ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ І САМОСВІДОМІСТЬ ЯК ДРАЙВЕРИ ЕФЕКТИВНОГО ЛІДЕРСТВА В МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ

  • Олександр Крупський Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, просп. Науки, 72, Дніпро, 49045, Україна https://orcid.org/0000-0002-1086-9274
  • Юлія Стасюк Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, просп. Науки, 72, Дніпро, 49045, Україна https://orcid.org/0000-0001-6644-8658
Ключові слова: емоційний інтелект, самосвідомість, лідерство, медичні заклади, управлінська ефективність, організаційна культура, міжособистісна взаємодія

Анотація

У статті досліджується роль емоційного інтелекту (ЕІ) та самосвідомості як ключових чинників формування ефективного лідерства в медичних закладах. Акцент зроблено на специфіці управлінського середовища в установах охорони здоров’я, де лідери щоденно стикаються з високим рівнем емоційного навантаження, кадровими викликами та необхідністю ухвалення рішень у складних умовах. Показано, що високий рівень емоційного інтелекту сприяє підвищенню емоційної стабільності керівників, формуванню довіри, покращенню міжособистісної взаємодії в колективах та загальному зростанню продуктивності праці.

Особливу увагу приділено самосвідомості як основному компоненту емоційного інтелекту, що забезпечує здатність керівника до рефлексії, об’єктивної самооцінки, етичного прийняття рішень і конструктивної поведінки в умовах стресу. Розкрито зв’язок між рівнем самосвідомості та здатністю формувати інклюзивну, відкриту організаційну культуру, що підтримує ефективне управління в умовах турбулентності.

Методологічною основою дослідження є якісний контент-аналіз актуальних наукових публікацій, а також критичний огляд зарубіжних і вітчизняних практик розвитку емоційного інтелекту серед медичних керівників. Виявлено головні бар’єри на шляху розвитку ЕІ, зокрема: відсутність часу на саморефлексію, дефіцит структурованих навчальних програм, нестача організаційної підтримки, а також нерозуміння економічної ефективності емоційно інтелектуального лідерства.

Запропоновано комплекс заходів щодо подолання виявлених бар’єрів: впровадження програм коучингу та наставництва, використання інструментів оцінювання емоційної компетентності, розробка навчальних курсів з акцентом на самосвідомість, створення рефлексивного середовища та формування відкритої культури зворотного зв’язку. Підкреслюється, що розвиток емоційного інтелекту лідерів медичних установ позитивно впливає не лише на емоційне здоров’я персоналу, а й на економічні результати організації, якісне надання медичних послуг та репутацію закладу в очах пацієнтів. Отримані результати мають практичне значення для управлінців, дослідників та освітян у сфері медичного менеджменту.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Олександр Крупський, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, просп. Науки, 72, Дніпро, 49045, Україна

кандидат психологічних наук, доцент

Юлія Стасюк, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, просп. Науки, 72, Дніпро, 49045, Україна

старший викладач

Посилання

Zahray, L. D. (2021). Emotional intelligence as a component of a manager’s professional competence. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Psychology. Applied Psychology. Professional and Organizational Psychology, 32(6), 47–54. doi: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.6/08 (in Ukrainian)

Korniichuk, O., & Korniichuk, D. (2024). Study of competence and ethics in the managerial activity of a physician-leader. Society and National Interests, 4(4), 51–62. doi: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-4(4)-51-62 (in Ukrainian)

Lavrentieva, O. O., & Krupskyi, O. P. (2023). Models for development of leadership qualities in student youth: Domestic and foreign experience. Alfred Nobel University Journal of Pedagogy and Psychology, 2(26), 134–148. doi: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2023-2-26-14 (in Ukrainian)

Stasiuk, Y., Vainilovych, I., & Kobchenko, A. (2024). The role of emotional intelligence and professional culture in the development of higher education institutions. Challenges and Issues of Modern Science, 3, 214–222. Retrieved from https://cims.fti.dp.ua/j/article/view/265 (in Ukrainian)

Abraham, R. (1999). Emotional intelligence in organizations: A conceptualization. Genetic, social, and general psychology monographs, 125(2), 209-224.

Andargie, E. M., Sertsewold, S. G., Andargie, T. M., Tewabe, H. W., Kassaw, A., Adem, Y. F., & Negash, W. D. (2025). Emotional Intelligence and associated factors among case team leaders in Health Centers of East Gojam Zone, Northwest Ethiopia: A facility based cross-sectional study. doi: https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-5767199/v1

Best, J., Ruedinger, E., Marquardt, D., Menzel, B., & Kim, S. (2025). Twelve Tips for Teaching Speaking Up and Listening for Promoting Patient Care and Self-Advocacy. MedEdPublish, 15, 1-9. doi: https://doi.org/10.12688/mep.20796.1

Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). Handbook of emotional intelligence, 99(6), 343-362. Retrieved from https://www.eiconsortium.org/pdf/eci_acticle.pdf

Bru-Luna, L. M., Martí-Vilar, M., Merino-Soto, C., & Cervera-Santiago, J. L. (2021). Emotional Intelligence Measures: A Systematic Review. Healthcare, 9(12), 1696. doi: https://doi.org/10.3390/healthcare9121696

Cao, Y., Gao, L., Fan, L., Jiao, M., Li, Y., & Ma, Y. (2022). The influence of emotional intelligence on job burnout of healthcare workers and mediating role of workplace violence: a cross sectional study. Frontiers in public health, 10, 892421. doi: https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.892421

Cavaness, K., Picchioni, A., & Fleshman, J. W. (2020). Linking emotional intelligence to successful health care leadership: the big five model of personality. Clinics in colon and rectal surgery, 33(04), 195-203. doi: https://doi.org/10.1055/s-0040-1709435

Chaudry, A., Hussain, P. M., Halari, S., Thakor, S., Sivapalan, A., Ikar, A., Okhiria, T., & Meyer, E. (2024). What Is the Impact of Leaders with Emotional Intelligence on Proxy Performance Metrics in 21st Century Healthcare? - A Systematic Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 21(11), 1531. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph21111531

Coronado-Maldonado, I., & Benítez-Márquez, M.-D. (2023). Emotional intelligence, leadership, and work teams: A hybrid literature review. Heliyon, 9(10), e20356. doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e20356

Curran, V. R., Hollett, A., Simmons, K., Stuckless, T., & Radu, G. (2024). A Phenomenological Study of Postgraduate Medical Trainees’ Incidental Learning Experiences and Psychological Well-Being During the COVID-19 Pandemic. Cureus. 16(2), e54937. doi: https://doi.org/10.7759/cureus.54937

Currie, J., & Currie, G. M. (2022). Emotional Intelligence and Productive Relationships with Patients and Colleagues. Journal of Nuclear Medicine Technology, 50(4), 357–365. doi: https://doi.org/10.2967/jnmt.122.264052

Fowler, K. R., Robbins, L. K., Field, A., & Avitia, G. (2025). Role of emotional intelligence in nursing leadership. Nursing Management, 56(5), 19–25. doi: https://doi.org/10.1097/nmg.0000000000000251

Ghrayeb, F., Zaben, K., Haddad, R. H., Ghrayeb, N., Barhoush, M., Zuraikat, N., & Abuejheisheh, A. J. (2025). Exploring the relationship between emotional intelligence and communication skills in nurses: a cross-sectional study. BMC nursing, 24(1), 1002. doi: https://doi.org/10.1186/s12912-025-03679-5

Goleman, D. (2017). Leadership that gets results. In Leadership perspectives (pp. 85-96). Routledge. Retrieved from https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315250601-9/leadership-gets-results-daniel-goleman

Gómez-Leal, R., Holzer, A. A., Bradley, C., Fernández-Berrocal, P., & Patti, J. (2022). The relationship between emotional intelligence and leadership in school leaders: A systematic review. Cambridge Journal of Education, 52(1), 1-21. doi: https://doi.org/10.1080/0305764X.2021.1927987

Hans, J. (2024). Improving self-awareness and critical thinking through reflective practice. British Journal of Community Nursing, 29(Sup9), S43–S46. doi: https://doi.org/10.12968/bjcn.2024.0096

Hodgkinson, G. P., & Ferguson, J. (2023). Addressing the adaptive challenges of leadership and organizational decision making in healthcare settings: A dynamic managerial capabilities perspective. Research Handbook on Leadership in Healthcare, 204–234. doi: https://doi.org/10.4337/9781800886254.00020

James, A. H. (2025). A Leadership Toolkit for Nurses and Healthcare Professionals: From Student to Experienced Practitioner (1st ed.). Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9781003433354

Khaled, H. H. (2024). Impact of Emotional Intelligence On Leadership Skills Among Nursing Students: A Cross Sectional Study. Palestinian Medical and Pharmaceutical Journal, 9(4). doi: https://doi.org/10.59049/2790-0231.1301

Knowles, S. (2024). Patient Safety Coaching in Healthcare. Patient Safety Coaching, 91–111. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-68722-8_4

Koutsioumpa, E. (2023). Development of Emotional Intelligence and Leadership aspects applied in Health Professionals. A Scoping Review. Technium BioChemMed, 6, 22–36. doi: https://doi.org/10.47577/biochemmed.v6i.9533

Krupskyi, O. P., Stasiuk, Y. M., Hromtseva, O. V., & Lubenets, N. V. (2022). The Influence of Emotional Labor of Family Doctors on their Well-Being and Job Satisfaction. European Journal of Management Issues, 30(4), 215-223. doi: https://doi.org/10.15421/192218 (in Ukrainian)

Kyambade, M., Namubiru, B., Namatovu, A., Tushabe, M., & Kagere, R. (2025). Self-Awareness: A Path to the Bright Side of Leadership. In The Dark Side of Leadership: A Cross-Cultural Compendium (pp. 280-287). Productivity Press. doi: https://doi.org/10.4324/9781003475262-29

Lee, C. C., Yeh, W. C., Yu, Z., & Lin, X. C. (2023). The relationships between leader emotional intelligence, transformational leadership, and transactional leadership and job performance: A mediator model of trust. Heliyon, 9(8), e18007. doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18007

Mathew, N. V., Liu, C., & Khalil, H. (2024). Causes & Consequences of Health Care CEO Turnover in Australia and Retention Strategies: A Qualitative Study. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing, 61. doi: https://doi.org/10.1177/00469580241233250

Murugan, M., & Prabadevi, M. N. (2025). Emotional Intelligence, Leadership, Governance and Management Strategy: Key Drivers of Business Sustainability in Engineering Services. Qubahan Academic Journal, 5(1), 318–333. doi: https://doi.org/10.48161/qaj.v5n1a1125

Nguyen, M., Breese, D. M., & Kellett, K. (2024). Leading Pharmacists Who Experience Patient Loss. The Senior Care Pharmacist, 39(12), 445–448. doi: https://doi.org/10.4140/tcp.n.2024.445

Niki, K., Aspasia, G., George, P., Anastasios, S., & Marios, A. (2021). Leadership Development in Health Care: The Role of Clinical Leaders. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 09(02), 231–249. doi: https://doi.org/10.4236/jhrss.2021.92015

Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Shkoda, T., Marusina, O., & Tepliuk, M. (2021). Emotional Intelligence as the Basis for the Development of Organizational Leadership During the Covid Period (Educational Institution Case). Studies of Applied Economics, 39(5). doi: https://doi.org/10.25115/eea.v39i5.5074

Shultz, K. S., Whitney, D., & Zickar, M. J. (2013). Measurement Theory in Action. Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9781315869834

Silva, T. H. R. (2024). Emotional resilience in nursing: A framework for managing compassion fatigue. King’s College London Publications. Retrieved from https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/316398451/Emotional_Resilience_in_Nursing.pdf

Spanos, S., Leask, E., Patel, R., Datyner, M., Loh, E., & Braithwaite, J. (2024). Healthcare leaders navigating complexity: a scoping review of key trends in future roles and competencies. BMC Medical Education, 24(1). doi: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05689-4

Stoller, J. K. (2021). Emotional intelligence: leadership essentials for chest medicine professionals. Chest, 159(5), 1942-1948. doi: https://doi.org/10.1016/j.chest.2020.09.093

Supramaniam, S., & Singaravelloo, K. (2021). Impact of Emotional Intelligence on Organisational Performance: An Analysis in the Malaysian Public Administration. Administrative Sciences, 11(3), 76. doi: https://doi.org/10.3390/admsci11030076

Thomas, V. (2024). Understanding compassionate leadership. British Journal of Healthcare Assistants, 18(3), 104–109. doi: https://doi.org/10.12968/bjha.2024.18.3.104

Toni, M., Mehta, A. K., Chandel, P. S., MK, K., & Selvakumar, P. (2025). Mentoring and Coaching in Staff Development. In Innovative Approaches to Staff Development in Transnational Higher Education (pp. 1-26). IGI Global Scientific Publishing. doi: https://doi.org/10.4018/9798369391020.ch001

Vivek, R., & Krupskyi, O. P. (2024). Exploring Synergy: Integrating Qualitative Research Methods with Root Cause Analysis for Holistic Problem Understanding. European Journal of Management Issues, 32(4), 259–271. doi: https://doi.org/10.15421/192422

Weiszbrod, T. (2020). Health Care Leader Competencies and the Relevance of Emotional Intelligence. The Health Care Manager, 39(4), 190–196. doi: https://doi.org/10.1097/hcm.0000000000000307

Willis, S. (2025). Authentic nursing leadership. Nursing Management, 56(1), 7. doi: https://doi.org/10.1097/nmg.0000000000000211

Winardi, M. A., Prentice, C., & Weaven, S. (2021). Systematic literature review on emotional intelligence and conflict management. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 32(3), 372–397. doi: https://doi.org/10.1080/21639159.2020.1808847

Zheng, J., Hong, H., Wang, N., Sun, J., & Xu, X. (2025). Impact of Mindfulness, Emotional Intelligence, and Employee Well-being on Mental Healthcare of Workers’ Affectiveness: The Mediating Role of Employee Satisfaction and the Moderating Effect of Digital Leadership. Health Care Analysis, 1-33. doi: https://doi.org/10.1007/s10728-025-00523-4

Опубліковано
2025-10-30
Як цитувати
Крупський, О., & Стасюк, Ю. (2025). ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ І САМОСВІДОМІСТЬ ЯК ДРАЙВЕРИ ЕФЕКТИВНОГО ЛІДЕРСТВА В МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ. Соціальна економіка, (71). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/27852
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ