p. (in Ukrainian)
Sakhno I. L. Byzantine liturgical singing at the present stage: the ratio of oral and written traditions. Autoref. dis. Candidate of Arts. Kharkiv, 2013. 15 p. (in Ukrainian)
Simonova A. V. Byzantine traditions in modern paintings of Orthodox churches of Ukraine (late XX – early XXI century). Autoref. dis. Candidate of Arts. Kharkiv, 2015. 23 p. (in Ukrainian)
Sokolova A. V. Byzantine-knighthood cultural phenomenon in the religious and creative traditions of Britain-England and Russia-Ukraine. Dis. Doctor of Arts. K., 2021. 467 p. (in Ukrainian)
Khromyak M. V. Reception of the personalism of Gregory of Nyssa in modern theology. Autoref. dis. Candidate of Philosophy. Kyiv, 2019. 19 p. (in Ukrainian)
Tsarenok A. V. Aesthetic dimensions of Byzantine asceticism. Autoref. Doct. Philosophy. K., 2019. 39 p. (in Ukrainian)
Chornomorets Y. M. Theoretical foundations of the Christian-Neoplatonic aesthetics of Maxim the Confessor: historical and philosophical analysis. Dis. Candidate Philosophy. K., 2019. 21 p. (in Ukrainian)