ТРАНСФОРМАЦІЯ РИНКУ КОНСУЛЬТАЦІЙНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ ПІД ВПЛИВОМ ВІЙСЬКОВОГО КОНФЛІКТУ
Анотація
У статті досліджено трансформацію ринку консалтингових послуг в Україні в умовах повномасштабного воєнного конфлікту. Розкрито актуальність проблеми: розрив традиційних економічних зв’язків і руйнування бізнес-процесів під час війни змусили переглянути роль і очікування від консалтингу. Метою роботи є комплексний аналіз впливу війни на попит і пропозицію консалтингових послуг, а також формулювання стратегічних рекомендацій для розвитку галузі під час та після війни. Для цього використано змішаний метод дослідження: аналіз статистичних даних Державної служби статистики України та міжнародних організацій, контент-аналіз аналітичних звітів і публікацій, кейс-стаді діяльності консалтингових компаній і опитування підприємств. У результатах встановлено, що повномасштабна війна спричинила різке скорочення попиту у традиційних сегментах – стратегічному і маркетинговому консалтингу – водночас посиливши потребу в консультаціях із кризового управління, управління ризиками, цифрової трансформації та підтримки гуманітарних проектів. Показано, що бізнес адаптувався шляхом оптимізації витрат, переведення операцій в режим «відбудови» і застосування IT-рішень. Висвітлено нові нішеві напрями: безпековий консалтинг, кібербезпека, реліокація виробництв і логістичні консультації. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні механізмів адаптації консалтингу в умовах війни та обґрунтуванні рекомендацій для підвищення стійкості галузі. Отримані результати узгоджуються з дослідженням інших науковців, що підтвердило зростання попиту на кризові та відбудовні послуги. Зроблено висновки про те, що нинішня ситуація може зумовити зростання концентрації ринку і підвищення професіоналізму учасників. Практична цінність роботи: висновки і рекомендації можуть бути корисними консультантам, бізнес-керівникам і державним органам для стратегічного планування підтримки галузі та відбудови економіки.
Завантаження
Посилання
Bouwmeester, O., & Heusinkveld, S. (2022). Intermediaries in the relevance-gap debate. International Journal of Management Reviews, 24(1), 51-77. doi: https://doi.org/10.1111/ijmr.12267
Cerruti, C., Tavoletti, E., & Grieco, C. (2019). Management consulting: a review. Management Research Review, 42(8), 902–925. doi: https://doi.org/10.1108/MRR-03-2018-0100
Lohinova, I., Celika, M., & Poliakh, S. (2024). Evaluation of the market of consulting services of Ukraine in the conditions of changes. Information technologies and management (April 25–26, 2024. Riga, the Republic of Latvia) : International scientific conference (pp. 146-152). doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-459-7-32
Filyuk, H., & Prytula, I. (2024). Development of the consulting services market in Ukraine amid contemporary changes. Ekonomichnyy analiz, 34(1), 115–125. doi: https://doi.org/10.35774/econa2024.01.115 (in Ukrainian)
Yevtushenko, N., & Halimon, T. (2021). Consulting In The Ukrainian Market Of Services And Its Competitive Advantages. Baltic Journal of Economic Studies, 7(4), 72-84. doi: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2021-7-4-72-84
Werr, A. (2003). Exploring management consulting firms as knowledge systems. Organization Studies, 24(6). doi: https://doi.org/10.1177/0170840603024006004
Sturdy, A. (2011). Consultancy’s consequences? British Journal of Management, 22(3), 517–530. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2011.00750.x
Teece, D. J. (2018). Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 51(1), 40–49. doi: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2017.06.007
Wenzel, M., Stanske, S., & Lieberman, M. B. (2021). Strategic responses to crisis. Strategic Management Journal, 42(7), 1321–1347. doi: https://doi.org/10.1002/smj.3161
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation. MIS Quarterly, 43(1), 123–165. doi: https://doi.org/10.25300/MISQ/2019/05886
Ivanov, D., & Dolgui, A. (2020). Viability of intertwined supply networks. International Journal of Production Research, 58(10), 2904–2915. doi: https://doi.org/10.1080/00207543.2020.1750727
Opatska, S., Grynko, T., & Ivashchenko, A. (2024). Business crisis management in wartime: Insights from Ukrainian firms. Journal of Contingencies and Crisis Management, 32(1), e12513. doi: https://doi.org/10.1111/1468-5973.12513
Kantaruk Pierre, O., et al. (2025). Resilience in times of war: How Ukrainian exporting SMEs leverage relational capital. Global Strategy Journal, 15(2), 219-244. doi: https://doi.org/10.1002/gsj.1523
Reikin, V. S., & Makara, О. V. (2020). Consulting in Ukraine: condition assessment and development trends. Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom, 39, 97-101. doi: https://doi.org/10.32843/ infrastruct39-16 (in Ukrainian)
Kaminska, Т. М. (2020). International Business Consulting: Evolution of its Theory and Practice. Ekonomichna teoria ta pravo, 1 (40), 58-73. doi: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2020-40-1-58 (in Ukrainian)
Kosichenko, I. I. (2020). The Strategic Priorities for Developing the Domestic Consulting Business in Modern Conditions. Business Inform, 9, 270–276. doi: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-9-270-276 (in Ukrainian)
Crișan, E. L., & Stanca, L. (2021). The digital transformation of management consulting companies: a qualitative comparative analysis of Romanian industry. Information Systems and e-Business Management, 19, 1143–1173. doi: https://doi.org/10.1007/s10257-021-00536-1
Oesterle, S., Buchwald, A., & Urbach, N. (2019). To Measure Is to Know: Development of an Instrument for Measuring Consulting Service Value. In: Nissen, V. (eds). Advances in Consulting Research. Contributions to Management Science. Springer, Cham. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-95999-3_4
Chowdhury, R. (2019). Organisational Development. In: Systems Thinking for Management Consultants. Flexible Systems Management. Springer, Singapore. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-13-8530-8_16
Czerniawska, F. (1999). Consultancy in the Next Decade? An Overview. In: Management Consultancy in the 21st Century. Palgrave Macmillan, London. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-349-14873-8_3
Deelmann, T., & Nissen, V. (2019). Institutionalization of Consulting Research: Review and Comparison of Two Approaches in Germany Over the Period 2007–2017. In: Nissen, V. (eds). Advances in Consulting Research. Contributions to Management Science. Springer, Cham. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-95999-3_3
Weber, F. (2023). Business Analytics and Intelligence. In: Artificial Intelligence for Business Analytics. Springer Vieweg, Wiesbaden. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658- 37599-7_1
Wright, C., Sturdy, A., & Wylie N. (2012). Management innovation through standardization: consultants as standardizers of organizational practice. Res. Pol., 41(3), 652-662. doi: https://doi.org/10.1016/j.respol.2011.12.004
Wu, L., Lin, C. Y., Aral, S., & Brynjolfsson, E. (2009). Value of social network–a large-scale analysis on network structure impact to financial revenue of information technology consultants. Winter Information Systems Conference (pp. 26-28). Salt Lake City, UT, USA, February.
Goncharova, V. (2020). Consulting as a cognitive model of business analytics for the formation of intellectual-innovative space of business entities. Ekonomika ta derzhava, 7, 105–109. doi: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.7.105 (in Ukrainian)

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.